Auteur | Stefan Dorra |
Uitgever | Amigo Spiele |
Aantal spelers | 3 tot 5 |
Spelduur | 60 minuten |
Jaar van uitgave | 1994 |
Prijs | 11.00€ |
Recensie door | Vandenbogaerde Fabrice |
Score | 8.6/10 |
Links | Amigo Spiele Stefan Dorra Online spelen |
SPELMATERIAAL
De speldoos bevat 5 kastelen in 5 kleuren. De kastelen bestaan uit 4 stukken elk met een verschillende waarde; 1000, 3000, 6000, of 10.000
SPELBESPREKING
Inleiding
Elke speler probeert zijn arbeiders te werk te stellen in de kastelen van de medespelers. Een tovenaar, een priester, een apotheker en een schrijver worden op weg gestuurd. Zij bedelen bij de andere kasteelheren om een werkplaats. Liefst degene die het meeste geld oplevert. Onderhandelen, list, bedrog en stalen zenuwen zijn hier aan de orde.
Voorbereiding
Elke speler krijgt een kasteel en acht arbeiders in één kleur. Elke speler ontvangt 32.000 dukaten startkapitaal.
Spelverloop
Wie aan de beurt is overloopt 3 fasen.
Fase 1 : Inkomsten innen.
Elke figuur van de speler die tewerk gesteld is, brengt dukaten op afhankelijk van de plaats waar ze tewerk gesteld zijn. (1000, 3000, 6000 of 10.000 dukaten)
Fase 2: figuren aannemen.
De actieve speler moet nu de figuren die voor zijn kasteel liggen aannemen. De kasteelheer zelf kiest in welke ruimte hij die figuur laat werken. De spelers die de figuren bezitten mogen eventueel geld aanbieden om in gunstigere omstandigheden – aan een hoger loon dus – te kunnen werken. In elke ruimte mag maar 1 arbeider werken. In een kasteel mogen maximaal 1 priester, 1 schrijver, 1 apotheker en 1 tovenaar werken. Dit levert soms benarde situaties op:
- Indien 2 priesters aan eenzelfde kasteel liggen, beslist de kasteelheer wie binnen mag. de andere priester verdwijnt uit het spel. De eigenaars mogen omkopen, beloftes maken enz…
- Indien een priester aan het kasteel ligt en er werkt daar al een priester zijn er ook problemen. De huidige arbeider mag als eerste een som betalen aan de kasteelheer. Daarna mogen de andere spelers de kasteelheer alsnog proberen om te kopen. De figuren die het niet halen verdwijnen uit het spel.
- Deze redenering geldt voor alle geleerden met dezelfde specialiteit.
Fase 3: figuren uitsturen.
Om zijn beurt af te sluiten mag een speler zelf twee geleerden uitsturen. Hij plaatst ze voor de kastelen van de andere spelers. Een speler bezit van elke soort geleerde 2 fiches.
De winnaar
Na de 6de ronde krijgt elke speler nog 1 keer geld. Degene met het meeste geld wint het spel.
SPELBEOORDELING
Intrige is ‘het’ spel voor de liefhebbers van een stevige discussie. Je mag omkopen met geld, je mag dingen beloven, je kan dreigen enz… en het leukst van allemaal, je hoeft geen enkele belofte na te komen. Je kunt bijvoorbeeld een werkplaats van 10.000 aanbieden voor 12.000 dukaten met de belofte deze arbeider daar zeker 2 beurten te laten liggen. De geïnteresseerde spelers betalen het geld of bieden tegen elkaar op. Je ontvangt het geld en legt dan de geleerde doodleuk in de ruimte van 1000 dukaten. Resultaat, de andere speler verliest een hele smak geld, is gefrustreerd en zint op wraak. De volgende beurt verkoopt hij voor een appel en een ei de werkplaats van jouw geleerde in zijn kasteel. Wie dit een uur lang het best kan volhouden zal als overwinnaar uit de bus komen.
Een belangrijke kanttekening bij dit spel: het is de bedoeling dat je achteraf nog vrienden bent, in het slechtste geval terug vrienden bent.
Wij houden ervan, maar ik ken evenveel mensen die het spel maar niks vinden.
September 2006