Auteur | Craig Van Ness, Rob Daviau, Stephen Baker |
Uitgever | Hasbro, MB |
Aantal spelers | 2-4 |
Spelduur | 60 – 120 minuten |
Jaar van uitgave | 2004 |
Prijs | 50.00€ |
Recensie door | Vandenbogaerde Fabrice |
Score | 8.0/10 |
Links | Hasbro Rob Daviau |
SPELMATERIAAL
30 Geschilderde figuren, een flink aantal landschapstukken, 2 ruïnes, 16 legerkaarten, 10 gliefen, 24 letselfiches, 10 volgordeschilden, 12 gevechtsdobbelstenen, een 20-zijdige dobbelsteen, een granaatfiche en een rondefiche zitten goed opgeborgen in de prachtige speldoos.
SPELBESPREKING
Inleiding
Geloof je nu in het walhalla, de hemel of het nirvana. Ben je mens, robot, of dier. Het komt erop aan te overleven. Overleven doe je het best wanneer je samenwerkt, meestal strevend naar eenzelfde doel: ‘de andere vernietigen’. Beweeg je over de idyllische landschappen en val aan. Vanop afstand of in een man tegen man gevecht. Of spreek ik hier beter van een man tegen monster gevecht. Gebruik de krachten van de machtige gliefen en overwin de ander.
Voorbereiding
Volgens een zelf gekozen scenario richt je het slagveld in en plaats je legers. Elke speler ontvangt 4 volgorde schilden en de legers die bij zijn gekozen legerkaarten passen. De rest van het materiaal ligt voor iedereen bereikbaar op tafel.
Spelverloop
Legers kiezen.
Elke legerkaart is een aantal punten waard. De spelers kiezen een leger met een vooraf bepaald puntenaantal. Eerst wordt met de zwarte dobbel gegooid. Wie het hoogste gooit, kiest als eerste. De laatste speler mag direct 2 kaarten kiezen. Nadat iedereen een leger heeft gekozen, worden de legers op het veld geplaatst. De som van de verschillende gekozen kaarten wordt opgeteld en mag het vooraf bepaald puntenaantal niet overschrijden.
De verschillende legerkaarten.
Het spel.
Het spel wordt in een aantal fasen gespeeld. Hieronder worden de verschillende fasen kort uitgelegd.
Fase 1: volgordeschilden plaatsen.
Elke speler plaatst in het geheim zijn vier volgordeschilden op zijn legerkaarten. Deze bepalen de volgorden waarin je legers in actie komen. Eén volgordeschild dient om de anderen te misleiden.
Fase 2: gooien met de 20 zijdige dobbelsteen.
Volgens de hoogte van de worpen komen de spelers aan de beurt. Wie aan de beurt is mag spelen met zijn leger die aan volgordeschild één gebonden is. Alle spelers werken hun beurt af. Daarna wordt met leger 2 bewogen, enz…
Fase 3: De rondefiche verplaatsen.
De ronde fiche wordt verplaatst naar het volgende cijfer.
Legerkaarten en legers verplaatsen, aanvallen en gliefen.
Legerkaarten.
Op de legerkaarten staat informatie over je leger. Die informatie is van groot belang voor het spelen van het spel. Naast het bereik, de levenspunten, de verplaatsingsafstand, de aanvals- en verdedigingskracht, staan nog een groot aantal andere kenmerken zoals grootte van de figuur, aantal figuren in je leger, speciale eigenschappen, klasse, ras, persoonlijkheid, oogpunt en raakvlak.
Verplaatsen.
Elk lid van je leger mag evenveel vakken verplaatsen als op de legerkaart aangegeven. Stijgen kost extra stappen, als je te snel daalt kun je vallen. Wie in water terecht komt moet stoppen en wie van een vijand wegloopt, kan op een laffe manier in de rug gestoken worden. Sommigen kunnen vliegen, anderen gebruiken harpoengeweren. Door wezens lopen kan niet.
Aanvallen.
Vanaf de plaats waar je staat mag je aanvallen. Je gooit evenveel dobbelstenen als de legerkaart van de betreffende strijdkracht aangeeft. De verdediging verloopt volgens hetzelfde principe. Wie verderstaat van een vijandig figuur dan zijn bereik aangeeft, kan die figuur niet aanvallen. Als je vanuit je oogpunt de raakvlakken van de tegenstrever niet ziet, kan je niet aanvallen. Wie hoger staat heeft voordeel. Als de aanvaller meer schedels gooit dan het aantal schilden van de verdediger, dan is de aanval succesvol. Het verschil in aantal wordt van de levenspunten van de getroffen figuur getrokken.
Gliefen.
Geven speciale krachten aan de figuren die erop staan of aan het hele leger. Deze krachten kunnen extra dobbelstenen zijn tijdens de aanval of verdediging, extra bereik, telepoorten, genezende krachten, enz…
De winnaar
Wie als eerste voldoet aan de voorwaarden van het scenario, wint het spel. Meestal win je ook als je de ander vernietigd.
SPELBEOORDELING
Alleen al het opzetten van het spel is een leuke bezigheid. Terwijl je daarmee bezig bent, dwalen de gedachten reeds af naar mogelijke strategieën. Je moet er wel rekening mee houden dat het opzetten van het spel samen met het kiezen van legers gemakkelijk een 30 – tal minuten in beslag neemt en dan moet je nog beginnen spelen. Eénmaal het spel is opgebouwd is en de legers op de juiste plaatsen staan, kan je je fantasie de vrije loop laten. Het spel biedt werkelijk een prachtig kijkstuk.
Maar omdat een spel meer is dan kijken alleen moet ik het ook over het spel zelf hebben natuurlijk. Ook dat blijkt een meevaller te zijn. Hoewel je voor een groot deel afhankelijk bent van de dobbelsteenworpen bezit het spel toch genoeg spankracht. Het spel slorpt je op en pas aan op het einde laat het je los. Het is bijna alsof je een echte veldslag aan het meemaken bent. Je kan je manschappen echt verbergen achter muren of ruïnes en wie niet gezien wordt, kan niet aangevallen worden. Als je leger ergens niet tussen past, kan het daar ook niet staan. Als je van een obstakel afdaalt dat hoger is dan jezelf, dan val je. Alles wordt door het spel gevisualiseerd. daardoor alleen al krijgt Heroscape een goede quotering. Natuurlijk zijn er betere strategische spellen en natuurlijk zijn er goedkopere spellen maar het oog wil ook wat en voor 50€ heb je een prachtig spel. Indien je meer dan één spel hebt, kan je één groot strijdveld creëren. Via internet kan je verschillende scenario’s vinden. Het opbergen vergt wat handigheid maar na enkele malen spelen, heb je dat helemaal onder controle. Enige minpuntje zou kunnen zijn dat de uitbreidingen en nieuwe legers ons terug rond de oren gaan vliegen. Misschien lijkt Heroscape dan net iets te veel op een verzamel en ruilspel.
September 2006