Auteur | Etienne Espreman | |
Uitgever | Pearl Games | |
Aantal spelers | 2 – 5 | |
Spelduur | 90 minuten | |
Jaar van uitgave | 2013 | |
Prijs | 42.00€ | |
Recensie door | Vandenbogaerde Fabrice | |
Score | 6.5/10 | |
Links | Pearl Games | |
SPELVERLOOP
Bruxelles speelt zich af in het Art Nouveau tijdperk. Jij bent één van de architecten die er alles aan doen om zo befaamd mogelijk te worden. Je maakt kunstwerkjes en versiert gebouwen om de afwerking van je meesterwerk te financieren.
Foto Boardgamegeek (Sébastien Dujardin)
Elke speler start met 5 assistenten en een eigen architectenbord. Op het architectenbord liggen 6 gebouwfiches. Deze bedekken bij de start van het spel jouw meesterwerk. Als je tijdens het spel bouwt, wordt een deel van dit meesterwerk zichtbaar.
Het spelbord van Bruxelles bestaat uit 2 delen, links de stad Brussel en rechts het Art Nouveaubord. Op beide borden kunnen de spelers assistenten plaatsen om acties uit te voeren.
Er worden 5 ronden gespeeld die telkens op dezelfde manier verlopen. Na de 5de ronde volgt een extra telling.
De startspeler start de ronde met het draaien van de bovenste beurskaart. Daarna bakent hij met een haak het speelveld op het Art Nouveaubord af. Hij kiest daarbij één van de twee aangeboden mogelijkheden.
Vervolgens zetten de spelers om beurt een assistent op het spelbord. Direct na het plaatsen van de assistent mag je de bijhorende actie uitvoeren. Om een actie op het Art Nouveaubord uit te voeren moet je jouw assistent vergezellen van minstens 1 frank. Er zijn 5 verschillende acties: een kunstwerk maken, een kunstwerk verkopen, een notabele (voordeel) kopen, bouwstoffen nemen of bouwen.
Om een actie in Brussel te activeren zet je een assistent in één van de vier actievakken. Als daar al een assistent staat, heb je twee assistenten nodig om de actie uit te voeren. Er zijn 4 mogelijkheden: 3 joker bouwstoffen ontvangen, geld ontvangen, één van de 5 acties op het Art Nouveau uitvoeren of een aantal van jouw notabelen activeren.
Dit gaat door tot alle spelers passen. Daarna wordt per kolom op het Art Nouveaubord gekeken wie het meeste franken heeft gespendeerd. Deze speler krijgt de bijhorende voordeelkaart. Wie een meerderheid rond een wapenschild bezit, ontvangt eveneens extra punten. Tenslotte verliest de speler die het meeste assistenten naar Brussel stuurde 1 assistent.
Het aantal punten dat je krijgt, hangt af van je positie op de verschillende scoresporen. Tijdens het spel kan je door gebruik van notabelen of bonuskaarten die posities versterken. Na de 5de ronde volgt een eindtelling. Eerst moet je het salaris van alle notabelen in je bezit betalen. Elke notabele die niet betaald wordt, levert 5 strafpunten op. Vervolgens krijgen de spelers punten voor het aantal gebouwenfiches die ze gebouwd hebben en het overschot aan geld, kunstwerken, notabelen en assistenten die ze bezitten. Ook bouwmaterialen en de startspelerfiche leveren nog punten op.
MIJN GEDACHT
Bruxelles combineert workerplacement, gebiedscontrole, veiling, handmanagement, …
Op zich zijn de verschillende actiemogelijkheden goed in elkaar verweven. Er zijn ook heel wat verschillende manieren om punten te verzamelen wat ik altijd toejuich.
Toch kan Bruxelles me niet 100% overtuigen. Dat komt omdat je, als je kans wilt maken op de overwinning, van in het begin een duidelijke route moet varen. Wie van alle mogelijkheden wil profiteren kan zijn biezen pakken nog voor de strijd echt losbarst.
Op Boardgamegeek lees ik dat spelers die niet bouwen onmogelijk kunnen winnen. Deze theorie klopt niet. Ik heb Bruxelles intussen 4 keer gewonnen zonder ook maar iets te bouwen. Afhankelijk van de tegenstand kies ik daarbij één van twee mogelijke opties:
- Koop Notabelen en activeer die zo veel mogelijk. Vermijd alles wat met bouwen en architecten te maken heeft! Daardoor moet je geen rekening houden met grondstoffen, gevechten voor bouwplaatsen, kleuren van kunstwerken, enz…
Gebruik extra assistenten om occasioneel een kunstwerkje te maken en te verkopen en om geld te verzamelen op de beurs. Gebruik bonuskaarten om punten voor notabelen op te waarderen. Deze manier van spelen leverde me de eerste keer 145 en de tweede keer 138 punten op. - Koop kunstwerken zoveel je kunt. Indien je geen kunstwerken koopt, probeer dan geld of de notabelen waardoor je een extra assistent krijgt te bemachtigen. Verkoop alleen kunstwerken als die 6 punten en 6 centen opleveren! Dit gaat makkelijk vanaf het ogenblik dat je 5 kunstwerken bezit. Probeer absoluut geen grondstoffen te verzamelen of gebouwen te plaatsen tenzij dit de enige zet is die overblijft. Vanaf ronde één verzamel je bonuskaarten waarmee je de punten voor geld opwaardeerd. Ideaal is dat je voor 4 centen op het eind 8 punten krijgt (de verkoop van een kunstwerk levert dan 18 punten op!) Deze manier van speler leverde me de eerste keer 160 en de tweede keer 152 punten op.
Als je Bruxelles wilt winnen, moet je duidelijk en vanaf het begin een strategie kiezen. Als die niet werkt zoals voorzien, er zijn nog andere spelers die hetzelfde willen of je hebt gewoon pech met de keuze van het actiegebied, is het heel moeilijk om mee te dingen naar de hoofdprijs. Het is ook heel moeilijk om een slechte start goed te maken. Daardoor waardeer ik Bruxelles iets lager. Het artwork is niet mijn ding en dit spel is vrij duur, maar daar maal ik niet om. Vooral omdat niet af te dingen valt op de kwaliteit van het spelmateriaal.
December 2013