Auteur | Wolfgang Kramer, Horst-Rainer Rösner |
Uitgever | 999 Games |
Aantal spelers | 2 tot 4 |
Spelduur | 30 minuten |
Jaar van uitgave | 2004 |
Prijs | 12.95€ |
Recensie door | Vandenbogaerde Fabrice |
Score | 6.3/10 |
Links | 999 Games Wolfgang Kramer Horst Rainer Rösner |
SPELMATERIAAL
6 tweezijdig geïllustreerde landkaarten, 60 ridderkaarten en 32 roemfiches bevinden zich in een handig doosje.
SPELBESPREKING
Inleiding
Door een opstand is de keizerin verdreven. Een aantal edelen zetten zich in om de 6 landen van het rijk ‘Saga’ terug te veroveren. Daarbij werken ze natuurlijk niet samen. Het gevolg daarvan is dat de landen nogal van eigenaar veranderen. Wie heeft de meeste landen als de keizerin terugkomt.
Voorbereiding
Elke speler krijgt een set van 12 ridderkaarten. De 6 landkaarten worden open gelegd. Per land worden 2 ridders van de overgebleven set ridderkaarten gelegd, zij verdedigen momenteel die landen. De roemfiches liggen aan de zijkant van de landen.
Spelverloop
De 6 verschillende landen bieden elk verschillende voordelen. De spelers bouwen legers op en vallen daarmee de landen aan. Wie het gevecht wint, krijgt het land en de privileges ervan. Wie aan de beurt is voert volgende fases uit.
Fase 1 : roempunten ontvangen.
Landen leveren roempunten op. Indien een speler het niet vergeet, mag hij deze roempunten incasseren.
Fase 2: ridderkaarten spelen en landen veroveren.
De speler moet een ridderkaart spelen. De kleur van de eerste ridderkaart bepaalt welk land de speler wil aanvallen. Een tweede kaart kan een eerder gespeelde ridder vervoegen of alleen gespeeld worden. Ridders die elkaar versterken worden op elkaar gelegd en vormen een leger. Deze ridders mogen nooit dezelfde kleur hebben.
Als de kracht van een aanvallend leger groter is dan de kracht van het verdedigende leger bij het betreffende land, krijgt de aanvaller het land en legt hij er zijn leger bij. (Dit leger geldt nu als het verdedigende leger van dit land.) Het vorige verdedigende leger moet door zijn eigenaar terug op handen genomen worden.
Saga landkaarten.
Saga ridderkaarten.
Legers worden aan de landen gelegd als ze groter zijn dan het huidige verdedigende leger.
Fase 3: een vrije ridder aanwerven.
Vrije ridders kunnen tegen inlevering van roempunten aangekocht worden. Zij kosten evenveel roempunten als hun waarde. Vrije ridders ontstaan als in het begin van een spel een land voor een eerste keer veroverd wordt.
De winnaar
Het spel eindigt als een speler zijn laatste kaart heeft gespeeld. Daarna tellen de spelers hun punten. Wie in totaal de meeste punten heeft, wint het spel.
- Iedere roemfiche levert evenveel punten op als het getal dat erop staat.
- Ieder eigen land levert evenveel punten op als de kracht van het verdedigende leger.
- Elke ridderkaart op handen levert evenveel minpunten op als zijn kracht.
SPELBEOORDELING
Saga werd samen met Spy, Magna Magna en O Farao op de markt gebracht. De reeks is te herkennen omdat de speldozen dezelfde vorm hebben. Het zijn eenvoudige spelletjes die voor het grote publiek gemaakt werden. Daardoor kan Saga mij niet echt bekoren. De mogelijkheden zijn voor mij te beperkt. Verdedigen of aanvallen en dat zonder veel eigen inbreng. Heb jij bijvoorbeeld een leger van kracht 5 dat een leger van kracht 4 verslaat, dan kan je uw leger niet meer versterken. Gevolg: de volgende beurt kan iemand met een leger van kracht 6 het land veroveren. Dit gaat zo door tot een leger uiteindelijk sterk genoeg is om het land te behouden. Het gebeurt ook dat de landen zodanig veel van eigenaar wisselen dat je voortdurend je kaarten terug op handen krijgt en het spel wat begint aan te slepen. Wie op het laatste een land verliest is een vogel voor de kat, daar zijn volledige leger dan minpunten oplevert. Toeslaan op het laatste is dus de boodschap. Saga is een meerderheidsspelletje voor tussendoor en kan door zijn prijs niet echt een miskoop genoemd worden. Maar in dezelfde reeks zijn O farao en Spy volgens mij een stuk beter.
Oktober 2006