Auteur | Leo Colovini |
Uitgever | Amigo Spiele 999 Games |
Aantal spelers | 2 tot 4 |
Spelduur | 30 – 45 minuten |
Jaar van uitgave | 2009 |
Prijs | 19.95€ |
Recensie door | Vandenbogaerde Fabrice |
Score | 5.0/10 |
Links | Amigo Spiele 999 Games Leo Colovini |
SPELMATERIAAL
De speldoos is opgedeeld in 4 vakken en bevat:
- 84 padtegels,
- 24 watertegels,
- 4 bruggen,
- 12 figuren (3 per speler),
- 1 atlantistegel,
- 1 vastelandtegel,
- 105 verplaatsingskaarten (15 per soort),
- de spelregels in het Nederlands, Frans, Duits en Engels
SPELBESPREKING
Inleiding
Atlantis zinkt. Het pad dat Atlantis met het vaste land verbindt, brokkelt langzaam af. Jij loodst jouw mensen over het pad en probeert intussen zoveel mogelijk waardevolle schatten te redden.
Voorbereiding
Elke speler kiest een kleur en zet zijn figuren op Atlantis. Geef elke speler 1 brug.
Verbind Atlantis met het vaste land aan de hand van de padtegels. Doe zoals aangegeven in de spelregels.
Schud de verplaatsingskaarten en vorm er een gedekte trekstapel mee, leg de resterende watertegels binnen handbereik.
Geef de startspeler 4, de tweede speler 5, de derde 6 en de laatste 7 verplaatsingskaarten.
Spelverloop
Een spelbeurt
- Bepaal welke figuur je wilt verplaatsen.
- Speel een kaart en verplaats de figuur in de richting van het vasteland naar de volgende padtegel met hetzelfde voorwerp als op de kaart. Is de tegel vrij, dan laat je jouw figuur daar staan. Als te tegel niet vrij is, moet je nog een kaart spelen en verder stappen naar het symbool van je nieuwe kaart. Blijf dit herhalen tot je op een vrije tegel (of het vasteland) terechtkomt.
- Neem de eerst vrije padtegel onmiddellijk achter de figuur die je verplaatst hebt. Als daardoor een gat ontstaat, plaats je een watertegel uit de voorraad in het gat.
- Trek één kaart van de trekstapel.
Extra mogelijkheden
- In het begin van elke ronde mag elke speler nieuwe kaarten kopen. Leg één van jouw verzamelde padtegels in de doos. Je krijgt evenveel kaarten als de helft van de waarde van de afgelegde tegel (afgerond naar beneden).
- Om over watertegels te passeren kan je ofwel een brug inzetten (die blijft dan staan en kan ook door andere spelers gebruikt worden) of betalen. De padtegel met de laagste waarde die aan het water grenst waarover je wandelt, bepaalt hoeveel punten je moet inleveren.
- Elke figuur waarmee je het vasteland bereikt, levert één extra kaart op aan het einde van je beurt.
De winnaar
Zodra een speler met zijn derde figuur het vasteland bereikt eindigt het spel. Die speler heeft nog recht op een padtegel en 4 verplaatsingskaarten. De andere spelers moeten nu hun resterende figuren op het vasteland plaatsen. De prijs voor het passeren van water moet daarbij betaald worden.
Jouw score is gelijk aan de som van alle waarden van overgebleven padtegels + 1 punt per verplaatsingskaart in je handen. De speler met het meeste punten wint de race.
SPELBEOORDELING
Atlantis is een racespel dat licht gebaseerd is op Cartagena. Niet onlogisch want het komt van de hand van dezelfde auteur. Cartagena is een spel waar ik echt van geniet. Ik ben zeker niet de enige dus moet de koe zo goed mogelijk gemolken worden. Bewijs daarvan zijn Cartagena 2, Cartagena Die Goldinsel, Cartagena Die Meuterei en het absolute dieptepunt Lost Cities. Geen enkel van voorgenoemde haalt het niveau van Cartagena en ook Atlantis slaagt daar niet in. Er zijn twee zaken die belangrijk zijn in Atlantis. Ten eerste moet je de goede kaarten trekken en ten tweede moet je zo snel mogelijk met één van jouw figuren het vaste land bereiken. De voordelen van de koploper (bijna altijd de startspeler) zijn zo groot dat het frustreert.
Vooruitdenken heeft tijdens een spelletje Atlantis geen zin. Je kunt onmogelijk inschatten wat de andere spelers zullen doen. Je moet je beurt afwachten en tijdens je beurt de best mogelijke optie kiezen.
Je moet punten afgeven om kaarten te kopen en dat lijkt misschien een moeilijke keuze, maar dat is het niet. Je moet bij de start gewoon zoveel mogelijk kaarten kopen. Vanaf het ogenblik dat je een figuur op het vaste land bezit, kan je overwegen om minder kaarten te kopen.
Atlantis is verre van een tactisch spel. Geluk bepaalt wie wint en als je daar geen problemen mee hebt, kan je plezier beleven aan dit spel. Ik stoor me echter iets te veel aan dat feit om van Atlantis te genieten. Bovendien zijn er heel wat betere spellen op de markt.
Oktober 2013