Auteur
|
Stefano Groppi |
Uitgever | Placentia Games |
Aantal spelers | 2 tot 5 |
Spelduur |
120 minuten
|
Jaar van uitgave | 2010 |
Prijs | 69.00€ |
Recensie door |
Vandenbogaerde Fabrice
|
Score | 8.0/10 |
Links | Placentia Games |
SPELMATERIAAL
1 groot middenvak en een tiental plastiekzakjes bieden plaats aan:
- Een spelbord in 8 delen,
- 5 overzichtskaarten,
- 45 ateliers,
- 48 karaktertegels (priesters en artiesten),
- 90 certificaten voor prestigepunten,
- 40 munten,
- 1 scorebord,
- 40 karkaterkaarten (priesters en artiesten),
- 6 priesterkaarten,
- 7 volgordekaarten,
- 6 beurtvolgordekaarten,
- 2 samenvattingskaarten,
- 84 houten blokjes in 6 verschillende kleuren,
- 1 dobbelsteen,
- 1 stoffen buidel,
- 1 rondesteen,
- 5 wijken (1 per speler),
- 20 spelerfiches (4 per speler),
- 60 famillietegels (6 per speler),
- 40 werkmannen (8 per speler) en
- de spelregels in het Duits, Engels en Italiaans.
SPELBESPREKING
Inleiding
De spelers staan aan het hoofd van invloedrijke famillies in Florenza. Om met die invloed te pronken, betalen de families artiesten die kunstwerken in de wijken opzetten. Nog meer aanzien geniet je als je met jouw centen het stadscentrum opfleurt. Artiesten moeten natuurlijk betaald worden en kunstwerken groeien niet vanzelf aan de bomen. Grondstoffen worden in de eigen ateliers verwerkt of geruild voor goud. Ook bij de buren kunnen grondstoffen bekomen worden, maar dat kost je natuurlijk wat invloed. Geven en nemen, waarbij het verstandiger is iets meer te nemen dan te geven.
Voorbereiding
Heel wat spelmateriaal = heel wat voorbereiding. Hieronder volgt een beknopt stappenplan.
- Leg het spelbord in het midden van de tafel en leg alle grondstofblokjes en goudstukken in het passende vak.
- Stop alle karakters (artiesten en priesters) in de zwarte buidel. De onbekende artiesten (blauwe achtergrond) houd je bij.
- Plaats de 7 volgordekaarten onder het spelbord en leg de onbekende artiesten op de passende kaart.
- Trek afhankelijk van het aantal spelers 6, 7, 8 of 9 (2, 3, 4 of 5 spelers) karaktertegels uit de buidel. Zoek de overeenkomstige karakterkaart en leg ze samen met de tegel onder de passende volgordekaart.
Voorbeeld uit het spelregelboek.
- Elke speler kiest een kleur en ontvangt een wijk, 4 arbeiders, 15 familietegels, 4 spelerfiches, 300 Fiorini, 1 grondstofblokje van elke soort en 1 overzichtskaart.
- Het scorebord bevat een spoor voor prestigepunten, een spoor voor kerkelijke invloed, een volgordespoor en een rondespoor. Zet een spelerfiche op de 0 van de twee eerstgenoemde sporen. Bepaal de spelersvolgorde en duid die met fiches op het volgordespoor aan. Zet de rondeteller op veld 1 van het rondespoor.
- Sorteer de ateliers en plaats ze bij het spelbord. Om beurt kiezen de spelers 1 atelier die ze in hun wijk mogen plaatsen. Dit wordt een tweede keer herhaald. Elke speler start dus met twee ateliers.
Spelverloop
‘Resource management’ is waar het in Florenza om draait. Spelers verdienen grondstoffen en geld in hun ateliers en daarmee betalen ze artiesten die kunstwerken bouwen. Na 8 ronden wordt de eindafrekening gemaakt. Tijdens één ronde overlopen de spelers 9 fasen. Deze worden hieronder kort toegelicht.
9 fasen?
- Inkomsten: vanaf ronde twee ontvangen alle spelers een vast inkomen van 200 Fiorini, 4 arbeiders, 1 hout (bruin blokje) en 1 marmer (wit blokje). Daarbij komt nog een extra grondstof bepaalt door een dobbelsteenworp. Er zijn ook ateliers en gebouwen die extra inkomen/punten opleveren. Een Casa bijvoorbeeld is goed voor 50 Fiorini en een extra arbeider.
- Kapitein van het volk: vanaf ronde twee mag de kapitein een extra actie uitvoeren. Ofwel mag hij een werker van een tegenspeler gevangen zetten ofwel kan hij een artiest gevangen zetten. Alleen de kapitein mag de gevangen artiest inzetten. Een gevangen genomen arbeider mag niet ingezet worden.
- De bisschop: Vanaf ronde twee mag de bisschop een extra actie uitvoeren. Ofwel kan hij een arbeider bekeren (= een vreemde arbeider voor een eigen arbeider ruilen) ofwel kan hij een priester verbannen.
