Auteur
|
Arne Lauwers |
Uitgever | Hasbro |
Aantal spelers | 2-5 |
Spelduur |
15 minuten
|
Jaar van uitgave | 2008 |
Prijs | 7.95€ |
Recensie door |
Vandenbogaerde Fabrice
|
Score | Gewoon, niet super, beetje saai. |
Links | Hasbro Arne Lauwers |
SPELMATERIAAL
Het onhandige speldoosje bevat 78 plaatjeskaarten en 32 opdrachtkaarten.
SPELBESPREKING
Inleiding
4 kaartspelletjes in één doosje, gebaseerd op het bordspel Pictureka en op Memory.
Voorbereiding
Kies uit 8weg, Alfabetti, geheugenspel of creatieve koeiencombi en begin eraan.
Spelverloop
8 Weg
Schud de plaatjeskaarten en geer er 8 aan elke speler. Leg 4 kaarten open op tafel. Daarbovenop komen nog eens 4 kaarten. De opdrachtkaarten worden gedekt op tafel gelegd. De eerste opdrachtkaart wordt omgedraaid. De eerste speler die één van zijn kaarten aan de opdrachtkaart kan linken, mag zijn kaart afleggen (als de andere spelers akkoord gaan). Daarna wordt een nieuwe opdrachtkaart omgedraaid. De eerste speler die zijn kaarten wegspeelt, wint.
Alfabetti
Schud de plaatjeskaarten en geef ze aan de startspeler. Spreek een begin – en eindletter van het alfabet af. De startspeler roept luidt de beginletter en draait daarna de bovenste kaart om, om de 2 seconden wordt een nieuwe kaart gedraaid. De eerste speler die iets ziet met de gekozen letter roept Pictureka, vertelt wat het is en krijgt de kaart als de andere akkoord gaan. Speel verder met de volgende startspeler en letter. Het spel eindigt als een kaart met de eindletter gevonden werd. De speler met het meeste kaarten wint.
Geheugenspel
Schud de plaatjeskaarten en leg er 20 in een rechthoek van 5 op 4 gedekt op tafel. Schud de eerste opdrachtkaart en leg ze open op tafel. De eerste speler draait twee plaatjeskaarten om. Als hij beide kaarten aan een opdracht kan linken, wint hij de opdrachtkaart. Als dat niet kan worden de plaatjeskaarten terug omgedraaid en is de volgende speler aan de beurt. De eerste speler die vier opdrachtkaarten verzamelt, wint.
Creatieve Koeiencombi
Elke speler ontvangt drie plaatjsekaarten en 1 opdracht. De overgebleven kaarten vormen twee aparte trekstapels. Trek twee kaarten en kijk of je drie kaarten aan je eigen opdracht kan linken. Je mag eventueel 1 kaart ruilen met de stapel. Als je geen oplossing vindt, geef je 2 kaarten gedekt door aan de volgende speler. Leg de opdracht en bijhorende plaatjes af als je wel een oplossing vindt, vul daarna je hand terug aan en geef 2 kaarten aan de volgende speler. De eerste speler die 4 opdrachtkaarten verzamelt, wint.
De winnaar
Zie boven.
SPELBEOORDELING
Tja, wat gezegd van dit spelletje. Ik stop dit in de categorie kinderspellen. Een cijfer moet je dus niet verwachten. Als ik aan de kinderen vraag wat ze er van vinden antwoorden ze vaak: ‘ gewoon, niet super, beetje saai, moeilijk,… Mij valt op dat er dikwijls discussie is. Ofwel is men het niet eens over wie nu eerst ‘Pictureka’ heeft geroepen ofwel gaat men niet akkoord met de gevonden combinatie. In feite kan je met wat verbeelding heel wat kaarten aan de opdrachten linken. Het bordspel werd met meer enthousiasme gespeeld omdat je daar tegen elkaar op kan bieden of omdat je om het eerst een bepaalde afbeelding moet zoeken. Dit valt hier weg waardoor er chaos ontstaat.
Het speldoosje vind ik onhandig omdat een deksel ontbreekt. Je schuift de kaarten en de spelregels vanaf de zijkant in het doosje en dat gaat niet zo vlot. Pictureka is, ook bij de kinderen, geen topper. Commercieel gezien zal het dat waarschijnlijk wel zijn en laat dit nu net hetgene zijn wat voor firma’s belangrijk is.
Februari 2011