Auteur | Bernolet Bert, De Wulf Maarten, Pequeur Mattias, Pieters Frederik |
Uitgever | Vzw BISZ |
Aantal spelers | 2 tot 5 |
Spelduur | 60 – 90 minuten |
Jaar van uitgave | 2011 |
Prijs | 36.95€ |
Recensie door | Vandenbogaerde Fabrice |
Score | 7.0/10 |
Links | Vzw BISZ Homepage |
SPELMATERIAAL
De speldoos bevat:
- 1 dobbelsteen,
- 85 vervuilingsfiches,
- 40 productieblokjes,
- 66 muntstukken,
- 2 kerncentrales, 3 steenkoolcentrales, 2 gascentrales, 2 waterkrachtcentrales, 3 biomassacentrales, 3 windparken en 4 zonneparken in elk van de spelerkleuren,
- 6 aanbodkaarten per kleur,
- 20 onderzoekskaarten,
- 23 vergunningen,
- 6 samenvattingskaarten,
- 1 spelbord,
- en de spelregels in het Nederlands.
SPELBESPREKING
Inleiding
De spelers moeten investeren in groene energie. Geld komt van de gezinnen waaraan zij elektriciteit kunnen leveren. Zo lang spelers gebruik maken van klassieke centrales produceren ze afval die ze moeten verwerken (of dumpen in andere gebieden). Elektriciteit duur verkopen zou een sleutel naar succes kunnen zijn. Helaas is de concurrentie bikkelhard, je prijs zal snel dalen, de inkomsten zijn lager dan verwacht maar het doel blijft onveranderd: probeer zo snel mogelijk 15 miljoen gezinnen van groene energie te voorzien!
Voorbereiding
Leg het spelbord in het midden van de tafel.
Geef elke speler één bouwkaart (geen overnamekaart). Schud de overgebleven vergunningen en leg de stapel gedekt op het spelbord.
Schud de onderzoekskaarten en leg ze gedekt op het spelbord.
Elke speler ontvangt het spelmateriaal in de kleur van zijn keuze.
Leg de productieblokje binnen handbereik.
Elke speler kiest een gebied op het spelbord en bouwt er 2 steenkoolcentrales, 1 gascentrale en 1 kerncentrale. Op alle centrales, met uitzondering van één steenkoolcentrale, wordt een productieblokje gelegd. Zorg er voor dat de centrales op de hoogst genummerde vakjes van je gebied liggen!
Verschillende centrales en een vervuilingsfiche.
Het spelbord: bovenaan de energiemarkt. Onderaan 5 gebieden van elk 25 vakjes. Links en rechts plaats voor beide trekstapels.
Spelverloop
De actieve speler werkt zijn beurt volledig af. Daarna is de volgende speler aan de beurt. Dit gaat zo verder tot iemand de overwinning binnen haalt. Een beurt bestaat uit 5 fasen die je in volgorde afwerkt.
Elektriciteit verkopen
Alleen de actieve speler verwijdert de productieblokjes van zijn centrales. Alleen centrales zonder productieblokjes kunnen elektriciteit produceren!. Vervolgens opent de actieve speler de energiemarkt. Om beurt kunnen de andere spelers beslissen of ze willen concurreren op de energiemarkt. Spelers die willen concurreren duiden aan de hand van hun aanbodkaarten aan hoeveel gezinnen ze van energie willen voorzien. Deze kaarten worden op de energiemarkt gelegd. Natuurlijk moeten de spelers die concurreren ook hun prijs betalen. Hun vraagprijs mag maximaal 1 Eco per miljoen gezinnen bedragen. Het gekozen bedrag wordt bovenop de aanbodkaartjes gelegd.
Op de energiemarkt is plaats voor 20 miljoen gezinnen. Als alle spelers hun voorstel hebben afgewerkt, wordt op de overgebleven vakjes van de energiemarkt 1 Eco per miljoen gezinnen geplaatst. De actieve speler is verplicht aan deze vraag te voldoen. Bovendien mag hij het aanbod van tegenspelers overnemen. Hij moet de elektriciteit dan wel leveren aan de vraagprijs van zijn concurrent.
Energiemarkt: per beurt moeten 20 miljoen gezinnen van energie voorzien worden.
Aanbodkaarten: worden op de energiemarkt gelegd om aan te geven hoeveel gezinnen je van elektriciteit wilt voorzien. 1 staat voor 1 miljoen.
Produceren maar ook vervuilen
Elke speler produceert de energie die hij op de markt verkocht heeft. Daarvoor worden de nodige centrales geactiveerd. Op elke gebruikte centrale wordt een productieblokje gelegd. Klassieke centrales zorgen ook voor vervuiling. Neem de vervuilingsfiches uit de voorraad en leg ze in jouw gebied. Een centrale vervuilt uitsluitend het gebied waarin ze zich bevindt!
