Auteur
|
Wolfgang Kramer |
Uitgever | 999 Games |
Aantal spelers | 2 tot 5 |
Spelduur |
60 minuten
|
Jaar van uitgave | 2005 |
Prijs | 35.95€ |
Recensie door |
Vandenbogaerde Fabrice
|
Score | 7.7/10 |
Links | Wolfgang Kramer 999 Games Online spelen (yucata) Online spelen (spielbyweb) |
SPELMATERIAAL
De handige speldoos bevat:
- 80 landschapskaarten (6 soorten),
- 72 dierenkaarten (18 per soort)
- 80 zeshoekige fiches (5 kleuren),
- 150 dierenfiches (30 per kleur en 4 verschillende soorten dieren),
- 5 hacienda’s (1 per kleur),
- 9 neutrale hacienda’s,
- 18 watertegels (verschillende formaten),
- 8 oogstfiches,
De verschillende fiches.
- 72 bankbiljetten,
- 5 overzichtskaarten.
Het spelmateriaal is van prima kwaliteit. De overzichtskaarten bevatten wel twee foutjes (zie boven rechts) wat eigenlijk niet zou mogen.
SPELBESPREKING
Inleiding
De spelers zijn grootgrondbezitters in Argentinië. Ze kopen grond en dieren en bouwen hacienda’s. Grond met meren is goud waard en markten zorgen ervoor dat je dieren kan verkopen. Investeren in extra bevloeiing en Hacienda’s kost bakken vol geld. De opbrengst van de oogst moet verstandig besteed worden!
Voorbereiding
- Het spelbord wordt in het midden van de tafel gelegd en op de 4 watervelden wordt een waterfiche gelegd.
- De dierenkaarten worden geschud. Elke speler krijgt er 4. Daarna worden 4 kaarten open op tafel gelegd, van de overgebleven kaarten worden twee gelijke stapels gemaakt. Eén stapel wordt opzij gelegd, de andere dient als trekstapel.
- De landschapskaarten worden geschud. Elke speler krijgt er 8, daarna worden 4 kaarten open gelegd. De overige kaarten vormen de trekstapel.
- Elke speler krijgt één hacienda en alle dierenfiches in dezelfde kleur. De spelers ontvangen een overzichtskaart en een startkapitaal van 20 peso’s.
- Het overige spelmateriaal wordt naast het bord gelegd.
- Bij minder dan 4 spelers worden een aantal dierkaarten en hacienda’s uit het spel genomen.
Spelverloop
Spelverloop.
Om beurt mogen de spelers 3 acties uitvoeren. Daarbij kunnen ze kiezen uit aankopen, kaarten spelen of oogsten.
- Aankoop: voor 2 peso’s mogen de speler een gedekte kaart op handen nemen. Voor één van de open kaarten moeten ze 3 peso’s neerleggen.
De spelers mogen voor 12 peso’s een hacienda kopen. Deze wordt direct op een eigen landgoed of kudde gezet. Meren kosten eveneens 12 peso’s en worden direct op lege pampavelden gelegd. Deze laatste twee aankopen kunnen maar één keer per beurt uitgevoerd worden. - Kaarten spelen: als je een landschapskaart speelt, mag je een landgoed op het spelbord leggen. Het type landschap moet natuurlijk overeenkomen. Bij het spelen van een pampakaart, moet het nieuwe landgoed grenzen aan een vorig landgoed.
Dieren kunnen uitsluitend op pampavelden gespeeld worden. Dieren moeten aan eigen landgoederen of dieren grenzen. Als dieren aan dieren grenzen moeten ze van dezelfde soort zijn, ze vormen dan een kudde.
Als een dier aan een zijde van een markt grenst, levert het direct geld op. Tel alle dieren uit dezelfde kudde en het aantal fiches van het aangrenzende landgoed en neem evenveel peso’s uit de bank. - Oogsten: leg een oogstfiche op één van jouw landgoederen en neem 3 keer zoveel geld uit de bank als het aantal fiches waaruit dat landgoed bestaat.
Tellingen.
Als de dierenstapel voor de eerste keer uitgeput is, wordt de huidige ronde uitgespeeld en volgt een telling. Hetzelfde gebeurt als de tweede stapel uitgeput is. De spelers ontvangen punten voor:
- Het aantal markten dat aan eigen landgoederen of kuddes grenst, levert punten op volgens deze wiskundige rij 1, 3, 6, 10, 15, 21, 28, 36, …
- Elke fiche van een landgoed levert 3 punten op als dat landgoed tenminste uit 3 fiches bestaat.
- Een hacienda levert 1 punt op per fiche (dier of landgoed).
- Elk landgoed of dier levert 1 punt op per aangrenzend meer.
- Elke 10 peso’s leveren eveneens 1 punt op.
De winnaar
De speler met het meeste punten na twee tellingen, kan zich de winnaar van Hacienda noemen.
SPELBEOORDELING
In vreemde talen ligt Hacienda reeds een paar jaar in de rekken. De Nederlandse versie is pas onlangs verschenen. Nochtans is met Hacienda niks mis. Het is een snel spel met eenvoudige spelregels en toch voldoende diepgang waardoor heel wat spelers zich in Hacienda kunnen vinden.
Het spel zelf komt eerder traag op gang, maar eenmaal de eerste landgoederen gebouwd zijn, is dat wel anders. Het spel is voorbij eer je het beseft omdat heel wat spelers tijdens de tweede ronde sterk investeren in dieren. Deze leveren immers geld en punten op. Vergeet ook het belang van de markten niet! Zorg dat je er minstens 6 hebt aangesloten. Sommige spelers verkiezen één centraal groot landgoed van waaruit ze verschillende kuddes laten vertrekken, anderen kiezen voor meerdere kleine landgoederen. Een centraal landgoed levert over het algemeen meer geld op. Als je landgoederen verspreidt, is het wat makkelijker om verschillende markten aan te sluiten. Beide tactieken zijn in elk geval aan elkaar gewaagd. Details beslissen vaak over winst of verlies. In dit opzicht loont het zeker en vast de moeite als je door het leggen van fiches een andere speler kan blokkeren. Op de gepaste plaats een meer of hacienda toveren, kan doorslaggevend zijn.
Als ik zin heb in een tactisch steekspel zal ik Hacienda niet op tafel toveren. Maar als licht tactische kost voor een gemengd publiek zou ik het zeker en vast durven aanraden. Dat er twee foutjes in de overzichtskaarten geslopen zijn, neem ik er dan wel bij.
September 2009