Auteur | Nuno Bizarro Sentieiro, Paulo Soledade | |
Uitgever | What’s Your Game | |
Aantal spelers | 2 – 4 | |
Spelduur | 120 minuten | |
Jaar van uitgave | 2013 | |
Prijs | 40.00€ | |
Recensie door | Vandenbogaerde Fabrice | |
Score | 8.8/10 | |
Links | What’s Your Game | |
SPELVERLOOP
In Madeira verzamelen de spelers prestigepunten door opdrachten voor het koningshuis zo goed mogelijk te vervullen.
Het eiland en de gebieden er rond staan garant voor heel wat mogelijkheden waarvan je zo goed mogelijk moet profiteren.
Het spelbord bevat heel wat informatie.
Foto Boardgamegeek (Mariano Iannelli)
Gelukkig sta je er in Madeira niet alleen voor. 4 lokale karakters staan je bij en helpen jouw plannen verwezenlijken.
Je beschikt ook over een eigen vloot en voldoende werklieden die je naar eigen inzicht kunt inzetten.
Een ronde start met het gooien van dobbelstenen. Zwarte dobbelstenen worden bij de stadswacht geplaatst, groene dobbelstenen worden in groepjes van 3 op het gildebord geplaatst. Vervolgens kiezen de spelers om beurt een groepje dobbelstenen. Die keuze is vrij belangrijk omdat ze ook de speelvolgorde, de beschikbare puntentegels en de gildekleur bepaalt.
Het gildebord bij de start van het spel.
Foto boardgamegeek (Matthias Nagy)
Om beurt plaatsen de spelers een dobbelsteen op een actieveld van het spelbord. De waarde van de dobbelsteen bepaalt welke regio’s daarvoor in aanmerking komen.
Net na het plaatsen van een dobbelsteen, mag je de bijhorende actie uitvoeren. Bij de dobbelsteen plaats je ook een eigen marker. Die heeft aan dat je later nog bouwactie mag uitvoeren. Als je een pion bij de stadswacht opoffert, plaats je een piratendobbelsteen. De bijhorende actie mag je uitvoeren maar de latere bouwactie kan je er niet mee uitvoeren.
Een actie komt er meestal op neer dat je arbeiders of schepen op het spelbord kunt plaatsen of verplaatsen. Dit doe je om grondstoffen, geld, punten of andere voordelen te verzamelen. Arbeiders moeten natuurlijk gevoed worden en schepen vragen onderhoud.
Tijdens de bouwfase kunnen de spelers wederom een aantal acties uitvoeren. De dobbelstenen bepalen hoeveel geld de spelers op tafel moeten leggen om die actie uit te voeren en hoeveel piraten ze op bezoek krijgen als ze niet betalen. In principe geldt dat een bouwactie goedkoper wordt als meerdere spelers ze willen uitvoeren.
De meeste ronden worden afgesloten met het inleveren van Koninklijke opdrachten die punten opleveren als je aan de voorwaarden ervan voldoet. Piraten kunnen jouw score gevoelig kelderen.
MIJN GEDACHT
De korte bespreking hierboven is slechts een glimp van wat Madeira te bieden heeft. Madeira is een vrij complex workerplacement/resource management gebeuren. Dit omdat alle acties, alle manieren om grondstoffen, punten en geld te bekomen op één of andere manier met elkaar verbonden zijn.
Als je bijvoorbeeld een arbeider verplaatst van de stad naar een eiland betekent dit dat je bij de actie oogsten een grondstof meer kunt verdienen en dat je meer voordeel uit een bouwactie kunt halen. In de stad verlies je een pion waardoor de inkomsten daar zullen verminderen. Bovendien kan je de meerderheid in die stad (en bijgevolg ook wat punten) verliezen. Als je een extra arbeider op het bord plaatst, moet je op het eind van de ronde een extra brood voorzien.
Boten kosten hout, zowel bij de eerste keer dat ze het ruime sop kiezen als op het eind van een ronde voor het onderhoud. Hout kan je naar hartenlust kopen als je toegang hebt tot één van de houtvoorraden, ten minste.
Een zwarte dobbelsteen levert je een extra actie op en je kunt er andere spelers mee dwarsbomen. (Die dobbelsteen verhoogt de waarde van de piraten en vermindert de kans op goedkope bouwacties.) Je moet er wel een arbeider bij de stadswacht voor inleveren wat puntenverlies kan betekenen.
Zelfs als je geen dobbelsteen wilt inzetten en dus past, moet je nog een keuze maken. Je kiest immers zelf jouw pasveld. Dit veld bepaalt de speelvolgorde voor het kiezen van de dobbelstenen in de volgende ronde. Elk veld toont ook een aantal munten en een extra actie. Na het passen kies je of je de bijhorende actie uitvoert. Doe je dit niet, dan ontvang je het geld.
Enz…enz…
Die complexiteit zorgt er voor dat de spelregels even op de maag blijven liggen. Ik durf niet beweren dat die slecht opgesteld zijn, er zijn gewoon heel wat ditjes en datjes waardoor de structuur soms wat zoek raakt, iets wat bij dit type spellen misschien onvermijdelijk is.
Een eerste kennismaking met Madeira is daardoor een harde noot om kraken. Je moet bereid zijn om wat leertijd te betalen. Als je dat doet en je begrijpt hoe alle acties op elkaar inspelen en met elkaar verbonden zijn, dan moet Madeira je wel bevallen. Wat spelmechanisme betreft, vind ik dit een topper.
De kwaliteit van het spelmateriaal is goed maar niet van het hoogste niveau. De fiches uit het stansraam duwen zonder ze te beschadigen is me niet altijd gelukt en het spelbord krult onhandig naar boven als je het op tafel legt. Een klein minpuntje maar zeker geen struikelblok.
Madeira is een spel waarin je tijd moet investeren om het te doorgronden. Ik merk dat spelers daar steeds minder zin in hebben. Spellen moeten makkelijk aan te leren zijn en veel diepgang bevatten, less is more, de speeltijd mag niet te lang zijn, enz…
Zelf ga ik daar niet mee akkoord. In het geval van Madeira is more gewoon more. Er zijn spelers die zich storen aan de vele mogelijkheden en het daarom een zwak spel vinden wat eigenlijk niet correct is. Madeira heeft familiespelers niet als doelpubliek. Het is een parel voor veelspelers die graag nog eens uitgedaagd worden.
December 2013