Auteur | Michael Rieneck |
Uitgever | University Games |
Aantal spelers | 2 tot 6 |
Spelduur | 60 minuten |
Jaar van uitgave | 2004 Kosmos 2007 UG |
Prijs | 24.95€ |
Recensie door | Vandenbogaerde Fabrice |
Score | 6.0/10 |
Links | University Games |
SPELMATERIAAL
De speldoos bevat 1 spelbord, 6O reiskaarten, 15 actiekaarten, 1 startspelersymbool, 1 dobbelsteen, 1 detective, 18 bonusfiches, 24 goudstukken, 6 certificaten (1 per kleur), 6 tijdstenen (1 per kleur) en 6 figuren (1 per kleur).
SPELBESPREKING
Inleiding
Zoals de titel het zegt, probeer in 80 dagen rond de wereld te reizen.
Voorbereiding
Het spelbord wordt in het midden gelegd. De bonusfiches worden zo op het spelbord gelegd dat bij elke stad een roze en een blauwe fiche ligt.
Elke speler krijgt alle onderdelen in 1 kleur en 1 gouden munt.
De tijdstenen worden op vak O van het tijdspoor gelegd.
De reiskaarten worden geschud en elke speler krijgt er 6 op handen.
De actiekaarten worden geschud en op het spelbord gelegd.
Spelverloop
De startspeler krijgt het startspelersymbool en legt een aantal reiskaarten (afhankelijk van het aantal spelers) onder het spelbord. Deze reiskaarten met de bijhorende actie op het spelbord, vormen het aanbod.
Als een speler aan de beurt is kiest hij een kaart uit het aanbod en mag hij de bijhorende actie uitvoeren. Eventueel reist hij daarna een bestemming verder. Sta je op het einde van je beurt bij de detective dan verlies je twee reisdagen. Heb je na jouw beurt meer dan 6 handkaarten, dan moet je het teveel aan kaarten afleggen.
Het aanbod.
De Acties
- Een goudstuk uit de voorraad ontvangen: als je moet gooien met de dobbelsteen, mag je, als je niet tevreden bent, 1 goudstuk indienen om opnieuw te gooien.
- Reizen met de luchtballon: als je reist met de luchtballon, mag je de waarde van één reiskaart vervangen door de waarde van de luchtballon. Om deze waarde te bepalen moet je gooien met de dobbelsteen.
- De bovenste actiekaart nemen: actiekaarten laten je toe met de luchtballon of met de olifant te reizen, zorgen voor dubbele reizen, … er zijn ook actiekaarten waardoor alle spelers reistijd verliezen.
- Detective: kies je deze actie dan mag je de detective in een andere stad plaatsen. Spelers die op het einde van hun beurt bij de detective staan, verliezen twee reisdagen.
- Wordt startspeler.
- Reiskaarten ruilen: maximaal drie kaarten afleggen en vervangen door kaarten van de reisstapel.
Reizen
- Op het spelbord staan verschillende steden. Spelers reizen via de verbindingen op het spelbord van stad naar stad. Bij de verbinding staat welke reismiddelen, combinaties van trein en boot, daarvoor nodig zijn.
- Het getal op de reiskaart geeft aan hoeveel dagen een speler verliest als hij deze kaart gebruikt.
- Worden twee dezelfde kaarten gebruikt, dan verliest de speler slechts éénmaal het aangegeven aantal dagen.
- Per beurt mag een speler slechts één stad verder reizen.
- Aan de hand van de tijdsteen wordt het aantal reisdagen op het reispoor bijgehouden.
Om van Hongkong naar Yokohama te reizen heb je ofwel 2 schepen nodig ofwel een schip en een trein.
De winnaar
Als een speler in Londen aankomt, legt hij zijn certificaat op deze stad. Per ronde verliezen de andere spelers nu telkens één extra dag. Het spel eindigt nadat een aantal spelers (terug afhankelijk van het aantal deelnemers) Londen bereikt hebben. De speler die het minste dagen nodig heeft gehad, wint het spel.
SPELBEOORDELING
Reis om de Wereld in 80 Dagen is een planspel waarbij je heel wat geluk moet hebben bij het trekken van reiskaarten en nog meer geluk bij het trekken van actiekaarten. Je hebt natuurlijk wel de keuze uit meerdere kaarten, maar als je dringend een schip nodig hebt, en de andere spelers nemen hem voor je neus weg heb je pech. Dubbele pech als er geen schip tevoorschijn komt als je zelf als eerste mag kiezen. Driedubbele pech als je net 12 dagen hebt ingeleverd en net daarna de olifant trekt.
De bijhorende acties vallen wat magertjes uit, naar mijn mening hebben ze geen zo’n grote invloed op het spel.
Ondanks de grote geluksfactor kan de reis rond de wereld soms wel spannend zijn, maar dan moeten tenminste 4 avonturiers de weddenschap aandurven.
Die spanning, het mooie spelmateriaal en de eenvoud van de regels zorgen ervoor dat de balans net wat meer naar het positieve neigt. Als familiespel om samen met kinderen te spelen kan de spanning van het reizen tegen de tijd een schot in de roos zijn. Een veelspeler zou ik het minder aanraden.
NOOT: Speciale dank aan University Games, zij schonken ons een exemplaar voor de spellenkast.
Oktober 2007