Auteur
|
Rüdiger Dorn |
Uitgever | QWG Games |
Aantal spelers | 2 tot 5 |
Spelduur |
90 – 120 minuten
|
Jaar van uitgave | 2009 |
Prijs | 36.95€ |
Recensie door |
Vandenbogaerde Fabrice
|
Score | ?/10 |
Links | Rüdiger Dorn QWG Games |
Bijzonderheden | Nieuwe uitgave van Die Händler von Genoa uit 2001. ![]() |
SPELMATERIAAL
De grote en handige speldoos bevat:
- 1 handelstoren die uit 5 schijfjes bestaat.
- 1 rondesteen.
- 2 achtzijdige dobbelstenen.
- 40 handelswaarfiches. (5 per soort)
- 35 houten eigendomsstenen (7 per kleur)
- 27 speciale tegels,
- 60 kaarten (contract, boodschap, grote opdracht, kleine opdracht),
- 80 geldfiches (5, 10, 50 en 100 dukaten),
- 1 spelbord,
- 1 startspelersfiche,
- 5 spelerfiches,
- de spelregels in het Nederlands.
SPELBESPREKING
Inleiding
Veel geld verdienen is de boodschap in Genoa. Omdat je elke spelbeurt slechts 1 actie hebt, moet je optimaal proberen te scoren. Omkopen is daarbij een handige strategie.
Voorbereiding
Het spelbord wordt op tafel gelegd. De rondesteen, de speciale tegels, de handelsfiches en de eigendomsstenen worden op de overeenkomstige plaats van het spelbord gezet.
De kaarten worden gesorteerd naar soort en vormen 4 gedekte stapels.
Elke speler krijgt 1 kaart van elk van de vier stapels en 130 dukaten.
Spelverloop
Algemeen.
Afhankelijk van het aantal spelers duurt Genoa 6 tot 12 ronden. Aan het begin van elke ronde krijgt de startspeler (= handelaar) de handelstoren. Na zijn beurt krijgt de speler links van hem de toren. Een ronde eindigt als elke speler één keer handelaar is geweest.
De acties van de handelaar.
De handelaar werpt de twee dobbelstenen. Het resultaat van de worp bepaalt de startpositie van de toren. (= 5 schijfjes op elkaar). Daarna kan de handelaar de toren verplaatsen. Op elk veld waar de toren staat of passeert, moet een schijfje achtergelaten worden.
Als de handelaar met de toren een gebouw bezoekt, kan één speler de actie van dit gebouw uitvoeren. Per beurt mag je maximum één actie uitvoeren.
Voor de toren verplaatst wordt, mogen de spelers de handelaar omkopen. Je doet een bod en geeft aan naar welk aangrenzend veld je de toren wil verplaatsen. Als de handelaar ingaat op een bod, verplaatst hij de toren naar het vak van de bieder die dan de actie uitvoert. De handelaar is niet verplicht om een bod te aanvaarden. Hij mag de toren ook gewoon verplaatsen.
Als er niet geboden wordt en de toren staat in een gebouw, dan wordt de actie van het gebouw alsnog geveild.
Er mag onderhandeld worden met speelstenen, dukaten en goederen.
Indien de toren niet meer verplaatst kan worden, krijgen de spelers om beurt de kans om gebouwen te verwerven. Alle gebouwen die grenzen aan straatvelden waar een schijfje van de toren ligt, kunnen verworven worden. Als je aan de beurt bent, kies je één of twee gebouwen die grenzen aan één zo’n straatveld en leg je er een eigendomssteen op. Op elk gebouw mag maximum 1 steen staan. Eigendomsstenen van andere spelers kan je verwijderen door een eigen steen af te leggen.
Het spelbord en de gebouwen.
Het spelbord toont een centraal plein waarrond een aantal gebouwen staan. Een gebouw levert bepaalde voordelen op.
- Gildehuis: trek een grote opdracht.
- Stadhuis: trek een kleine opdracht.
- Postkantoor: trek twee kaarten boodschappen.
- Kathedraal: neem twee eigendomsstenen.
- Paleis, park, koetshuis, haven, herberg, en taveerne: neem de bijhorende speciale tegel.
- Opslagplaatsen: neem de bijhorende handelswaren.
- Villa’s: trek een contract of vervul een grote opdracht voor die villa.
- Straten: geen acties. Ze zorgen er alleen voor dat gebouwen verworven kunnen worden op het einde van een beurt.
- Markt: als de markt het startveld van de toren is, moet de rondesteen één veld naar beneden verplaatst worden.
Kaarten en speciale tegels.
Er zijn vier soorten kaarten en vijf soorten tegels. Kaarten leveren geld op terwijl tegels extra voordelen bieden.
Opdrachtkaarten worden vervuld als de speler in het betreffende gebouw de aangeduide goederen aflegt. Grote opdrachten leveren 100 dukaten, kleine opdrachten 40.
Een boodschap levert 3O dukaten op. Je krijgt die als de toren in eenzelfde beurt de twee gebouwen van jouw kaart heeft bezocht.
Contracten leveren op het einde van het spel punten op voor aangrenzende gebouwen. Hoe meer gebouwen aan elkaar grenzen, hoe groter de beloning.
Grote en kleine opdrachten, boodschap en contract.
De vijf speciale tegels mogen op elk moment worden ingezet. Startveld laat je het startveld van de toren kiezen. Extra actie geeft je een extra actie. Met handelswaar naar keuze mag je een handelswaar naar keuze kiezen. Je kan één goed uit je eigen voorraad wisselen met één goed uit de algemene voorraad met ruilen. Dit mag een handelswaar, een kaart, een speciale tegel of een eigendomssteen zijn. Met de gebouwtegel mag je onmiddellijk een actie uitvoeren van een gebouw waar jij eigenaar van bent.
De actiekaarten.
De winnaar
Op het eind van een ronde wordt de rondesteen één veld naar beneden geplaatst. Als dit niet meer kan, is het spel afgelopen. De speler met de meeste dukaten wint. Elke verworven gebouw levert nog 10 dukaten op.
SPELBEOORDELING
De spelregels van Genoa komen wat onoverzichtelijk over. Toch heb ik het vermoeden dat het spelen zelf goed zal meevallen. Ik popel in elk geval om dit spel eens uit te proberen.
Oktober 2009