Auteur
|
Antoine Bauza |
Uitgever | Hurrican |
Aantal spelers | 3 tot 6 |
Spelduur |
30 – 45 minuten
|
Jaar van uitgave | 2007 |
Prijs | 24.95€ |
Recensie door |
Vandenbogaerde Fabrice
|
Score | 5.0/10 (Nerds) 8.0/10 (Kids) |
Links | Antoine Bauza Hurrican |
SPELMATERIAAL
De doos biedt onderdak aan:
- 6 gekleurde dobbelstenen en een dobbelbeker.
- 18 troeffiches (3 per speler).
- 6 gekleurde pionnen (dezelfde kleur als de dobbelstenen).
- 6 bonusfiches.
- 1 kleurloze dobbelsteen, 1 rode lantaarnfiche en 6 tweede kans fiches.
- 6 raceauto’s
- 1 startbord
- 36 tegels waarmee het parcours gemaakt wordt.
- 6 postkaarten met de chauffeurs en hun wagens.
Claudia en Fritz & Birgitt
Sir Stephen en El Gato
Tony & Anne-Marie en Oliver & Dorotha
SPELBESPREKING
Inleiding
Bereik de finishlijn voor alle anderen! Maak gebruik van je eigen snelheid en maak optimaal gebruik van je troeffiches. Vlieg niet uit de bocht!
Voorbereiding
Het startbord wordt in het midden op tafel gelegd. Maak met de 36 tegels een parcours.
zet de gekleurde pionnen (gebruik 1 pion per speler) op het startbord.
Elke speler krijgt 3 verschillende troeffiches.
De bonusfiches worden willekeurig op de tegels met een ster gelegd.
Elke speler zet zijn wagen aan de start.
De dobbelstenen en – beker worden aan de startspeler gegeven.
Startopstelling.
Spelverloop
De juiste brandstoftank pakken.
- De gekleurde dobbelstenen (= brandstoftanks) worden door de startspeler goed geschud in de dobbelbeker. Daarna zet hij de dobbelbeker op zijn kop op het spelbord. De dobbelstenen mogen niet zichtbaar zijn.
- Op het moment dat de dobbelbeker weggehaald wordt, nemen alle spelers zo snel mogelijk een gekleurde pion. Neem ook de bijhorende dobbelsteen.
Auto’s verplaatsen.
- De startspeler verplaatst als eerste zijn auto. Daarvoor moet hij eerst de kleurloze dobbelsteen (= versneller) gooien. Het resultaat van die worp telt hij bij de waarde van zijn brandstoftank. Deze som wordt met 10 vermenigvuldigd om de snelheid van de auto te bepalen.
- De speler mag nu zijn wagen evenveel tegels verplaatsen als de waarde van zijn brandstoftank op voorwaarde dat hij nergens de snelheidslimiet overtreed.
Fiches pakken.
- Sta je na het verplaatsen van alle wagens alleen laatste, dan mag je rode lantaarn fiche nemen.
- Kan je tijdens een ronde jouw wagen helemaal niet verplaatsen, dan krijg je een tweede kans fiche.
- Stop je met jouw wagen op een tegel met een bonusfiche, dan krijg je die fiche.
Fiches inzetten.
- Met de rode lantaarn mag je jouw wagen vooraleer je de versneller gooit één tegel vooruit zetten.
- Met een tweede kans fiche mag je éénmaal een worp met de versneller overdoen.
- Na een succesvolle rit, mag je direct naar de volgende tegel als je de nitro fiche inzet.
- Gebruik je de snelheidsduivel, dan hoef je de versneller niet eens te gooien.
- Gebruik je de toeter dan mag je een brandstoftank kiezen voor de andere spelers.
Rode lantaarn, tweede kans en de troeffiches; nitro, snelheidsduivel en toeter.
- Door gebruik van hulpverlening, mag je een eerder gebruikte troeffiche nogmaals inzetten.
- Met de fiche sluiproute, mag je opeenvolgende bochten overslaan.
- De lege tank zorgt ervoor dat je maar 1 vak mag verplaatsen. Je moet de fiche in een volgende beurt gebruiken.
- De olievlek zorgt voor een snelheidslimiet van 50 km/u.
- Verwisseling laat een speler toe een pion met bijhorende brandstoftank om te wisselen met die van een tegenstander naar keuze.
De Bonusfiches: achterkant, hulpverlening, sluiproute, lege tank, olievlek, verwisseling.
De winnaar
De speler die het eerst de finish bereikt, wint de Hurry Cup
SPELBEOORDELING
Hurry Cup combineert fysieke snelheid met een racespel, een perfecte combinatie dus. Grijp zo snel mogelijk de juiste pion en scheur met je bolide door de meest gevaarlijke bochten. Moeilijk kan het spel niet genoemd worden. Helaas zorgt de versneller voor een dosis geluk waardoor zelfs de meest vaardige piloten dikwijls uit de bocht vliegen. Gooi je met de versneller een 6 dan zal je dikwijls stof van een schildpadachtige op jouw voorruit terugvinden en dan mag je nog zoveel toeteren als je wilt.
Heb je reeds een leeftijd bereikt waardoor mensen achter jouw rug reeds jouw bezittingen verdelen en wil je er eens goed van langs krijgen van een stelletje ADHD – tieners, dan is Hurry Cup echt iets voor jou.
Speel je zo nu en dan een spel met de kids en wil je met gelijke wapens strijden, dan is Hurry Cup echt iets voor jouw.
Ben je liefhebber van prachtig uitgevoerde spellen zonder enige diepgang, dan is Hurry Cup echt iets voor jou.
Behoor je niet tot één van deze groepen of ben je een echte spellennerd dan zal Hurry Cup je hoogst waarschijnlijk alleen maar ergeren.
Hurry Cup scoort op BoardGameGeek slechts 5.21/10 maar dat ligt zeker aan het nerdgehalte van de stemmers. Nu ja, misschien wijst het feit dat je dit leest er op dat je ook tot bovengenoemde categorie behoort.
Als ik te lang aan Hurry Cup wordt blootgesteld, slaat de verveling toe. Waarschijnlijk het bewijs dat ook ik tot bovengenoemde categorie behoor. Gelukkig is Hurry Cup niet voor onze soort bedoeld. Ik geloof in Hurry Cup als familiespel of als spel voor kinderen. Vandaar de dubbele beoordeling.
Als laatste wil ik nog opmerken dat in de speldoos 6 postkaarten zitten. Zij behoren niet tot het spel en kunnen dus opgestuurd worden, wat eigenlijk niet zo verwonderlijk is voor postkaarten natuurlijk.
Januari 2009