Auteur | Wolfgang Kramer, Horst-Rainer Rösner |
Uitgever | Phalanx Games |
Aantal spelers | 2 tot 5 |
Spelduur | 30 minuten |
Jaar van uitgave | 2004 |
Prijs | 9.95€ |
Recensie door | Vandenbogaerde Fabrice |
Score | 7.0/10 |
Links | Phalanx Games Wolfgang kramer Horst-Rainer Rösner |
SPELMATERIAAL
In de speldoos schuilen 110 kaarten. Deze kaarten zijn onderverdeeld in 30 agentenkaarten, 5 gevangeniskaarten, 1 handboeienkaart, 59 verdachtenkaarten, 10 paarse kaarten en 5 bonuskaarten.
SPELBESPREKING
Inleiding
De spelers staan aan de leiding van een aantal FBI agenten. Elke agent heeft zijn eigen specialiteit en probeert criminelen te vangen. Soms worden ook onschuldige burgers opgepakt, deze moeten voor het einde van het spel terug op vrije voeten gezet worden.
Voorbereiding
Elke speler krijgt 1 set agenten. Er worden evenveel positieve paarse kaarten genomen als er spelers zijn. Deze kaarten worden geschud en aan de spelers uitgedeeld. Zij nemen nu ook de kaart met dezelfde negatieve waarde.
De bonuskaarten worden open op tafel gelegd. De verdachtenkaarten worden geschud. Er worden evenveel gevangeniskaarten gebruikt als er spelers zijn.
Spelverloop
De speler die de paarse kaart heeft met de hoogste waarde begint. Hij krijgt de handboeienkaart, in elke volgende ronde wordt ze naar links doorgegeven. Daarna volgen 4 acties.
Verdachten plaatsen.
De verdachtenkaarten hebben dezelfde kleuren als de bonuskaarten. In het totaal zijn er 5 verschillende kleuren. Trek 2 keer zoveel kaarten als er spelers zijn. Leg de kaarten per kleur bij de juiste bonuskaart.
Volgorde bepalen.
Te beginnen met de speler met de handboeien, mogen de spelers één verdachtenkaart open spelen. (In het begin zal dit een paarse kaart zijn.) De speler met de hoogste kaart krijgt gevangeniskaart 1, de volgende in rang krijgt gevangenis kaart 2, enz..
Bij gelijke inzet wordt rekening gehouden met de richting van de klok.
De gespeelde kaart mag ook een negatieve waarde hebben.
Agenten inzetten.
1 set agenten bevat 5 agenten elk in een andere kleur en een x2 agent. De kleuren komen overeen met de kleuren van de verdachtenkaarten en de bonuskaarten.
De spelers kiezen nu gelijktijdig 2 agenten en leggen die gedekt op tafel. De kleur van de agent geeft aan in welke rij ze willen arresteren. De x2 agent geeft aan dat de eerst gekozen agent 2x gebruikt wordt. Er mogen geen agenten gekozen worden in een kleur waarvan geen verdachtenkaarten aanwezig zijn.
Arresteren.
De speler met gevangenis 1 kiest één agent, toont deze aan de medespelers en neemt een verdachtenkaart uit de rij verdachtenkaarten met dezelfde kleur als de gespeelde agent. Daarna is de speler met gevangenis 2 aan de beurt. De laatste speler mag direct 2 agenten spelen. Vervolgens speelt de voorlaatste speler zijn 2de kaart. Dit gaat zo door tot elke speler 2 kaarten heeft.
Speel je een agent in een kleur waarvan alle verdachtenkaarten al gearresteerd zijn, dan heb je pech. Blijft alleen een negatieve kaart over, dan moet je die nemen.
Overgebleven verdachtenkaarten blijven liggen voor de volgende ronde.
De winnaar
Het spel stopt aan het einde van de ronde waarin de laatste verdachtenkaart wordt open gelegd. De spelers tellen per kleur hun punten op. Negatieve waarden verminderen dit totaal! Als een speler alleen de meeste punten in een kleur scoort, krijgt hij ook de bonuskaart in die kleur. Het beste team agenten heeft de meeste punten gescoord.
SPELBEOORDELING
FBI is een leuk spelletje dat uitstekend een spelavond kan afsluiten. De spelregels zijn wat bombastisch opgesteld maar eenmaal je de bomen door het bos ziet, merk je dat het eigenlijk over een simpel kaartspelletje gaat. Maar simpele spelletjes ingewikkeld laten lijken is nu net een specialiteit van Phalanx.
Vooral de variant biedt wat tactische mogelijkheden. Daarin mag je niet kiezen welke verdachtenkaart je neemt, je moet telkens de laatst aangelegde kaart nemen. Volgorde is nu direct een stuk belangrijker. Het gelijktijdig inzetten van agenten zorgt voor de nodige spanning (en natuurlijk ook wat geluk). Door net niet te doen wat de anderen verwachten kan je soms een interessante slag slaan. Alleen is de vraag wanneer handel je buiten het verwachtingspatroon van de anderen?
Dat je tijdens het bepalen van de volgorde ook negatieve kaarten mag inzetten vind ik minder geslaagd. Zo raak je makkelijk negatieve punten kwijt en is het zeker niet altijd een ramp om als laatste aan de beurt te komen.
Wij spelen altijd de variant zonder het inzetten van negatieve kaarten. (Met uitzondering van de paarse kaarten!)
September 2006