Auteur | Klaus Teuber |
Uitgever | 999 Games |
Aantal spelers | 2 |
Spelduur | 60 – 90 minuten |
Jaar van uitgave | 1998 |
Prijs | 12.95 € |
Recensie door | Vandenbogaerde Fabrice |
Score | 8.0/10 |
Links | 999 Games Klaus Teuber |
SPELMATERIAAL
3O kaarten die een extra uitdaging vormen voor het spelen van het basisspel.
SPELBESPREKING
Inleiding
2 spelers koloniseren het ondertussen bekende Catan. Door het ontginnen van verschillende goederen worden dorpen steden. Steden dienen beschermd door ridders. Verschillende gebeurtenissen kunnen de opbouw van je steden en dorpen gunstig of ongunstig beïnvloeden. Wie bouwt het machtigste imperium? Het gaat hier om een uitbreiding die alleen NIET gespeeld kan worden. Extra spelregels staan in het rood.
Voorbereiding
De spelers krijgen de kaarten in hun kleur en bouwen er hun eerste 2 dorpen mee. De dorpen worden verbonden door een straat en aan de dorpen komen 6 landen waar goederen ontgonnen kunnen worden. De gebeurteniskaarten worden geschud en straten, steden, dorpen en landen worden gedekt in stapels in het midden op tafel gelegd. De ontwikkelingskaarten worden in 4 stapels geschud en naast de landen gelegd. De spelers kiezen een stapel ontwikkelingskaarten en nemen er 3 kaarten van op handen. Het spel kan beginnen. Er worden 2 kerken en 2 raadhuizen open naast de ontwikkelingsstapels gelegd. De ontwikkelingskaarten uit de uitbreiding vormen 2 extra trekstapels.
Spelverloop
Wie aan de beurt is, gooit beide dobbelstenen, vervolgens wordt de gebeurtenis uitgevoerd en de grondstoffenopbrengst verwerkt. Nu mag de speler die gedobbeld heeft kaarten spelen, als laatste vult hij zijn hand aan tot 3.
Gebeurtenissen.
De verschillende gebeurtenissen kunnen zijn;
- riddertoernooi: de speler met de meeste tornooipunten op zijn kaarten krijgt één grondstof naar keuze.
- handelsvoordeel: de speler met de meeste molentjes op zijn kaarten steelt een grondstof van de tegenstander.
- roofoverval: wie meer dan 7 grondstoffen bezit, verliest al zijn wol en erts. (Enkel vanaf de derde ronde.)
- Goed jaar: beide spelers krijgen een grondstof naar keuze.
- Kanskaart: de bovenste gebeurteniskaart wordt getrokken en uitgevoerd.
Grondstoffen aanvullen.
De spelers draaien alle landen die het zelfde aantal ogen bevatten als de dobbelsteen een kwartslag naar rechts.
Kaarten spelen.
Er zijn verschillende soorten kaarten die elk hun eigen kwaliteiten en functie hebben. Kaarten waarop grondstoffen staan afgebeeld, kunnen alleen gespeeld worden als de betreffende grondstoffen in geleverd worden.
- Steden, dorpen, straten en landen: breiden uw imperium uit. Ze kunnen door beide spelers vrij gekocht worden tot de voorraad ten einde is.
- Ridders: zorgen voor toernooipunten en macht.
- Dorpsuitbreidingen: bieden extra mogelijkheden, bescherming of opbrengsten.
- Stadsuitbreidingen: Bieden naast extra mogelijkheden, bescherming of opbrengsten ook extra overwinningspunten. Ze mogen alleen in een stad gebouwd worden.
- Actiekaarten: zorgen voor extra acties zoals; grondstoffen stelen, huizen platbranden, gratis grondstoffen enz. Met uitzondering van de verkenner mogen actiekaarten alleen gespeeld worden als beide spelers minimaal 3 punten hebben. Spionnen mogen geen gebouwen stelen.
De speler mag ten alle tijden grondstoffen ruilen met zijn tegenspeler of drie gelijke grondstoffen inleveren voor een andere grondstof naar keuze. Je mag ook eigen gebouwen afbreken om plaats te maken voor andere gebouwen.
Hand aanvullen.
De speler neemt de bovenste kaart van een ontwikkelingsstapel of de speler levert 2 grondstoffen in en mag 1 kaart uit een ontwikkelingsstapel naar keuze zoeken.
Ontwikkelingskaarten ruilen.
Alleen als de speler geen kaarten heeft gespeeld, mag hij ontwikkelingskaarten ruilen. Hij schuift één kaart onder een ontwikkelingsstapel naar keuze en vervolgens mag hij een nieuwe kaart nemen of kopen.
De winnaar
Steden, dorpen, gebouwen, de grootste riddermacht en de grootste handelsmacht leveren punten op. De speler die als eerste 13 punten heeft, mag zich de machtigste kolonist noemen.
SPELBEOORDELING
Politiek en intrige bevat kaarten waarmee je ontwikkelingsstapels kan beïnvloeden, ridders kan omkopen of bescherming krijgt tegen verschillende gebeurtenissen. Vele waardevolle gebouwen kunnen pas gebouwd worden nadat de kerk of het raadhuis gebouwd worden. De metropool maakt extra gebiedsuitbreiding mogelijk. Wie het kaartspel kent en een nieuwe uitdaging zoekt zal deze uitbreiding, net als andere uitbreidingen trouwens, zeker waarderen. De uitbreiding biedt een meerwaarde aan het spel en zorgt voor meer evenwicht.
Oktober 2006