Auteur | Uwe Rosenberg, Hagen Dorgathen |
Uitgever | 999 games |
Aantal spelers | 2 |
Spelduur | 45-60 minuten |
Jaar van uitgave | 2000 |
Prijs | 21.95€ |
Recensie door | Vandenbogaerde Fabrice |
Score | 9.0/10 |
Links | 999 Games |
SPELMATERIAAL
1 spelbord, 45 tempelkaarten, 60 volkenkaarten en 2 speelstukken zitten in een typische spel voor 2 doos.
SPELBESPREKING
Inleiding
Aan de oevers van Eufraat en Tigris ontstaan prachtige steden. Piramides zijn vaak het statussymbool van zo’n stad. De spelers trachten zo’n piramides te bouwen en roepen daarbij de hulp in van de plaatselijke bevolking.
Voorbereiding
Het spelbord wordt op tafel geplaatst, elke speler krijgt 1 tempelkaart van laag 1 en 5 volkenkaarten. Beide spelers kiezen een speelstuk.
Spelverloop
De spelers komen om beurt aan zet. Daarbij overlopen ze steeds dezelfde 3 fasen.
Fase 1 : volkenkaarten trekken.
De speler trekt 3 volkenkaarten.
Fase 2: acties uitvoeren.
De speler kan kiezen uit 5 verschillende acties. Hij mag ze zo vaak uitvoeren als hij zelf wil. Alleen een volksverhuizing kan maar 1 keer.
2.1 Reizen.
De speler legt een volkenkaart uit zijn hand af en plaatst zijn speelstuk op het gebied van dat volk.
2.2 Vestigen.
De speler legt volkenkaarten aan, aan het gebied waar zijn speelstuk staat.
2.3 Tempelbouw.
De speler bouwt aan een tempel in het gebied waar zijn speelstuk staat. De volgorde van de lagen moet gerespecteerd worden en per laag moet minsten één volkenkaart in het gebied liggen. Daarvoor mogen alleen de bovenste openliggende tempelkaarten gebruikt worden. In de eerste ronde moet de speler de tempelkaart die hij op handen heeft bouwen.
2.4 Volksverhuizing.
De speler verplaatst de laatste 3 volkenkaarten van een gebied naar een ander gebied, dit mag hij maar 1 keer per beurt doen.
2.5 Volksvaardigheid.
Als minstens drie dezelfde volkenkaarten direct achter elkaar liggen in het gebied waar het speelstuk van de speler staat, dan mag die speler één kaart wegnemen en een beroep doen op de volksvaardigheid van dit volk. Zo kunnen de Assyriërs een tempel doen instorten, de Hittiten een bouwlaag roven, de Meden een ander volk verbannen, de Sumeriërs een volk doen overlopen en de Perzen kunnen een bouwlaag overslaan tijdens het bouwen. Bovendien kan elk volk de kaarten van de tegenspeler halveren.
Het spelmateriaal.
Fase 3: tempelkaarten draaien.
De speler trekt 2 tempelkaarten en legt ze van hoog naar laag aan zijn kant van het bord. Alleen de bovenste kaarten kunnen bij tempelbouw gebruikt worden.
De winnaar
Wie als eerste een totale waarde van 15 aan tempels bouwt, wint het spel als zijn tegenstander een waarde van 9 of minder totaliseert. Is dit niet het geval, dan wint de speler die als eerste 20 punten bezit of de andere speler onder de 10 punten laat zakken.
SPELBEOORDELING
Babel vind ik één van de betere spellen voor 2. De tactische mogelijkheden zijn enorm en je kan het je niet permitteren de tegenstander uit het oog te verliezen. Tempel instorting en bouwlagenroof zijn krachtige wapens die op het goede moment gebruikt moeten worden. Het trekken van kaarten houdt altijd een factor geluk in. De kaarten van je tegenstander op tijd halveren zorgt ervoor dat hij minder mogelijkheden heeft. Babel is een dynamisch spel waarin de overwinning telkens aan een zijden draadtje hangt. Voor wie net iets meer wil, een echte aanrader.
September 2008