Auteur | Reiner Knizia |
Uitgever | 999 Games |
Aantal spelers | 2 tot 5 |
Spelduur | 60 minuten |
Jaar van uitgave | 2000 |
Prijs | 40.00€ |
Recensie door | Vandenbogaerde Fabrice |
Score | 7.1/10 |
Links | 999 Games Reiner Knizia |
SPELMATERIAAL
Netjes weg geborgen in een stevige doos zitten het spelbord, 2 scenarioborden, Sauron, 5 hobbits, 6 markeerpionnen, 60 hobbitkaarten, 5 karakterkaarten, 5 Gandalfkaarten, 35 bijzondere kaarten, 23 gebeurtenisfiches, 11 levensfiches, 32 schilden, de ring en 1 dobbelsteen
SPELBESPREKING
Inleiding
Wie kent niet het verhaal van de dappere hobbits die hun leven geven voor die ene heel belangrijke opdracht. Het vernietigen van de ring. Deze tocht beleef je nu opnieuw. Alleen is de positieve afloop heel wat minder zeker.
Voorbereiding
Elke speler kiest een figuur en plaatst die op de 1 van het scorespoor. Sauron wordt op 12 geplaatst. Alle spelmateriaal wordt gesorteerd en naast het eerste scenario ‘Moria’ gelegd. Er worden scorepionnen aan het begin van alle avonturensporen geplaatst. Het spel kan nu worden gespeeld.
Spelverloop
Vooraleer het spel aanvangt, treffen de spelers voorbereidingen. Het komt erop neer dat zij een aantal hobbitkaarten en speciale kaarten kunnen krijgen. Daarna start het eerste scenario Moria. De scorepion wordt verplaatst om dit aan te tonen. Vanaf dit ogenblik bestaat een beurt uit twee fasen.
Het spelbord Moria.
Fase 1 :gebeurtenisfiches trekken.
De bovenste gebeurtenisfiche moet worden omgedraaid. Dit kan volgende zaken veroorzaken:
- De markeerpion gaat naar het volgende gebeurtenisveld op het scenariobord.
- Sauron of de Hobbits worden verplaatst.
- De markeerpion op één van de avonturensporen wordt verplaatst.
In de bovenste twee gevallen moet je nog een fiche omdraaien, dit gaat door tot je de markeerpion op een avonturenspoor vooruit mag plaatsen.
Fase 2: kaarten spelen.
Je mag één of twee kaarten spelen. Als je twee kaarten speelt mogen zij niet dezelfde kleur hebben. Deze kaarten zorgen ervoor dat je de markeerpion vooruit mag plaatsen op het avonturenspoor en levensfiches kan verdienen. Wie geen kaarten speelt, mag er twee trekken of zijn hobbit terug richting 1 plaatsen.
De winnaar
Als de spelers erin slagen de ring te vernietigen vooraleer Sauron alle hobbits heeft bereikt op het scorespoor winnen zij het spel. In het andere geval verliezen ze allemaal.
SPELBEOORDELING
In de ban van de ring is een heel eigenaardig spel. Je speelt niet tegen elkaar maar met elkaar. Samen met je medespelers moet je erin slagen alle scenario’s tot een goed einde te brengen. Dit is zeker geen gemakkelijke opdracht. Op het einde van een scenario moet elke speler elke soort levensfiche bezitten, zoniet worden de hobbits verplaatst. Hoe meer spelers er spelen, hoe moeilijker die opdracht. Het komt er eigenlijk op neer dat de spelers moeten inschatten wanneer zij een levensfiche nemen of wanneer zij dat beter aan iemand anders overlaten. Soms moeten ook gezamenlijk een aantal kaarten afgelegd worden, dit wordt moeilijker naargelang er minder spelers zijn. In ieder geval moet je altijd proberen in functie van de groep te denken waardoor dit spel wel heel vernieuwend is. Toch kan het mij niet volledig bekoren. Het spel geeft mij niet het gevoel dat we als spelers samenwerken. Je kan elkaar moeilijk helpen of bijstaan. Shadows over Camelot, die hetzelfde principe hanteert, vind ik toch een stuk beter.
September 2006