Auteur | Klaus-Jürgen Wrede |
Uitgever | 999 games |
Aantal spelers | 2 tot 5 |
Spelduur | 45 -60 minuten |
Jaar van uitgave | 2000 |
Prijs | 22.95€ |
Recensie door | Vandenbogaerde Fabrice |
Score | 8.4/10 |
Links | 999 Games Klaus-Jürgen Wrede Online spelen Online spelen |
Bijzonderheden | Winnaar Meeples’ Choise Award 2000 Winnaar Spiel des Jahres 2001 Winnaar Deutscher Spiele Preis 2001 Winnaar Finse Spellenprijs 2004 (Vuoden Perhepeli) |
SPELMATERIAAL
72 stevige landtegels tonen delen van steden, weiden, en kloosters. 8 horigen in elk van de vijf kleuren, 1 waardetabel en de spelregels zitten in een stevige speldoos.
SPELBESPREKING
Inleiding
De spelers bouwen steeds verder aan de prachtige vesting Carcassonne en het omringende land. Ten gepaste tijde sturen ze struikrovers, ridders, boeren en monniken het veld in, op zoek naar geld en roem.
Voorbereiding
Elke speler ontvangt 8 horigen in een kleur naar keuze, één ervan wordt als telsteen op het scorespoor gezet. De starttegel met de donkere kleur wordt open op tafel gelegd. De andere tegels worden geschud en in een aantal trekstapels gedekt op tafel gelegd.
Spelverloop
Het spel bestaat uit verschillende beurten, een beurt wordt gekenmerkt door 3 fasen.
Fase 1 : Een nieuwe landtegel aanleggen.
De actieve speler moet een nieuwe tegel trekken, omdraaien en aanleggen. De tegel moet met minstens één kant aan een andere tegel grenzen en mag het landschap niet onderbreken.
Fase 2: eventueel een horige plaatsen.
De speler mag eventueel op de zojuist geplaatste tegel een horige plaatsen, als hij er nog één in voorraad heeft tenminste.
De speler kan een horige plaatsen:
- op de weg als struikrover.
- in een klooster als monnik.
- als boer in de weide.
- als ridder in een kasteel.
Het spelbord wordt aan de hand van tegels opgebouwd.
Een speler mag nooit een horige plaatsen op een weg of in een kasteel of weide waar al een andere eigen of vreemde horige staat.
Fase 3: telling.
Als door het plaatsen van een landtegel kloosters, steden of wegen worden afgebouwd, vindt een telling plaats en krijgt de betreffende speler punten. Daarna keren de horigen naar hun meesters terug. De punten gaan naar de speler met de meeste horigen. Het kan immers voorkomen, dat door het slim plaatsen van de tegels meerdere horigen op dezelfde weg of in hetzelfde kasteel staan, in geval van gelijkstand krijgen beide spelers punten. Punten worden op het scorespoor bijgehouden.
De winnaar
De tellingen leveren meer op naargelang de wegen, en kastelen groter worden. kloosters leveren maximum 9 punten op en boeren leveren slechts op het einde van het spel 4 punten per kasteel op. Onafgebouwde wegen, steden en kloosters leveren op het einde nog 1 punt per tegel op. De speler met de meeste punten wint het spel.
SPELBEOORDELING
Carcassonne is een leuk spel dat gemakkelijk uitlegt en speelt. Het trekken van een tegel zorgt voor een geluksfactor maar ook voor extra spanning. Wie goed de mogelijkheden verkent en daarbij ook in de toekomst denkt, heeft voordeel ten opzichte van de impulsieve speler. Als een andere speler een grote weg of kasteel aan het bouwen is, is dat het moment bij uitstek om te profiteren. Carcassonne is een aanrader voor beginnende spelers en een cadeautip vanwege de kwaliteit en de lage prijs.
September 2006