Auteur
|
Klaus-Jürgen Wrede |
Uitgever | 999 Games |
Aantal spelers | 2 tot 5 |
Spelduur |
45 minuten
|
Jaar van uitgave | 2007 |
Prijs | 25.95€ |
Recensie door |
Vandenbogaerde Fabrice
|
Score | 3.0/10 |
Links | 999 Games |
SPELMATERIAAL
In de doos steken 95 landtegels, 30 kolonisten (6 per kleur), 2 grootgrondbezitters, 1 spelbord, een overzichtsblad en de spelregels in het Nederlands.
SPELBESPREKING
Inleiding
Carcassonne waarbij de kolonisten opgejaagd worden door 2 grootgrondbezitters.
Voorbereiding
Leg het spelbord aan de zijkant op tafel. De startvelden wijzen naar het midden van de tafel. De kust met het scorespoor stelt het oosten voor.
Schud alle landtegels en vorm er gedekte stapeltjes mee.
Zet één grootgrondbezitter op de bovenste (Noorden) en één op het onderste (Zuiden) veld.
Elke speler kiest een kleur en ontvangt 6 kolonisten. Eén kolonist wordt op het scorespoor gezet.
Spelverloop
Spelverloop.
Om beurt trekken de spelers een tegel. Deze tegel moet passend worden aangelegd. Daarna mag de speler een eigen kolonist op de zonet geplaatste landtegel zetten.
Kolonisten kunnen ingezet worden als outlaw op een weg, sheriff in een stad, pelsjager op een veld of als boer in een boerderij. Kolonisten kunnen niet ingezet worden op gebieden waar reeds andere kolonisten staan. Toch kan het voorkomen dat door het plaatsen van een tegel twee kolonisten in hetzelfde gebied terechtkomen.
Als je tegels legt, moeten ze passen: weg aan weg, bos aan bos, gras aan gras en stad aan stad. Niet zoals hieronder dus.
Punten scoren en grootgrondbezitters.
Als wegen, steden en boerderijen afgewerkt worden, levert dat punten op. De kolonisten keren terug naar hun eigenaars. Pelsjagers blijven liggen tot het eind van het spel!
Een afgebouwde weg levert 1 punt per tegel en 2 punten per handelspost op. Voor een stad ontvang je 2 punten per tegel en 2 punten per vlag. Een afgebouwde boerderij is goed voor 9 punten. Als een kolonist bij een telling punten krijgt en in dezelfde kolom staat als één of beide grootgrondbezitters, krijgt hij 4 punten per grootgrondbezitter.
Na elke telling moet één grootgrondbezitter naar het westen (van de kust weg) verplaatst worden. Als de grootgrondbezitters niet in dezelfde kolom staan, moet je deze verplaatsen die het dichtst bij de kust staat. Kolonisten die zich daardoor achter beide grootgrondbezitters bevinden, worden terug aan hun eigenaar gegeven. Ze leveren geen punten op.
De winnaar
Het spel eindigt na het aanleggen van de laatste tegel. Onafgewerkte steden, wegen en boerderijen worden nog geteld. (1 punt per tegel + 2 punten per handelspost.)
Daarna wordt de score voor de pelsjagers berekend. Elk dier in hun weide is goed voor 1 punt. De speler met de meeste punten wint het spel.
SPELBEOORDELING
Ik denk niet dat er één spel meer uitgemolken wordt dan Carcassonne. Logisch dus dat ik deze variatie wat sceptisch bekijk. Mayflower voegt welgeteld 1 element, de grootgrondbezitters , toe aan de oudste Carcassonne. Deze spitsvondigheid vind ik verre van geniaal omdat het bijna alles wat ik aan Carcassonne leuk vind, teniet doet. De grootgrondbezitters zorgen er namelijk voor dat je geen tijd hebt om te plannen of om grote projecten af te werken. De tijd dat je horigen plaatste op een klein stukje kasteel om daarna met een goed geplaatste tegel een waardevol kasteel over te nemen is nu wel voorbij. Een klooster (hier boerderij) afwerken is bijna onmogelijk omdat de kolonisten te snel verjaagd worden. Bovendien is het ook zinloos grote projecten op te starten mocht je daar wel tijd voor hebben. Een kasteeltje van twee tegels op de juiste plaats kan maar liefst 12 punten opleveren. Wat zou je je dan nog zorgen maken over een boerderij van negen punten of een stad waarvan je hoogstwaarschijnlijk toch verjaagd wordt. Theoretisch gezien zou je door het verplaatsen van de grootgrondbezitters steden kunnen overnemen, in de praktijk gebeurt dit echter weinig omdat je zelden zelf van zo’n zet kunt profiteren. Als ik bijvoorbeeld door een telling een sheriff verjaag uit een grote stad, is de kans klein dat ik in een latere beurt zelf een sheriff in die stad kan plaatsen omdat de andere spelers eerst aan zet zijn.
De twee grootgrondbezitters zorgen er dus voor dat je nog sneller projecten moet afwerken. Ten eerste omdat je anders wordt weggejaagd en ten tweede omdat je daardoor andere spelers kan dwarsbomen. Je moet dus nog meer geluk hebben bij het trekken van tegels. Mochten alle spelers grote projecten opstarten, dan zou het eventueel nog te doen zijn om er nu en dan eentje af te werken. Ik zie wel niet in waarom je dat zou doen.
Carcassonne Mayflower kan mij op geen enkel moment boeien. Zelfs indien het een uitbreiding van 8€ zou zijn, zou ik het niemand aanraden. Wat mij betreft is Mayflower het kneusje (om maar niet van schandvlek te spreken) uit de Carcassonne-familie.
Deze Carcassonne werd ontworpen om de Amerikaanse markt te veroveren. De vorige versies konden de Amerikanen namelijk niet overtuigen. Het zou mij niet verbazen mocht dit nu wel lukken. Ik heb namelijk de indruk dat hun smaak haaks op de mijne staat.
April 2010