Auteur
|
Dirk Baumann |
Uitgever | Drie Magiers Spellen |
Aantal spelers | 2 tot 4 |
Spelduur |
30 minuten
|
Jaar van uitgave | 2010 |
Prijs | 34.99€ |
Recensie door |
Vandenbogaerde Fabrice
|
Score | Heel Leuk |
Links | Drie Magiers Spellen |
Bijzonderheden | Dit spel is geschikt voor kinderen vanaf 6 jaar. Verkozen tot kinderspel van het jaar in Noorwegen en Duitsland. |
SPELMATERIAAL
In de speldoos schuilen 24 houten muren, 24 fiches met magische symbolen, 1 buidel, 1 dobbelsteen, 4 metalen kogels, 4 tovenaarsleerlingen, een spelbord bestaande uit een ondergronds labyrint en een vloerplan. De spelregels zijn in het Nederlands.
SPELBESPREKING
Inleiding
Vind je weg in het magische labyrint en verzamel zo snel mogelijk 5 magische symbolen.
Voorbereiding
Leg het labyrint in de doos en maak met de muren een doolhof. Zorg er wel voor dat alle vakjes vanuit elke hoek bereikbaar blijven.
Leg het vloerplan op het labyrint en draai een paar keer met de doos.
Elke speler zet een tovenaarsleerling op een hoekveld . Hang een metalen kogel tegen de onderkant van het vloerplan zodat de magneet van de leerling de kogel vasthoudt.
Steek de fiches in de buidel en geef de dobbelsteen aan de startspeler.
Trek één fiche uit de buidel en leg ze op het overeenkomstige symbool van het spelbord.
Links: de startposities op het vloerplan.
Rechts: een kijkje binnenin het labyrint.
Spelverloop
Op het spelbord ligt telkens één fiche. De speler die deze fiche het snelst met zijn leerling bereikt, mag de fiche van het spelbord nemen en houden. Daarna wordt er een nieuwe fiche op het spelbord gelegd. Natuurlijk moet je de muren van het labyrint ontwijken.
Wie aan de beurt is, gooit de dobbelsteen. Daarna mag je jouw leerling evenveel vakjes horizontaal of verticaal verplaatsen als het aantal ogen aangeeft. Als je tijdens die verplaatsing tegen een muur botst, zal je kogeltje vallen. Je beurt zit er meteen op en je begint opnieuw in jouw starthoek.
De winnaar
De speler die als eerste 5 fiches verzamelt, wint.
SPELBEOORDELING
‘Memory in een ingenieus jasje’, dit zou een goede omschrijving van Het Magische Labyrint kunnen zijn. Stap voor stap ontdek je waar de muren van het labyrint zich bevinden. Tenminste als je onthoudt waar je reeds tegenaan gebotst bent. Een foute zet geeft je meer informatie over het labyrint, een goed gevonden tegenstelling. Leuk ook als een tegenspeler voor de zoveelste keer tegen eenzelfde muurtje aanloopt. De geluksfactor is meestal bepalender dan het geheugenwerk van de spelers en dat vind ik wat jammer. Elke fiche heeft een vaste plaats op het spelbord en als een nieuwe fiche dicht bij jouw pion wordt gelegd, ben je vanzelfsprekend sterk in het voordeel. Nu, we spreken hier nog altijd over een kinderspel en ik heb nog niet gemerkt dat kinderen zich daaraan storen. Volwassenen die zich daar wel aan storen, kunnen nog iets van kinderen leren. Ik erger mij ook vaak aan een hoge geluksfactor maar als ik met kinderen aan tafel zit, is dat helemaal niet het geval. Het Magische Labyrint vind ik een prima spel voor een gemengd ensemble van kinderen, onervaren spelers en volwassenen. Als toemaatje is Het Magische Labyrint een pareltje voor het oog.
December 2010