Auteur | Arthur Tebbe |
Uitgever | Identity Games |
Aantal spelers | 2 tot 4 |
Spelduur | 45 minuten |
Jaar van uitgave | 2003 |
Prijs | 17.95€ |
Recensie door | Vandenbogaerde Fabrice |
Score | 4.6/10 |
Links | Identity Games |
SPELMATERIAAL
In de handige opbergdoos bevinden zich 4 speelfiguren, 4 personagekaarten, 25 speeltegels, 1 starttegel, 1 infotegel, 55 actiekaarten, 9 bewijsstukken, 4 actiebalkjes, 5 discoveryfiches en de spelregels. Het materiaal is degelijk en oogt prachtig.
SPELBESPREKING
Inleiding
Midden in de nacht glippen een aantal spelers een museum binnen. Beetje voor beetje leggen ze de geheime gangen van het museum bloot en ontdekken ze geheime kamers die schatten verbergen. Eén van de schatten bevat een booby trap. Zorg dat je op tijd het museum verlaat.
Voorbereiding
De speeltegels worden geschud en gedekt in een vierkant van 5 op 5 gelegd. De starttegel grenst aan een willekeurige tegel.
Elke speler ontvangt een speelfiguur, een actie balk, een personagekaart en één actiekaart van elk van de drie soorten.
De actiekaarten worden per soort geschud en in gedekte stapels gelegd.
De bewijsstukken worden op elkaar gelegd, het grootste vanonder.
De discoveryfiches worden geschud en in een gedekte stapel gelegd.
Spelverloop
Wie aan de beurt is, mag in totaal drie keer een actie doen, je mag ook passen. De mogelijke acties zijn het pakken van een kaart of het spelen van één of meerdere kaarten van dezelfde soort. Het aantal gedane acties wordt bijgehouden op de actiebalk met de personagekaart.
Actiekaarten pakken .
Je mag 1 actiekaart van een stapel naar keuze nemen. Sta je op een uploadsymbool dan mag je er 2 nemen.
Actiekaarten spelen.
Je mag één of meerder actiekaarten van eenzelfde soort spelen. De waarde van de kaart(en) duidt de sterkte van de kaart(en) aan. Er zijn 3 soorten kaarten:
- Munitiekaarten: daarmee kan je schieten op een ander persoon. Je kan alleen schieten als je in een rechte lijn deze persoon kunt zien.
- Levenskaarten: speel je uit als er op je geschoten wordt. Heb je onvoldoende levenskaarten dan ben je knock out en moet je een beurt overslaan.
- Energiekaarten: hiermee kun je lopen, tegels opendraaien of tegels rond hun as draaien.
De speeltegels zijn normaal, bevatten uploadsymbolen of geheime kamers. Wie een geheime kamer ontdekt, krijgt de bovenste discoveryfiche en een bijhorend aantal bewijsstukken of schilderijen. Als je met de discoveryfische op de starttegel staat, is ze van jou. Nadat het laatste bewijsstuk of schilderij genomen is, ontploft het museum. Deze geheime kamer wordt nu uit het spel genomen. Elke volgende beurt worden de aangrenzende tegels uit het spel genomen. De spelers moeten nu zo snel mogelijk het museum verlaten.
De winnaar
De spelers scoren punten voor schilderijen of bewijsstukken, discoveryfisches leveren 1 punt op. Wie het museum niet tijdig verlaat, verliest 1 punt. De speler met de meeste punten wint het spel.
SPELBEOORDELING
Tomb Raider lijkt leuk en spannend maar ontgoocheld reeds na de eerste keer spelen. De munitiekaarten zijn vaak doorslaggevend waardoor het spel ontaardt in schieten en incasseren. Heb je pech en trek je kaarten met een lage waarde, dan kun je het wel schudden. Ook het ontdekken van geheime kamers is aan het geluk gebonden en het draaien van discoveryfiches ondergaat hetzelfde lot. De eerste keer was het nog leuk, de tweede keer iets minder en de derde keer al heel wat minder. Ik denk niet dat ik het nog een vierde keer ga spelen. Misschien is het meer iets voor kinderen.
Oktober 2006