Auteur | Friedemann Friese |
Uitgever | 2F-Spiele |
Aantal spelers | 2 tot 7 |
Spelduur | 45 minuten |
Jaar van uitgave | 2003 |
Prijs | 19.95€ |
Recensie door | Vandenbogaerde Fabrice |
Score | 8.3/10 |
Links | 2F-Spiele, Friedemann Friese Online spelen Online spelen |
SPELMATERIAAL
In de platte speldoos, typisch 2 F, zit één spelbord. Daarnaast zitten in het enige opbergvak ook 17 vloertegels, 8 monsterkaarten, 25 figuren in 5 kleuren, 1 monsterbouwpakket, 1 startspelersteen en de spelregels in het Duits.
SPELBESPREKING
Inleiding
Samen met je lotgenoten zit je opgesloten diep in een kerker ergens in Frankrijk. Jouw doel is simpel, maar zeker niet zonder gevaar. Je moet uit de kerker ontsnappen zonder in de verschillende vallen te trappen. Het best blijf je ook uit de klauwen van Furunkulus, het monster. Het is altijd beter een lotgenoot op te offeren dan zelf ten prooi te vallen aan dit hongerige wezen.
Voorbereiding
Het bord wordt opgezet naar eigen inzicht. Elke speler ontvangt figuren in één kleur. De monsterkaarten worden blind op tafel gelegd. Het monster start aan de overkant van de kerker. Wie het meeste op een monster lijkt, begint het spel.
Spelverloop
Wie aan de beurt is, beweegt één van zijn figuren. Als alle figuren verplaatst zijn, beweegt het monster.
De figuren.
De figuren zijn 2 zijdige schijven. Aan beide zijden staan getallen. De som van de getallen is altijd 7.
Figuren bewegen.
Je mag je figuren evenveel vakjes bewegen als het cijfer dat zichtbaar is aangeeft. Er mag maar 1 figuur per vakje staan.
Vallen in de kerker.
- Figuren: kunnen nooit door andere figuren verschoven of geduwd worden.
- Stenen: stenen kan je verschuiven en je kunt je er achter verbergen.
- Bloed: over bloed glijden zowel figuren al het monster uit.
- Kristal: heeft dezelfde eigenschappen als stenen, alleen kan het monster wel door kristallen kijken.
- Draaisteen: heeft dezelfde eigenschappen als stenen, als het monster ertegen loopt verschuift de steen niet maar draait het monster.
- Telepoort: Laat het monster toe zich snel te verplaatsen.
Het monster.
- Het monster kijkt eerst vooruit, dan links en rechts. Daarna loopt het monster naar de dichtstbijzijnde figuur.
- Het monster loopt evenveel vakken als de net gedraaide monsterkaart aangeeft.
- Het monster loopt door muren en komt aan de andere kant van de kerker tegenover dezelfde letter terug uit de muur.
- Het monster kijkt nooit achteruit.
- Als het monster niemand ziet of als twee figuren even ver van het monster staan, dan loopt het monster rechtdoor.
- In de eerste ronde moeten figuren die door het monster zijn gepakt, terugkeren.
- In de tweede ronde worden de figuren door het monster verslonden en uit het spel genomen.
De winnaar
Wie als eerste een bepaald aantal figuren uit de kerker laat ontsnappen, wint het spel.
SPELBEOORDELING
Finstere Flure vind ik persoonlijk een heel leuk spel. Wie een beetje inlevingsvermogen heeft zal hoogst waarschijnlijk dezelfde mening hebben. Het thema op zich is al spannend en terwijl je het spel speelt, stijgt de spanning met de minuut. Het leuke aan het spel is dat je het monster kan lokken. Je maakt jezelf dan uit de voeten en het monster zal zich tegoed doen aan de figuren van je tegenstrevers. Probeer ook de beweging van het monster wat te voorspellen. Indien je niet oplet, loopt het monster ergens door een muur en verschijnt het pardoes voor je neus.
Ook leuk is dat je het spelbord helemaal zelf kan opbouwen, zelfs het monster kan je naar eigen smaak in elkaar zetten. Begin eenvoudig en als je eenmaal het spel gewend bent, kan je ook gebruik maken van telepoorten, draaistenen en kristallen.
Voorlopig is het spel nog niet in het Nederlands verkrijgbaar. Maar in een betere spellenzaak zou je een Duitse versie op de kop moeten kunnen tikken.
Oktober 2006