Auteur | Yannick Gervais |
Uitgever | White Goblin Games |
Aantal spelers | 2 tot 4 |
Spelduur | 60 minuten |
Jaar van uitgave | 2012 |
Prijs | 39.95€ |
Recensie door | Vandenbogaerde Fabrice |
Score | 4.0/10 |
Links | White Goblin Games |
SPELMATERIAAL
De speldoos bevat:
- 60 karakterkaarten,
- 10 distributiekaarten,
- 20 bootkaarten,
- 185 goederentegels,
- 4 spelertegels,
- 4 speelvolgordetegels,
- 20 onderhandelaartegels (5 per speler),
- 20 slavendrijvertegels (5 per speler),
- 12 markeerfiches,
- 6 opstandtegels,
- 8 zonnewijzertegels,
- 1 filosooffiche,
- 8 locatietegels en de spelregels in het Nederlands, Frans, Engels en Duits.
SPELBESPREKING
Inleiding
Je bevindt je op de bouwplaats van de piramide van Gizeh. Je moet ervoor zorgen dat de goederentoestroom optimaal is. Daarvoor manipuleer je kooplieden, slavendrijvers en onderhandelaars.
Voorbereiding
Leg de locatietegels op tafel.
Elke speler neemt het spelmateriaal in de kleur van zijn keuze.
Schud de overgebleven karakterkaarten en leg de gedekte stapel naast de locatietegels. Doe hetzelfde met de opstandtegels, de distributiekaarten en de bootkaarten. De bovenste distributiekaart wordt open gelegd. Leg 5 bootkaarten open onder de locatietegels.
Geef elke speler een speelvolgordetegel. Elke speler plaatst zijn spelertegel volgens de speelvolgordetegel op Giza. Daarna worden de speelvolgordetegels naast Giza gelegd.
De goederentegels worden naar soort gesorteerd en binnen handbereik gelegd.
Spelverloop
Het spel wordt gespeeld in rondes. Elke ronde bestaat uit 8 fasen:
- Vul de rij met bootkaarten aan tot 5.
- Voeg goederen toe aan de locaties, zoals aangegeven op de bovenste distributiekaart.
- Elke speler met een onderhandelaarstegel op een locatie mag één van de daar aanwezige goederen aan zijn voorraad toevoegen.
- Elke speler krijgt zijn basis karakterkaarten terug, aangevuld met 4 nieuwe kaarten van de gedekte stapel.
- In speelvolgorde activeert elke speler een locatie. Het activeren verloopt als volgt:
- Kies een locatie zonder zonnewijzer.
- In beurtvolgorde leggen de spelers een karakterkaart open voor zich of passen. Die keuze maak je telkens als je aan de beurt komt. Als je past, lig je uit de biedronde. Als je direct past, mag je één kaart afleggen en een nieuwe trekken. Speciale kaarten worden direct uitgevoerd.
- Als er opstandkaarten gespeeld werden, vind er een opstand plaats. Neem evenveel opstandtegels als opstandkaarten. Tel de waarde van de opstandtegels samen om de kracht van de opstand te bepalen. Alleen spelers waarvan de invloed op hun uitgespeeld kaarten hoger is dan de kracht van de opstand spelen verder.
- De speler met de meeste invloed, krijgt de goederen die op de opstandtegels staan afgebeeld uit de voorraad.
- De speler met het meeste invloed, mag een slavendrijver tegel op de locatie plaatsen als hij voldoet aan de eisen van de locatie. (Een minimum aantal punten).
- De speler met het meeste onderhandelingspunten mag een onderhandelaar op de locatie plaatsen als hij voldoet aan de eisen van de locatie. (Een minimum aantal punten).
- De speler met het meeste handelspunten krijgt de goederen die op de locatie liggen als hij voldoet aan de eisen van de locatie. (Een minimum aantal punten).
- Alle gespeelde kaarten worden afgelegd. Leg een zonnewijzertegel op de locatie. Die kan niet meer geactiveerd worden.
- Pas de speelvolgorde aan volgens de locatie Giza.
- Om beurt mogen de spelers één boot beladen. Dit tot alle boten beladen zijn of tot alle spelers passen. Per slavendrijver die je op een locatie bezit, mag je een goed uit de voorraad nemen. Dit goed moet wel op die locatie geproduceerd worden en moet direct gebruikt worden voor het beladen van boten.
- Als geen enkele speler 10 punten heeft, start een nieuwe ronde.
Daarnaast zijn er nog een aantal speciale karakterkaarten en bezit elke locatie een speciale eigenschap.
De 4 Godinnen: kies een categorie, de Godin heeft een waarde van 6 in de gekozen categorie.
De winnaar
De speler die als eerste 10 (of meer) punten behaalt, wint.
SPELBEOORDELING
Pyramidion schuilt in een doos van 29 cm bij 29 cm. Dankzij de inlay schiet daar nog 29 cm bij 10 cm van over, alleen de locatiekaart van ‘Giza’ past daar niet in. Begrijpen wie begrijpen kan! De grote doos kon zeker vermeden worden aangezien er geen spelbord voorzien is. De locatiekaarten worden steeds in dezelfde volgorde in het midden van de tafel gelegd. Een spelbord behoorde dus zeker tot de mogelijkheden. Productiekosten liggen hoogst waarschijnlijk aan de oorsprong van dit euvel maar een spel van om en bij de 40€ mag wat mij betreft wel een spelbord bevatten. De doos openen vraagt wat handigheid omdat het deksel echt wel moeilijk los komt. Iets wat ik bij White Goblin Games wel vaker tegenkom.
Pyramidion is een kaartspel waarbij spelers bij elke locatie tegen elkaar opbieden. Daar is in principe niks mis mee, maar de speciale karakters en speciale eigenschappen van de verschillende locaties creëren zoveel chaos en onvoorspelbaarheid dat ze het hele biedmechanisme onderuit halen. Ik denk daarbij aan de bandiet waarmee je een kaart van een andere speler kunt verwijderen, de dief waarmee je een koopmankaart kan verwijderen, de filosoof waarmee je een willekeurige kaart kan kopiëren, Philae die de waarde van elke opstandtegel bij de locatie met 2 verhoogt, Cairo die één speler toelaat een slavendrijver – of onderhandelaarstegel naar keuze te verwijderen, opstand wat er voor kan zorgen dat je al jouw kaarten op de aflegstapel kan gooien,…
Er zijn acht locaties en je hebt slechts 9 kaarten op handen. Het is duidelijk dat je niet overal met de prijzen gaat lopen. Je moet dus keuzes maken. Als je dan op de locatie waarvoor je gaat – door één simpele karakterkaart van een andere speler – al jouw plannen in rook ziet opgaan, is het snel gedaan met de pret. Je kan daar op voorhand wel rekening mee houden maar je kan het nooit voorzien, laat staan voorkomen.
Geluk is de bepalende factor in Pyramidion. Je moet geluk hebben met de kaarten die je bijtrekt en hopen dat jouw tegenspelers niet de speciale karakterkaarten trekken waarvoor je moet vrezen op het moment dat je jouw slag wilt slaan. Dit heeft nog weinig met strategie te maken.
Pyramidion staat intussen onderaan de spellenkast. Alleen wie aandringt, krijgt het nog eens te zien. Het is te duur, te chaotisch en voegt niks toe aan wat reeds voor handen is. Bovendien mist het spel een duidelijke samenvatting en zijn de bijgelverde zakjes te klein.
Juni 2013