Auteur | Reiner Knizia, Klaus-Jürgen Wrede |
Uitgever | 999 games |
Aantal spelers | 2 |
Spelduur | 45 – 60 minuten |
Jaar van uitgave | 2003 |
Prijs | 21.95€ |
Recensie door | Vandenbogaerde Fabrice |
Score | 6.8/10 |
Links | 999 Games Reiner Knizia Klaus-Jürgen Wrede |
SPELMATERIAAL
Een burchtmuur, 60 burchttegels, 18 muurfiches, 7 zwarte en 7 witte horigen, twee paleizen in dezelfde kleuren en de spelregels zitten wat onhandig in de ondertussen bekende Carcassonne-doos.
SPELBESPREKING
Inleiding
Deze keer bouwen de spelers binnen de muren van een imposante burcht. Markten, huizen, torens en wegen spruiten als paddestoelen uit de grond.
Voorbereiding
De burchtmuur wordt in elkaar gezet, op de hoeken komt gedekt een muurfiche. Elke speler kiest een kleur en ontvangt zijn horigen en een paleis. De burchttegels worden geschud en in stapeltjes op tafel gelegd. 1 horige wordt op veld 0 van de burchtmuur geplaatst.
Spelverloop
De intussen bekende spelstijl van Carcassonne wordt ook hier toegepast.
Fase 1 : Een nieuwe tegel aanleggen.
De actieve speler moet een nieuwe tegel trekken, omdraaien en aanleggen. De tegel moet met minstens één kant aan een andere tegel of de burchtmuur grenzen, alleen wegen mogen niet onderbroken worden.
Fase 2: eventueel een horige plaatsen.
De speler mag eventueel op de zojuist geplaatste tegel een horige plaatsen mits hij er nog één in voorraad heeft.
De speler kan een horige plaatsen:
- op de weg als heraut.
- in een toren als ridder.
- in een huis als schildknaap .
- in een hof als koopman .

Een speler mag nooit een horige plaatsen op een plaats waar al een andere eigen of vreemde horige staat. Door het slim plaatsen van tegels, kan het wel voorkomen dat meerdere horigen in hetzelfde huis, dezelfde toren, hetzelfde hof of op dezelfde weg staan.
Fase 3: telling.
Als door het plaatsen van een burchttegel wegen, huizen of torens afgebouwd worden, vindt een telling plaats en krijgt de betreffende speler punten. Daarna keren de horigen naar hun meesters terug. De punten gaan naar de speler met de meeste horigen, in geval van gelijkstand krijgen beide spelers punten. Wegen aan waterputten leveren dubbele punten op. De horige op de stadsmuur wordt vooruit gezet. Komt de horige op die manier precies terecht op een muurfiche dan mag de speler die fiche in bezit nemen. Muurfiches leveren extra voordelen of punten op.
De winnaar
De tellingen leveren meer op naargelang de wegen, huizen en torens groter worden. Op het einde van het spel krijgt de speler met het grootste huis (=paleis) extra punten. Evenveel als het grootste aaneengesloten lege gebied binnen de stadsmuren. Iedere markt in een hof levert 3 punten op. Onafgewerkte gebieden leveren geen punten op. De totaalscore wordt vermeerdert met de bonuspunten van gewonnen muurfiches. (Let wel: niet alle muurfiches leveren punten op.) De speler met de meeste punten wint het spel.
SPELBEOORDELING
Carcassonne speciaal ontworpen voor 2 en door Reiner Knizia. Dat zorgt uiteraard voor hoge verwachtingen. Die verwachtingen zijn niet helemaal ingevuld. Het spel is wel leuk, maar kan niet tippen aan zijn familieleden. Die zijn trouwens ook perfect met twee speelbaar. In feite wordt het spel herleid tot het strijden om het grootste huis en het proberen te bemachtigen van muurfiches. Wie het grootste huis niet heeft, probeert zo vlug mogelijk gaten op te vullen zodat het lege gebied niet te groot wordt. Wie geluk heeft met de muurfiches zet een grote stap voorwaarts. Elkaar echt dwarszitten is weinig of niet mogelijk. Ik zou eerder een ander lid van de Carcassonne familie aanraden, maar wie graag niet te veel en te lang nadenkt, zal ook aan dit spel plezier beleven.
September 2006