Auteur
|
Hans van Tol |
Uitgever | The Game Master |
Aantal spelers | 2 tot 4 |
Spelduur |
30 – 45 minuten
|
Jaar van uitgave | 2009 |
Prijs | 21.95€ |
Recensie door |
Vandenbogaerde Fabrice
|
Score | 7.0/10 |
Links | The Game Master |
SPELMATERIAAL
Het kleine speldoosje bevat in het iets te kleine middenvak 8 hotels (2 per kleur), 49 tegels, 30 toeristen, 1 burgemeester, 1 nachtwachter, 2 dobbelstenen, 1 boot en 4 eigendomsbewijzen.
SPELBESPREKING
Inleiding
Amsterdam wordt overstelpt van toeristen. Als hoteleigenaar probeer je er natuurlijk zoveel mogelijk te verwelkomen in één van jouw suites. Zet jouw hotels op plaatsen waar het zowel overdag als in de nacht aangenaam vertoeven is of manipuleer de stad zodanig dat de toeristen vanzelf bij jou komen aankloppen.
Voorbereiding
Aan de hand van de tegels wordt het spelbord opgebouwd. Elke speler krijgt een eigendomsfiche en 2 hotels in één kleur. De toeristen worden naast het spelbord gezet.
Het spelbord: in het midden de dam, rondom de gracht. De andere tegels worden afwisselend met de donkere en lichte kant naar boven naast elkaar gelegd. Op de tegels zijn verschillende symbolen te zien.
Spelverloop
Spelverloop.
- Gooi de twee dobbelstenen en zet de boot evenveel stappen in wijzerzin verder.
- Zet een toerist op de tegel die aan de boot grenst.
- Plaats een hotel op een kruispunt naar keuze. (Alleen de eerste twee ronden.)
- Verplaats de burgemeester maximum evenveel stappen als het aantal ogen van de witte dobbelsteen. Draai eventueel een aangrenzende witte tegel naar zijn zwarte kant.
- Verplaats de nachtwachter maximum evenveel stappen als het aantal ogen van de zwarte dobbelsteen.
Draai eventueel een aangrenzende zwarte tegel naar zijn witte kant.
De bedoeling?
Tijdens het spel proberen de spelers zoveel mogelijk toeristen op de tegels rond hun hotels te bezitten. De rondvaartboot zorgt ervoor dat steeds meer toeristen door de Amsterdamse straten dolen. Stopt de boot in een hoek, dan wacht de toerist geduldig op de kade. Als de boot terug voorbijkomt, stapt hij terug op. Zo kan het gebeuren dat meerdere toeristen in één ronde de stad binnenwandelen.
De nachtwachter en de burgemeester zorgen ervoor dat toeristen verplaatst worden. Waar zij eindigen mag een aangrenzende tegel gedraaid worden. De aanwezige toeristen vluchten dan naar een tegel met hetzelfde symbool. Zijn er meerdere tegels met hetzelfde symbool, dan wordt de tegel met het minste toeristen ingenomen. Indien er geen tegel met hetzelfde symbool zichtbaar is, lopen de toeristen naar de Dam. Als je met de burgemeester of de nachtwachter eindigt aan de dam, mag je één van die toeristen op een andere tegel in de stad plaatsen.
De winnaar
Wie als eerste 12 toeristen rondom zijn hotels bezit, wint. Bij twee spelers is het streefdoel 15 toeristen.
SPELBEOORDELING
Hotel Amsterdam is in de eerste plaats ontworpen als familiespel. Typische kenmerken van dit type spellen zijn een lage instapdrempel, vlot spel, veel interactie, wat tactische elementen en een niet te lange spelduur. In die zin voldoet Hotel Amsterdam aan alle voorwaarden, met een variabel spelbord als surplus.
De belangrijkste vraag blijft echter: ” Is het leuk?” Gelukkig kan ik ook hier bevestigen. Het kan best zijn dat je tijdens een eerste verkenning niet echt inziet wat je allemaal moet doen, maar na een tijdje begint de frank te vallen. (Vergeef me de oude uitdrukking, maar dit klinkt nu eenmaal beter dan ‘de Euro’.)
De plaats van jouw hotels is natuurlijk heel belangrijk. Zorg dat ze geen gemeenschappelijke tegels bezitten en zet ze niet te ver weg van een bocht. Als je één toerist mag verplaatsen, kan het handig zijn deze bij een tegenspeler te plaatsen. Als in het begin jouw tegels vrij blijven, vergroot de kans dat daar grotere groepen op terechtkomen. Gebruik de nachtwachter en de burgemeester niet alleen om toeristen te verplaatsen maar ook om bepaalde symbolen te verminderen of te vermeerderen. Streefkikkers kunnen zelfs de symbolen op de achterkant van de tegels onthouden. Er schuilt dus wel wat denkwerk in Hotel Amsterdam. Toch moet je ook wat geluk hebben om dit spel te winnen. Vooral bij een volledige bezetting heb je minder controle over het spelverloop en ben je afhankelijker van wat andere spelers doen en van het resultaat van jouw worp.
Hoewel de speldoos meer dan groot genoeg is, is het opbergvak in de doos wat klein voor het geleverde materiaal en tijdens het spel kan het steeds draaien van de tegels wat onhandig overkomen. (Leg de tegels bij voorkeur wat verder uit elkaar.) Dit weegt echter niet op tegen de schappelijke prijs en de spelbeleving. Hotel Amsterdam is geen topper, maar staat zeker en vast niet mis in de spellenkast.
September 2009