Auteur
|
Chris Baylis |
Uitgever | Goldsieber |
Aantal spelers | 2 tot 6 |
Spelduur |
30 minuten
|
Jaar van uitgave | 2002 |
Prijs | 10.95€ |
Recensie door |
Vandenbogaerde Fabrice
|
Score | 6.0/10 |
Links | Goldsieber Chris Baylis |
SPELMATERIAAL
Het speldoosje bevat 18 dierkaarten (9 honden en 9 katten), 18 actiekaarten (2 per soort), 54 voedselkaarten (botten en vissen met waardes 1 tot 6) en 36 houden blokjes (6 per kleur).
SPELBESPREKING
Inleiding
Aan de hand van hun blokjes wedden de spelers op verschillende dieren. Door deze dieren te voederen stijgt hun waarde. Krijgt een dier de verkeerde voeding, dan daalt de waarde ervan.
Voorbereiding
Leg dubbel zoveel dierkaarten op tafel als er spelers zijn.
De voederkaarten worden geschud en worden gedekt op tafel gelegd.
De actiekaarten worden geschud en elke speler krijgt er 3 op handen.
Elke speler krijgt 6 houten blokjes in 1 kleur.
Spelverloop
Blokjes plaatsen.
Indien een speler nog blokje op voorraad heeft, moet hij een blokje op één van de dierkaarten plaatsen in één van de voorziene vakjes. Zijn alle vakjes van een dierkaart bezet, dan moet de speler een andere dierkaart kiezen.
Kaarten spelen.
Na het plaatsen van een blokje heeft een speler twee mogelijkheden: ofwel kan hij dieren voederen ofwel kan hij een actiekaart spelen.
- Dieren voederen: neem de bovenste voederkaart en leg deze naast het dier van jouw keuze. Vervolgens mag je nog een voederkaart nemen en deze bij hetzelfde dier leggen, ook al komt dit niet goed uit. Dit mag je doen totdat er maximum 4 voederkaarten naast een dier liggen.
- Een actiekaart spelen: deze kaarten laten toe om dierenkaarten, pionnen of voedselkaarten te wisselen of te verplaatsen. Gespeelde actiekaarten worden afgelegd. Als je geen actiekaarten meer bezit moet je een voederkaart spelen.
Een dier is voldaan als hij zijn 5de voederkaart ontvangt. Dit kan alleen het geval zijn als een speler beslist maar één voederkaart te spelen. Door het spelen van een serie voederkaarten kan je nooit een dier voldoen!
Een spelvoorbeeld.
De winnaar
Het spel eindigt na het spelen van de laatste voederkaart of als het voorlaatste dier voldaan is. Elk blokje levert evenveel punten op als de waarde van het dier waarop het ligt.
- De waarde van een kat is gelijk aan de som van het aantal vissen vermindert met de som van het aantal botten.
- De waarde van een hond is gelijk aan de som van het aantal botten min de som van het aantal vissen.
De speler die op die manier het meeste punten verzamelt, wint het spel.
SPELBEOORDELING
Houd je van een simpel tussendoortje, staan er al een aantal lege pintjes op tafel en stoor je je niet aan een portie geluk en frustratie, dan is Wie hund und katz misschien wel iets voor jou. Veel keuzes moet je tijdens het spel niet maken en als je er al één moet maken is ze vrij logisch. Toch hebben wij aan Wie hund und katz al heel wat plezier beleefd, vooral omdat je elkaar heel goed kunt pesten.
Maart 2008