Het Boekanier Dossier van Puzzelpost [REVIEW]

Raadsel- en puzzelspellen, a la Escape Room, overvloeden de markt. Puzzelpost geeft aan het genre een nieuwe draai en stuurt je per post een mysterie om op te lossen. Het Boekanier Dossier is de eerste in een serie ‘puzzelpost-mysteries’. Wij hebben het voor je getest.

Dan ligt daar opeens een brief op de mat. Van ene Helena Boekanier. Je begint de brief te lezen en je wordt meegezogen in haar verhaal. Haar zuster Abigail wordt al 20 jaren vermist. Jij bent haar laatste hoop om het mysterie rond haar verdwijning te ontrafelen. In enkele dagen ontvang je het dossier dat Helena heeft verzameld in de loop van de jaren, misschien kun jij er wijzer uit worden?

Zo begint het puzzel-avontuur Het Boekanier Dossier. Via de website van de makers van dit avontuur bestel je dit avontuur en ontvang je na enkele dagen bovenstaande brief. Daarna krijg je een heel pakket met allerlei documenten. Hiermee moet je het mysterie van de verdwijning moet oplossen: Waar is Abigail Boekanier? Tijdens het puzzelen en raadselen kom je meer en meer te weten over de zussen en hun historie. Ook ontdek je langzaam steeds meer over Abigail en de achtergronden van haar verdwijning. Wij hadden nooit het gevoel, dat we bezig waren een puzzel op te lossen, maar meer het verhaal achter te ontrafelen.

Het spelmateriaal

De kwaliteit van het materiaal is subliem. Anders kan het niet noemen. Het oogt allemaal heel authentiek, alsof Helena Boekanier inderdaad dit alles al die jaren bewaard heeft. Hier en daar is het verkreukeld, en veel is in handschrift geschreven. Op de envelop die in het pakket zit, zit zelfs een echte(!) postzegel uit 1979 en een poststempel. Als je het dossier opent, ademt het een mysterie. Je wilt meteen alle documenten sorteren en onderzoeken. Je voelt je meteen als een echte detective. Op ingenieuze wijze zul je tijdens het spelen, anders tegen het materiaal aankijken.

De puzzels

Om het raadsel op te lossen heb je wel een avond nodig. De meeste ‘escape room’-spellen duren maximaal een uur, maar dit is een avondvullend avontuur. De puzzels vonden wij op zich niet moeilijk, maar er is veel te lezen. De puzzels zijn erg gevarieerd. Het geniale van dit dossier is het feit dat je alles kunt oplossen met de documenten die in het pakket zitten. Op het eerste gezicht lijken het een aantal losse documenten te zijn, maar gaandeweg ga je anders tegen de papieren aankijken en ontrafel je het mysterie.

Op de site van Puzzelpost zijn voor alle puzzels aanwijzingen, hints en de uiteindelijke oplossing te vinden. Die zijn erg goed opgebouwd en verraden niet te veel, maar genoeg om je net even op weg te helpen.

Conclusie

Voor iedereen die zich graag in een Escape Room opsluit, het equivalent aan bordspellen verslindt en van puzzels en raadsels houdt is Het Boekanier Dossier een aanrader. Het ziet er in de eerste plaats prachtig uit en je krijgt meteen zin om het mysterie te ontrafelen. Ten tweede is het verhaal dat je ontdekt erg spannend en je wilt weten hoe het verder afloopt met Helena en haar zus. De puzzels zelf zijn uitdagend, maar niet te ingewikkeld. Wij moesten toch een paar keer goed nadenken, hoe we nu verder moesten. De website van Puzzelpost brengt dan uitkomst.

Via Puzzelpost.nl zijn het Boekanier Dossier en andere mysteries te bestellen.

Een exemplaar werd ons door Puzzelpost beschikbaar gesteld. De review en meningen in dit artikel zijn geheel de onze.

About Jelle

Het begon met Monopoly in zijn jonge jaren en herontdekte enkele jaren geleden het betere bordspel. Houdt het liefst van spellen waarin je met niets begint en met een machtig imperium (of boerderij) eindigt.

View all posts by Jelle →

2 Comments on “Het Boekanier Dossier van Puzzelpost [REVIEW]”