Auteur | Reiner Knizia |
Uitgever | Tilsit |
Aantal spelers | 2 tot 8 |
Spelduur | 30 minuten |
Jaar van uitgave | 2005 |
Prijs | 18.50€ |
Recensie door | Vandenbogaerde Fabrice |
Score | 7.0/10 |
Links | Tislit Reiner Knizia |
Bijzonderheden | Winnaar Mensa Select 2005 |
SPELMATERIAAL
Het kleine speldoosje bevat 78 kaarten. De afmeting van de doos is niet afgestemd op de grootte van de kaarten.
SPELBESPREKING
Inleiding
Ergens in verloren wateren trotseren verschillende galjoenen de woeste golven. Het goud aan boord van die galjoenen wekt de aandacht van enkele doorwinterde piraten. Maar het aantal te kapen boten is gering waardoor verschillende groepen piraten dezelfde boot willen aanvallen. Alleen de piraten met het meeste strijdkracht zullen zegevieren.
Voorbereiding
De kaarten worden geschud en elke speler krijgt er 6 op handen.
Spelverloop
De kaarten.
Er zijn 4 soorten kaarten.
- Scheepskaarten tonen galjoenen die 2 tot 8 goudstukken bevatten. In het totaal zijn er 25 schepen die samen 100 goudstukken aan boord hebben.
- Piraatkaarten zijn er in 4 kleuren. Ze hebben een kracht van 1 tot 4. Er zijn 12 kaarten per kleur.
- Elke kleur bevat één kapiteinskaart.
- Het spel bevat één admiraalkaart.
De strijd om het goud.
Een speler die aan de beurt is, moet een kaart trekken of spelen. Als hij een kaart speelt kan dat een schip of een piraat zijn. Schepen worden open voor de speler op tafel gelegd. Piraten worden dan bij een eigen of een vreemd schip gelegd.
Per beurt mag slechts één kaart gespeeld worden, wel mogen piraten bij andere eigen piraten gelegd worden om de totale kracht van de groep te vergroten. Deze kaart moet dan wel dezelfde kleur hebben als de vorige piratenkaart.
Verschillende spelers mogen dezelfde boot aanvallen. Zij mogen dan echter geen kaarten aanleggen in dezelfde kleur als de eerste groep.
Als een speler bij het begin van zijn beurt het krachtigste piratenleger bij één of ander schip bezit, dan krijgt hij dat schip. Daarna worden alle piraten afgelegd. Gewonnen schepen vormen een overwinningsstapel.
Als je een schip uitlegt, dan mag je het schip aan het begin van je volgende beurt op jouw overwinningsstapel leggen als er zich geen piraten bij dat schip bevinden.
Kapitein en admiraal.
Een kapitein kan gespeeld worden bij een groep piraten van dezelfde kleur. De kracht van deze groep piraten is dan niet meer te overtreffen. Worden meerdere kapiteins bij eenzelfde schip gespeeld, dan wordt de kapitein die als eerste aangelegd werd, verjaagd.
De admiraal werkt als een kapitein maar is niet aan één bepaald kleur gebonden. Hij mag echter alleen bij eigen schepen gespeeld worden.
De winnaar
Als de trekstapel op is, wordt verder gespeeld tot één speler geen kaarten meer op handen heeft. Daarna worden alle openliggende schepen nog verdeeld. De speler met de meeste goudstukken wint.
SPELBEOORDELING
Korsar is een luchtig kaartspelletje dat vlot aangeleerd en gespeeld kan worden. De keuzes zijn beperkt waardoor de wachttijden kort zijn. Je bent zo weer aan de beurt. Hoe hoger het aantal deelnemers, hoe hoger het aantal mogelijkheden. Je moet dan niet alleen beslissen welke kaart je wilt spelen, je moet ook beslissen waar je ze wilt spelen.
Soms kan je een tegenspeler dwingen piratenkaarten te spelen. Dit kan je op twee manier uitlokken. Speel je een hoge scheepskaart, dan zullen de tegenspelers daar zeker piraten bijleggen. Doen ze dat niet, dan krijg je de scheepskaart in het begin van jouw volgende beurt zomaar cado.
Dit gegeven zorgt ervoor dat je op een meer geslepen manier (lees zoals echter piraten dit zouden doen) tegenstanders piraten kan laten spelen. Als de speler die voor jou aan de beurt is een hoge scheepskaart speelt, kan je gerust zelf een scheepskaart spelen. De personen achter jou zullen wel piraten moeten spelen bij de hoge scheepskaart, tenzij ze reeds in kerststemming zijn en cadootjes willen uitdelen. Daardoor kan jij op jouw beurt misschien jouw scheepskaart incasseren en daarna kan je nog altijd een piraat spelen bij de hoge scheepskaart met als voordeel dat je al een beetje weet hoe de kaarten zitten. Dit kan natuurlijk tegenvallen als net die kleur waarvan jij goede kaarten bezit reeds gespeeld werd bij dat schip.
Ook het uitspelen van een kapitein is niet altijd zonder gevaar, zeker niet als er nog geen kapiteins gespeeld werden. De kans dat anderen hun kapitein bewaren om die van jou weg te spelen, is zeker niet gering.
Naarmate het spel vordert, kan je steeds beter inschatten welke kaarten nog in het spel zijn. Daar kan je soms handig op inspelen. Door bijvoorbeeld gele piraten te spelen als je weet dat alleen de gele kapitein nog in het spel is, kan je jezelf beschermen tegen die kapitein. Er mag aan een schip immers maar 1 groep gele piraten liggen.
Tot zover de tactische overwegingen. Daarnaast speelt natuurlijk geluk ook een grote factor. Het zal je maar overkomen dat je alleen maar schepen trekt, of dat één speler alle kapiteins bezit. Het gebeurt dan ook vaak dat spelers in het begin voortdurend kaarten trekken. Het is dan ook jammer dat die strategie dikwijls beloond wordt.
Verder vind ik 18€ wat duur voor wat eigenlijk een gewoon kaartspel is.
Toch brengt Korsar de nodige ontspanning als afsluiter voor een spellenavond of als luchtig tussendoortje.
Oktober 2008