De actieve speler kan een poging ondernemen om zijn afval te sluikstorten. Hij betaalt eerst 1 Eco per fiche dat hij wil sluikstorten. Daarna gooit hij met de dobbelsteen. Het sluikstorten lukt bij een worp van 5 of 6. Hij mag dan zijn afval in de gebieden van de andere spelers leggen. Rode vakjes zijn beschermd tegen sluikstorters.
De samenvattingskaarten: tonen hoeveel miljoen gezinnen de verschillende centrales van elektriciteit kunnen voorzien. Hoeveel het bouwen van een centrale kost en hoeveel de centrales vervuilen. Op de achterkant een samenvatting van de spelregels.
Bouwen/overnemen
Leg de juiste vergunning af en bouw een nieuwe centrale. De vraagprijs wordt aan de bank betaald. Als je een centrale van een andere speler overneemt, moet je de getroffen speler betalen. Ruil zijn centrale om met dezelfde centrale in jouw kleur.
Vergunningen: 3 verschillende bouwkaarten, op de overnamekaarten staat een kraantje.
Saneren
Je mag eigen vervuilingfiches of centrales van het spelbord nemen. Dit kost 5 Eco per vakje. Je mag maximum 5 vakjes per beurt saneren. Als je een biomassacentrale bezit, kost het saneren van een vakje slechts 3 Eco
Vergunningen en onderzoek
Neem de bovenste kaart van de stapel vergunningen. Koop eventueel de bovenste onderzoekskaart voor 2 Eco. Een onderzoekskaart heeft een positief effect en kan vanaf de volgende beurt gespeeld worden.
Enkele onderzoekskaarten.
De winnaar
Het spel eindigt zodra het gebied van één speler volledig is vervuild. Het spel eindigt ook als een speler voor 15 miljoen gezinnen groene energie produceert (er liggen geen productieblokjes op die centrales).
Elk niet vervuild vakje levert 1 punt op. Tel daarbij 1 punt op per miljoen gezinnen die je van groene energie kan voorzien (er mogen productieblokjes op de centrales liggen).
SPELBEOORDELING
Ecoduel heb ik gekocht om de heel eenvoudige reden dat ik het een leuk initiatief vind. Dit is een bordspel over milieuvriendelijke en duurzame energie dat vervaardigd is uit ecologisch verantwoorde materialen. Bovendien steunt u met de aankoop ervan de ontwikkeling van duurzame energie in ontwikkelingslanden.
Ecoduel heeft een tijdje stof verzameld op zolder maar intussen heb ik het kunnen testen. Het spelbord en het spelmateriaal ogen wat saai vind ik. De gebruikte kleuren zijn wat dof maar het is niet zo erg dat ik mij daar aan erger. Het spel zelf is geen topper maar het staat zeker zijn mannetje tussen de spellen die momenteel op de markt komen. Het biedsysteem vind ik heel goed. Ofwel dwing je de actieve speler om aan een lagere prijs te verkopen ofwel probeer je maximaal te profiteren van de capaciteit van eigen centrales. Zorg er wel voor dat je jezelf de das niet omdoet. Het heeft weinig zin om voor 2 Eco een steenkoolcentrale te activeren (vanwege de afvalfiches).
De vergunningen, de onderzoekskaarten en de dobbelsteen zorgen voor wat geluk maar dit stoort zeker niet. Misschien dat ik daar anders zou over denken als ik na het gebruik van mijn kerncentrale eerst een 1 en dan een 6 gooi. In dit geval ben je hoogst waarschijnlijk de pineut. Het sluikstorten en het overnemen van andere centrales zijn leuke vondsten die het spel wat interactiever maken. Het spel speelt goed met 2 tot 4 spelers. Als je met twee speelt, bemoeit de bank zich ook met de energiemarkt (je zult merken dat er meer dan voldoende aanbodskaarten zijn). In een spel met 3 en 4 blijft de bank op de achtergrond. Ik vind 3 of 4 ook de ideale bezetting. Bij 5 spelers lopen de wachttijden te hoog op en dit gaat ten koste van de spelbeleving.
Ecoduel is een verdienstelijk gezelschapsspel. Bovendien kan het niet genoeg benadrukt worden dat de aarde waarop we leven ook wat respect verdient. Het zou aangenaam zijn mochten onze nakomelingen ook nog kunnen genieten van de natuur zoals wij ze kennen. Duurzame energie is een stap in de juiste richting. Ga dus naar de winkel en doe jezelf een exemplaar van Ecoduel cadeau.
Extra kaartjes geven wat informatie over projecten van Solar zonder grenzen.
Januari 2012