Auteur | Ludovic Maublanc |
Uitgever | Repos Production |
Aantal spelers | 4 tot 6 |
Spelduur | 30 minuten |
Jaar van uitgave | 2005 |
Prijs | 35.80€ |
Recensie door | Vandenbogaerde Fabrice |
Score | 7.0/10 |
Links | Repos Production Ludovic Maublanc |
SPELMATERIAAL
De speldoos bevat 6 schuimrubber pistolen, 6 sets van 8 kogelkaarten, 1 overzichtskaart, 14 wondfiches, 14 schandefiches, 40 bankbiljetten, 6 karakters, 10 superkrachtkaarten, 6 geheime identiteitskaarten, 1 telefoonkaart en 3 telefooncentralekaarten. Dit alles past ietwat onhandig in de vierkante speldoos.
SPELBESPREKING
Inleiding
In een donker en verlaten pakhuis zitten de leden van een bende samen. Het wordt maar eens tijd dat zij de buit verdelen. Jammergenoeg is niet iedereen van dezelfde mening en al gauw worden pistolen gebruikt om de andere van jouw gelijk te overtuigen. Niet iedereen laat zich zomaar overtuigen en hier en daar worden schoten gelost. Wie overleeft? en wie kan het meeste geld binnenhalen.
Voorbereiding
Elke speler krijgt een pistool, 8 kogelkaarten en een karakter. De bankbiljetten worden geschud.
Eén speler wordt tot peetvader gekroond.
In de superkracht variant krijgt elke speler 1 superkrachtkaart en in een geavanceerd spel worden ook de 3 telefooncentralekaarten, de telefoonkaart en de 6 geheime identiteitskaarten gebruikt.
Spelverloop
De ronde start met het opendraaien van 5 bankbiljetten. Deze biljetten stellen de buit voor die verdeeld moet worden. Daarna kiest elke speler één van zijn kogelkaarten, telt de peetvader tot drie, en richt elke speler zijn pistool op een medespeler. Nu moeten de spelers beslissen: hun deel van de buit opgeven en terugtrekken, of koelbloedig blijven zitten en eventueel dodelijk gewond geraken. De peetvader telt tot drie en gelijktijdig voeren de spelers hun beslissing uit. De lafaards leggen hun pistool en hun karakter neer en nemen een schandefiche. Daarna worden alle gespeelde BANG!BANG!BANG!-kogelkaarten opengedraaid. Spelers die daardoor geraakt worden, leggen hun karakter neer en nemen een wondfiche. De overgebleven spelers draaien nu allen hun kogelkaart open. Spelers die door een gewone Bang-kaart geraakt worden nemen een wondfiche en leggen hun karakter neer. Clic, Clic, Clic – kaarten hebben geen werking. De nog overgebleven spelers verdelen de buit. Wat niet precies verdeeld kan worden, blijft liggen voor de volgende ronde.
De superkrachtkaarten zorgen ervoor dat elke speler één superkracht heeft (verrassing). Deze krachten gaan van het verdienen van extra geld, over het kunnen incasseren van extra schoten, tot het schieten met twee pistolen of het werpen met granaten.
In het geavanceerde spel probeert één infiltrant de telefooncentrale te gebruiken om zo de hulp van de politie in te roepen. Hij probeert dat natuurlijk ongemerkt te doen.
De winnaar
Alleen overlevenden kunnen dit spel winnen en dan nog wel alleen degene met het meeste geld. (Elke schandefiche levert 5000 strafpunten op. Wie drie wondfiches heeft, sterft.))
SPELBEOORDELING
Verwacht van Cash’n Guns geen strategische doordenkers of super tactische zetten. Wie met zulke verwachtingen aan het spel begint, zal zonder twijfel ontgoocheld afdruipen. Speel je het spel zonder enige vorm van inlevingsvermogen, dan zal het niet meer inhouden dan geweertjes richten, kaartjes draaien en geld verdelen. Heb je echter zin om je goed te amuseren, beschik je bovendien over een gezonde dosis inlevingsvermogen en heb je al een aantal promilles in het bloed, dan is Cash’n Guns het geknipte spel voor u. Vergeet het basisspel en speel direct met de geavanceerde regels en de superkrachtkaarten. Ideaal als afsluiter van een avond.
(Hiermee wil ik natuurlijk niet gezegd hebben dat Cash’n Guns alleen plezant is voor dronken spelers, het spreekt voor zich dat inlevingsvermogen hier de belangrijkste vereiste is. Het ligt dan ook niet in mijn bedoeling mensen tot veelvuldig drinken aan te zetten.)
Februari 2007