Auteur
|
Dirk Henn |
Uitgever | Queen Games |
Aantal spelers | 2 tot 6 |
Spelduur |
60 minuten
|
Jaar van uitgave | 2006 |
Prijs | 20.00€ |
Recensie door |
Vandenbogaerde Fabrice
|
Score | 7.0/10 |
Links | Queen Games Dirk Henn |
Bijzonderheden | Kan samen met Alhambra gespeeld worden. |
SPELMATERIAAL
De speldoos bevat 1 zwarte en 8 witte dobbelstenen, 26 bonusfiches, 1 startspelerfiche, 1 kaliefsteen, 1 dobbelbeker en in elk van de 6 spelerskleuren 5 zetstenen, 6 gebouwstenen en 1 telsteen. Als extraatje vind je in de doos ook een gebouw voor Alhambra.
SPELBESPREKING
Inleiding
Aan de hand van hun dobbelresultaten proberen de spelers meerderheden te behalen die bij tellingen punten opleveren.
Voorbereiding
Het spelbord wordt op tafel gelegd en de spelers krijgen het spelmateriaal in hun kleur.
De donkere bonusfiches worden aan de kant gelegd voor de laatste ronde, de lichte bonusfiches worden verdeeld in 4 stapels van 5.
De startspeler krijgt de kaliefsteen.
Spelverloop
Aan het begin van elke ronde wordt een stapeltje bonusfiches op het spelbord geplaatst. Een worp met de dobbelsteen bepaalt waar de startspelersfiche moet liggen, de andere fiches worden van links naar rechts op het spelbord geplaatst.
Dobbelen.
Om beurt dobbelen de spelers. Daarbij proberen zij zoveel mogelijk dezelfde gebouwensoort te gooien. (In totaal zijn er 6 gebouwensoorten.) Een speler mag in zijn beurt tot 3 keer dobbelen en mag daarbij telkens zoveel dobbelstenen gooien als hij nodig acht. Als een speler stopt met dobbelen, plaatst hij zijn zetsteen op het spelbord zodanig dat de positie van de zetsteen overeenkomt met het soort gebouw, het aantal geworpen dobbelstenen in die soort en het aantal pogingen die nodig waren om dit resultaat te dobbelen. Staat op die plaats al een zetsteen dan moet de nieuwe zetsteen op het eerstvolgende nieuwe vakje geplaatst worden.
De onderkant van het spelbord waarop de zetstenen geplaatst worden.
Beloningen.
Na elke ronde, dit wil zeggen elke speler heeft al zijn zetstenen ingezet, krijgen de spelers beloningen. Per gebouwenkolom wordt gekeken welke twee spelers het beste resultaat hebben behaald. Hoe hoger een zetsteen staat, hoe beter het resultaat. De speler die het hoogst staat mag als eerste kiezen of hij 2 gebouwenpunten of 1 gebouwenpunt en de bonusfiche van die kolom neemt. De tweede speler krijgt wat de eerste niet gekozen heeft. Gebouwenpunten worden bijgehouden met de gebouwstenen op de ronde velden in de betreffende kolom.
Het scorespoor.
bonusfiches.
Er zijn 6 soorten bonusfiches. Aan de hand van bonusfiches kunnen spelers extra punten verdienen, de startspeler kiezen, een worp overdoen, een extra dobbelsteen gebruiken, gebouwenpunten omruilen of een bezet gebied met een telsteen innemen.
De bonusfiches.
Alcazaba variant.
Om deze variant te kunnen spelen heb je ook het basisspel Alhambra nodig. De bouwregels en de puntentellingen van het gewone spel zijn van toepassing maar om aan gebouwen te geraken moet je dobbelen. Per ronde wordt in elke kolom van het dobbelspel 1 passend gebouw gelegd, daarbovenop worden nog 5 gebouwen uit de buidel getrokken die in de passende kolom gelegd worden. De beste speler van een kolom mag als eerste een gebouw kiezen en aan zijn alhambra toevoegen. Ligt er nog een gebouw in die kolom, dan mag ook de tweede speler een gebouw kiezen.
Als een speler na zijn eerste of tweede worp beslist geen zetsteen te plaatsen, dan mag hij in ruil daarvoor een ombouw actie doen.
De winnaar
Na de eerste de derde en de vijfde ronde verdienen de spelers punten. Na de eerste ronde scoren alleen de spelers met het meeste gebouwenpunten. Na de derde ronde scoren ook de spelers op de tweede plaats en na de vijfde ronde worden ook punten toegekend aan de spelers op de derde plaats. Punten van bonusfiches worden elke ronde bijgeteld. Als twee spelers even ver staan op het gebouwenspoor, dan krijgt de speler met de onderste gebouwsteen de punten. Punten worden bijgehouden op het scorespoor met de telsteen. De speler met het meeste punten na de laatste telling wint.
SPELBEOORDELING
Deze variant op Alhambra is een stuk luchtiger dan het basisspel. Bovendien is er veel meer geluk mee gemoeid. Toch kan dit dobbelspel mij dermate boeien dat ik een spelletje weinig zal afslaan. Veel tactiek zit er niet in omdat je volledig afhankelijk bent van de dobbelsteenworp en het beslissen tussen 2 gebouwenpunten of 1 gebouwenpunt en een bonusfiche vrij vanzelfsprekend is. Toch maken spelplezier en spanning hier veel goed. Kiezen tussen nog eens gooien of stoppen en beslissen welke dobbelstenen je best aan de kant houdt, vormen de belangrijkste ingrediënten in een soepje van geluk.
De alcazaba variant biedt een leuke variatie met een klein beetje bouwstrategie, maar ook hier staat geluk bij het dobbelen centraal.
Eén ding staat vast: bezit je het basisspel Alhambra en de 4 uitbreidingen (Die gunst des Wesirs, Die Tore der Stadt, Die stunde der Diebe en Die schatzkammer der Kalifen) aangevuld met ‘The dice game’ dan kan je variëren tot je scheel ziet. (Aangezien elke uitbreiding 4 verschillende mogelijkheden biedt.)
Bezit je echter nog geen enkele telg uit de Alhambra-familie dan zou ik je het basisspel aanraden, tenzij je een onverstoorbare dobbelfreak bent.
Januari 2008