Auteur | Franz -Benno Delonge |
Uitgever | Zoch Verlag 999 Games |
Aantal spelers | 3 tot 5 |
Spelduur | 60 minuten |
Jaar van uitgave | 2005 |
Prijs | 28.95€ |
Recensie door | Vandenbogaerde Fabrice |
Score | 9.1/10 |
Links | 999 Games Zoch Verlag Franz-Benno Delonge |
Bijzonderheden | Genomineerd Arets Familiespill 2007 (Noorwegen) |
SPELMATERIAAL
4 ladingkaartjes, 4 dobbelstenen, 4 waarde indicators, 20 goederenaandelen in 4 kleuren, 3 schepen, 20 medeplichtigen in 5 kleuren, een aantal geldstukken en het spelbord bevinden zich in een handige speldoos.
SPELBESPREKING
Inleiding
Een aantal belabberde bootjes trotseren de gevaren van de wilde rivier. Op de bootjes bevinden zich goederen die voor de zwarte markt bedoeld zijn. De spelers zijn handelaars die er alles aandoen om het lot van de bootjes te bepalen. Piraten worden omgekocht om de boten te plunderen, loodsen zijn ook al corrupt, de havenmeester treedt op als een tiran, enz… De speler die het beste deze grillen aan banden legt, zal het meeste geld verdienen.
Voorbereiding
Het spelbord wordt op tafel gelegd. De 4 gekleurde houten schijven worden op de zwarte markt lijst geplaatst.
Iedere speler ontvangt een aantal, afhankelijk van het aantal spelers, Pesos en pionnen in zijn speelkleur.
Neem de 20 aandeelkaarten. Van elke soort neemt men er 3 apart. Deze 12 kaarten worden geschud en elke speler ontvangt verdekt 2 aandeelkaarten. Alle andere aandeelkaarten worden nu open gesorteerd volgens soort.
De rest van het materiaal wordt naast het spelbord klaargelegd.
Spelverloop
Het spel verloopt over meerdere rondes, elke ronde bestaat uit 3 fasen.
Fase 1 : de havenmeester.
De spelers bieden tegen elkaar op voor de ambt van hanvenmeester. Degene die het meeste biedt, kan onderstaande acties uitvoeren.
- Aandelen kopen: de havenmeester mag een aandeel naar keuze kopen. Hij betaalt evenveel Pesos als de waarde van het aandeel aangeeft. De minimum prijs voor een aandeel is altijd 5 Pesos.
- Hij mag de schepen laden. Er zijn vier goederensoorten en 3 schepen, de havenmeester beslist dus welk product er niet meedoet. Hij plaatst 1 ladingkaart per boot.
- De havenmeester zet daarna de boten in startpositie. Op de rivier zijn 3 sporen, die elk in 13 vakken verdeeld zijn. De boten moeten een positie innemen van 0 tot en met 5. De som van de 3 startplaatsen moet 9 zijn.
Fase 2: medeplichtigen inzetten en dobbelen.
Om beurt plaatsen de spelers een medeplichtige op het spelbord, daarna wordt gedobbeld. Dit gaat door tot alle medeplichtigen op het spelbord staan.
Medeplichtigen plaatsen.
De spelers plaatsen hun medeplichtigen op het spelbord in een oranje vak. Het getal in dat vak geeft aan hoeveel het plaatsen van die pion kost. Er zijn 6 verschillende soorten plaatsen.
- 4 plaatsen per boot.
- Eén kleine en één grote loods.
- 2 plaatsen in het piratenschip.
- 3 plaatsen op de markt.
- 3 plaatsen op het hersteldok.
- 1 plaats in het verzekeringskantoor.
Dobbelen.
Daarna gooit de haven meester drie dobbelstenen. Elke dobbelsteen heeft een kleur die overeenkomt met de goederensoort. De boten worden evenveel vakken vooruitgezet als de dobbelsteen aangeeft.
Acties in de 2de fase.
- Elke boot die voorbij het 13de vak vaart, meert aan in de haven. De eerste boot in vak A, de tweede in vak B en de derde in vak C
- Elke boot die juist op vak 13 stopt, wordt door de piraten overvallen. Gebeurt dat in de voorlaatste ronde, dan mogen de piraten een lege plaats op het schip innemen. Ze mogen er ook voor kiezen te blijven staan. Gebeurt dit in de laatste ronde, dan wordt het schip geplunderd. De kapitein van de piratenboot beslist of het geplunderde schip mag verder varen naar de markt of naar het hersteldok.
- Voor de laatste worp komen de loodsen in actie. De speler van de kleine loods mag een schip naar keuze 1 plaats voor- of achteruit plaatsen. Daarna mag de speler van de grote loods een schip naar keuze 2 plaatsen voor- of achteruit plaatsen.
- Schepen die na de derde worp niet zijn aangekomen, worden in het hersteldok geplaatst.
Fase 3: Geld verdienen.
- De waarde van de goederen staat bovenaan de ladingkaartjes. Als een schip aankomt op de markt, verdelen de opvarenden die waarde onder elkaar.
- Piraten doen hetzelfde als ze het schip plunderen.
- De medeplichtigen op de markt krijgen Pesos voor het lossen van de goederen. Er zijn 3 plaatsen voor 3 schepen. De laatste plaats levert meest Pesos op, maar de kans dat daar een schip aanmeert is het kleinst.
- De medeplichtigen in het hersteldok krijgen Pesos voor het herstellen van de schepen. Dezelfde redenering als hierboven geldt.
- Een medeplichtige in het verzekeringskantoor levert direct 10 Pesos op. Deze speler moet wel de kosten voor herstellingen uitbetalen aan de betreffende spelers.
- Elk product dat succesvol de haven heeft bereikt, stijgt in waarde.
De winnaar
Het spel eindigt als één van de handelswaren de waarde van 30 Pesos heeft bereikt, de speler met het meeste Pesos is de winnaar.
SPELBEOORDELING
Manila is een fantastisch bied en gokspel. Hoe meer risico je neemt, hoe meer geld het jou kan opleveren en hoe groter de kans dat je helemaal niks zult verdienen. De dobbelstenen bepalen voor het grootste deel de uitkomst, dit is natuurlijk totaal niet erg aangezien het hier over een gokspel gaat. De rol van havenmeester is uiterst belangrijk voor wie een optie wil nemen op de eindoverwinning. Er wordt dan ook stevig tegen elkaar opgeboden. Vergeet echter niet dat je biedt met overwinningspunten. In het begin havenmeester zijn heeft als voordeel dat de aandelen nog goedkoop zijn en sterk in waarde kunnen stijgen.
Het spelmateriaal schept een aangename sfeer en voor je het weet ben je verslaafd aan dit luchtig, fantastisch familiespel.
Voor de Nederlandstalige versie moet je 6€ meer ophoesten.
September 2006