![]() |
Auteur | Sebastian Bleasdale, Reiner Knizia |
Uitgever | Ystari Games | |
Aantal spelers | 2-4 | |
Spelduur | 60 minuten | |
Jaar van uitgave | 2013 | |
Prijs | 32.50€ | |
Recensie door | Vandenbogaerde Fabrice | |
Score | 6.0/10 | |
Links | Ystari Games Reiner Knizia |
|
kort gesteld
In Prosperity ontwikkelen de spelers elk hun eigen land. Daarvoor krijgen ze 70 jaar de tijd. Een welvarende stad weegt natuurlijk op het milieu. Welvaart en ecologie zijn de pijlers waarop de natie uiteindelijk afgerekend wordt.
Bij de start van het spel wordt een onderzoeksbord in het midden van de tafel gelegd. Daarnaast komen een reeks beschikbare gebouwen. Elke speler ontvangt ook een eigen bord waarop hij zijn land ontwikkeld. Op dit bord wordt ook bijgehouden over hoeveel energie de speler beschikt en wat de vervuilingsgraad van zijn natie is.
Als je aan de beurt bent, moet je de bovenste technologietegel omdraaien.
Het wit omrande symbool op deze tegel bepaald welke sector gescoord wordt daarna wordt de tegel in het aanbod gelegd. Er zijn 5 soorten waarderingen:
- Energie: je ontvangt 50€ per positief punt of je moet 100€ betalen per negatief punt. Als je niet kunt of wilt betalen, ontvang je een vervuilingsfiche.
- Ecologie: verwijder 1 vervuilingsfiche per positief punt.
- Hoofdsteden: ontvang 100€ per hoofdstad symbool op je gebouwen.
- Onderzoek: ga vooruit op twee onderzoekssporen. 1 stap per onderzoekssymbool. Die vooruitgang vermindert de kosten voor het aanschaffen van gebouwen.
- Welvaart: ontvang punten naargelang het aantal welvaartsymbolen op jouw gebouwen.
Na de waardering voeren de spelers om beurt twee acties uit, er zijn 4 mogelijkheden:
- Neem 100€ uit de bank.
- Verwijder 1 vervuilingsfiche
- Ga 1 stap vooruit op één van de twee ontwikkelingssporen.
- Koop een gebouw: een gebouw kost 100€ als je onderzoeker op hetzelfde niveau staat als het gebouw. Gebouwen van hoger niveau kosten 100€ extra per niveau. Gebouwen van een lager niveau kosten 50€. Een gekocht gebouw leg je op jouw spelersbord. Dit op een vak met een overeenkomstige kleur. Daarna pas je jouw energie en vervuilingsscore aan. Dit naargelang de symbolen op jouw gebouw.
Het spel eindigt na de beurt waarin de laatste technologietegel getrokken wordt. Er volgt een laatste telling: de 5 sectoren worden een laatste maal gescoord. Daarbij moet je jouw score voor energie en ecologie verdubbelen. Geld wordt vervolgens geruild voor punten. (3OO€ =1punt). De speler die bovenaan staat op een ontwikkelingsspoor ontvangt 3 extra punten, de tweede 1. Gelijkstand levert 2 punten op.
MIJN GEDACHT
Bleasdale en Knizia zijn klinkende namen in spellenland. Logisch dat hun gezamenlijk project mijn aandacht trekt. In tegenstelling tot wat ik vooraf vermoedde, blijkt Prosperity een heel eenvoudig spel. Het thema is in deze tijd niet meer origineel maar zolang spelers even met ecologie geconfronteerd worden, hoor je mij niet klagen.
Het spelmechanisme is meer dan eenvoudig en schept weinig mogelijkheden tot verschillende strategieën. Je moet ten allen tijde economisch vooruitgang boeken en terwijl zo weinig mogelijk ecologisch inboeten. Het is vrij duidelijk welke gebouwen daarvoor in aanmerking komen. De beschikbaarheid van deze gebouwen is dan weer van het geluk afhankelijk. Als net zo’n gebouw in jouw beurt beschikbaar is, moet je die kans met beide handen grijpen. Hetzelfde geldt voor de waardering in het begin van een beurt. Tijdens elke ronde (7 in totaal) worden de 5 categorieën gescoord. De volgorde hangt af van de volgorde waarin de tegels getrokken worden wat weer gelukgebonden is. Een tegel kopen die geld opbrengt, net nadat geld gescoord werd, is natuurlijk niet zo verstandig maar het vergt geen buitengewone denkoefening om daarachter te komen. Welvaart wordt de laatste ronde 2 keer gescoord, dit deel je best vooraf mee.
Ook het plaatsen van de tegels is geen grote uitdaging. De kleur van de velden op het spelerbord bepalen welk gebouw je op zo’n veld mag bouwen. Als jouw spelerbord vol ligt, bedek je eerder geplaatste gebouwen. Daarbij overweeg je dan voor – en nadelen en probeer je optimaal te profiteren van de nieuwe tegel. Rekening houdend met de categorieën die nog gescoord moeten worden. Persoonlijk vind ik dit het leukste aan Prosperity.
Nu en dan moet je wat vooruit wandelen op de onderzoekssporen om de kosten van gebouwen wat te drukken. Dit doe je als het aanbod tegenvalt of als je onvoldoende geld bezit.
Prosperity mist wat interactie en past naar mijn mening in de categorie: ‘multiplayer solitair’.
Al bij al is Prosperity een weinig opvallende citybuilder. Bleasdale en Knizia zijn hiervoor niet tot het uiterste gegaan, dat is wel duidelijk. De kwaliteit van het spelmateriaal is dik in orde, de vormgeving een stuk minder futuristisch dan de titel doet vermoeden. Binnen de spellenclub zet ik er minder ervaren spelers mee aan het werk. Ik ben ook van oordeel dat Prosperity het best tot zijn recht komt bij 2 spelers.
November 2014