Auteur | Dirk Henn, Wolfgang Panning. |
Uitgever | Queen Games |
Aantal spelers | 2 tot 6 |
Spelduur | 60 minuten |
Jaar van uitgave | 2004 |
Prijs | 13.50€ |
Recensie door | Vandenbogaerde Fabrice |
Score | 9.0/10 |
Links | Queen Games |
SPELMATERIAAL
De speldoos bevat 6 poorten, 27 spelkaarten en 8 tegels. Deze tweede uitbreidingsset voor Alhambra bevat wederom 4 nieuwe spelelementen die hieronder besproken worden.
SPELBESPREKING
Inleiding
Deze set bevat dus 4 verschillende uitbreidingsmogelijkheden, ze kunnen samen of apart gespeeld worden met het basisspel Alhambra. Ze kunnen ook gemengd worden met de eerste uitbreidingsset.
Voorbereiding
Elke speler krijgt een starttegel, een reserveveld en 2 pionnen. Eén ervan zet hij op de starttegel en een andere op het telbord.
De buidel wordt gevuld met de gebouwkaartjes. Vier kaartjes worden uit de buidel getrokken en op de bouwwerf gelegd.
Elke speler trekt geldkaarten tot de totale waarde 20 of meer is.
De overgebleven geldkaarten worden in 5 gelijke stapels verdeeld, in de 2de en de 4de stapel wordt een beoordelingskaart geschud en de stapels worden terug op elkaar gelegd.
4 geldkaarten worden nu open gelegd.
De speler met de minste geldkaarten begint.
De torens: elke speler krijgt een toren en de torenkaarten worden gelijkmatig verdeeld in de laatste 60 geldkaarten.
De veldkampen: de veldkampen worden gemengd met de andere gebouwen.
De personages: in de 2de, 3de en 4de stapel van de geldstapels komen telkens 2 personages.
De diamanten: deze kaarten worden gewoon tussen de geldkaarten geschud.
Spelverloop
De torens.
- Een toren wordt geplaatst op een opengelegde torenkaart.
- De spelers mogen nu ook de toren kiezen in plaats van een geldkaart.
- Een toren wordt samen met een gebouw in het Alhambra geplaatst. Zij mogen alleen op dubbele muren geplaatst worden van nieuwe gebouwen die anders niet bereikt kunnen worden.
- Een toren zorgt voor een doorgang.
De veldkampen.
- Voor het leggen van veldkampen wordt geen rekening gehouden met de voetgangers regel.
- Veldkampen mogen elkaar niet raken met hun muurdelen.
- Veldkampen leveren 1 punt op per gebouw dat in de richting van de pijl ligt. Muren spelen daarbij geen belang.
De personages.
- Als een personage open gelegd wordt, moeten de spelers bieden op het personage. De hoogste bieder krijgt het personage en mag het gebruiken. Onderstaande personages kunnen voorkomen.
- ABDUL KARIM: bij de aankoop van gebouwen betaald Abdul gepast. De speler krijgt dus een gebouw gratis en mag nog een beurt spelen.
- ABDUL KNIHSTIG: koopt een speler een gebouw met een prijs van 10 of meer, dan mag hij meteen een extra open geldkaart op de hand nemen.
- AMMAR EL’SCHAUF: de kaart geeft de speler aan het einde van een beurt een extra verbouwbeurt
- FARUK WILL’HABEN: de speler mag geldkaarten nemen voor de som van 7.
- FATIMA: de speler moet meteen beslissen of hij Fatima behoud (8 overwinningspunten) of omruilt. In dat laatste geval wordt Fatima geruild met de bovenste personagekaart van de afgedekte stapel.
- HAKIM WAHID: telt bij elke telling voor één gebouwkleur mee als een half gebouw. Bij elke nieuwe telling mag de speler een kleur kiezen.
- LAILA WUNDABAH: de speler mag tijdens de eigen beurt een gebouw van de bouwplaats wisselen met een blind getrokken gebouw.
- MACHMA KLAIN: de speler mag tijdens zijn beurt een eigen geldkaart tegen een openliggende geldkaart van maximaal dezelfde waarde wisselen.
- YAMMERAD: men mag bij het begin van de beurt de bovenste gedekte geldkaart nemen indien men minder dan drie geldkaarten in de hand heeft. Is deze kaart geen geldkaart, wordt deze meteen uitgevoerd en mag de speler de volgende kaart nemen.
- YUSUF E’PASSUFF: bij elke telling van de muur krijgt de speler per drie punten één punt extra.
De diamanten.
- Met diamanten mogen alle gebouwen gekocht worden. Ze mogen niet in combinatie met andere geldsoorten gebruikt worden.
- Diamanten kunnen niet in combinatie met een wisselkantoor (uitbreiding 1) gebruikt worden.
De winnaar
Tijdens het spel zijn er 2 beoordelingen als de beoordelingskaarten uit de stapel geld getrokken worden. Er is ook een eindtelling. Het spel eindigt als de bouwwerf niet meer aangevuld kan worden. De gebouwen op de bouwwerf kunnen nog gekocht worden door de spelers met het meeste geld. Daarna volgt de eindtelling.
Wie de meeste gebouwen van een type heeft, krijgt daar punten voor. Ook voor aanééngesloten buitenmuren worden punten verdiend. De tweede telling levert meer punten op en ook de tweede plaats verdient punten. De eindtelling levert ook punten op voor de derde in rang. De punten worden bijgehouden op het telbord. De speler met de meeste punten wint het spel.
SPELBEOORDELING
Deze nieuwe uitbreidingen zorgen voor extra uitdagingen en mogelijkheden. De 4 uitbreidingen hebben hun invloed op het spel. Je kan natuurlijk zelf wel bedenken dat de diamanten minder doorslaggevend zijn dan de personages. Hoeveel uitbreidingsmogelijkheden je benut, hangt af van het eigen inzicht. Meestal gebruiken wij er maximum 2.
Oktober 2006