- Arbeiders plaatsen: Om beurt en in speelvolgorde worden arbeiders op het spelbord geplaatst. Er zijn 5 verschillende mogelijkheden:
- Ateliers: plaats een arbeider in een atelier om gronstoffen of goudstukken te produceren. In elk atelier is plaats voor 1 arbeider. Als je ateliers van andere spelers gebruikt, moet je hen 1 prestigepunt betalen.
- Atelier bouwen: kies een atelier uit de voorraad en leg hem met de onafgewerkte zijde naar boven in jouw wijk. Plaats er een arbeider op.
Op de onafgewerkte zijde van de ateliers staan de bouwkosten bovenaan, onderaan rechts staat eventueel een extra beloning.
De afgewerkte zijde van dezelfde ateliers, je ziet nu wat ze opleveren als er een arbeider werkt. Het paarse gebouw zorgt voor extra inkomsten. - Artiest huren: om een kunstwerkt te bouwen, moet je een artiest huren. Kies een artiest en zet hem samen met een arbeider op het kunstwerk dat je wilt afwerken. Dit kan een kunstwerk uit een eigen wijk of van het stadcentrum zijn.
4 mogelijke artiesten: bovenaan de bouwkosten en hun specialiteit. Onderaan de tabel voor het verdienen van extra prestigepunten. Merk op dat Michelangelo alle stijlen aankan, afhankelijk van de stijl die nodig is, moet je diep of minder diep in de buidel tasten.
Onbekende artiesten zijn goedkoper ( = gratis) maar leveren ook minder punten op. Links een priester die voor 100 Fiorini 2 arbeiders oplevert. - Naar de markt: zet een arbeider op de markt. Het aantal plaatsen is onbeperkt.
- Liefdadigheid: kies een priester, betaal hem en werp met de zwarte dobbelsteen. Het resultaat bepaalt hoeveel extra arbeiders je onmiddellijk ontvangt.
- De markt: elke arbeider op de markt kan 1 keer een grondstof verkopen voor 100 Fiorini, een grondstof kopen voor 200 Fiorini en 2 grondstoffen ruilen voor een grondstof naar keuze.
- Activiteit in de wijk: alle arbeiders in de wijk steken de handen uit de mouwen. Eén voor één worden ateliers geactiveerd. Start met het atelier op plaats 1, gevolgd door atelier 2 enz…. Er zijn twee mogelijkheden: ofwel ontvang je de afgebeelde grondstoffen ofwel moet je het atelier bouwen. Als je een atelier bouwt, moet je de gevraagde goederen inleveren. Draai daarna het atelier om. Vanaf de volgende ronde kun je het gebruiken.
De wijk: rechts plaats voor 8 ateliers, links bovenaan het Palazzo gedeelte, onderaan het Chiesa gedeelte. Je ontvangt 4 invloedpunten/kerkelijke invloed als je alle kunstwerken in die delen afwerkt.
- Kunstwerken: in spelvolgorde worden de kunstwerken afgewerkt. Lever de gevraagde grondstoffen en Fiorini in, betaal daarna jouw artiest en gooi met de zwarte dobbelsteen. Hoe hoger het resultaat, hoe mooier het kunstwerk. Een mooi kunstwerk levert natuurlijk meer punten op. Elke artiest kan één keer in het spel een meesterwerk maken wat nog meer punten oplevert natuurlijk. Als een kunstwerk niet afgewerkt wordt omdat je grondstoffen of geld tekort komt, moet je punten inleveren.
- Speelvolgorde: voor de bouw van sommige ateliers en kunstwerken ontvangen de spelers prestigepunten of kerkelijke invloed. Dit wordt bijgehouden op het scorebord. De speler die nu het meeste prestigepunten bezit, wordt verkozen tot nieuwe kapitein. Hij ontvangt zijn puntentotaal aan certificaten en zet zijn fiche terug op nul. De speler met het meeste kerkelijke invloed wordt verkozen tot bisschop op voorwaarde dat zijn kerkelijke invloed minstens 3 is. Als een bisschop opnieuw verkozen wordt, ontvangt die speler direct 5 prestigepunten en wordt zijn fiche terug op nul gezet. De kapitein komt tijdens de ronde als eerste aan de beurt, de bisschop als tweede. Pas de speelvolgorde aan.
Het scorebord. - Einde van een ronde: gevangengenomen en verbannen karkaters worden vrij gelaten. Alle karakters worden één plaats opgeschoven, als ze daardoor niet meer onder een volgordekaart liggen, worden ze uit het spel genomen. Voor elk verwijderd karakter wordt een nieuw uit de buidel getrokken. Vergeet de rondeteller niet!
De winnaar
Na de 8ste ronde eindigt het spel. De spelers berekenen hun score als volgt:
- De waarde van hun certificaten
+ - De punten op het prestigespoor
+ - 1 punt voor de kapitein
+ - 1 punt voor de bisschop
+ - 1 punt voor elke 3 goederen en 1 punt voor elke 300 Fiorini
– - 1 punt per lege plaats in jouw wijk
– - 4 punten als je geen enkel gebouw in het bovenste gedeelde van jouw wijk hebt gebouwd
–
4 punten als je geen enkel gebouw in het onderste gedeelde van jouw wijk hebt gebouwd
SPELBEOORDELING
Florenza is een typisch ‘resource management’ spel. Je verzamelt verschillende goederen en probeert daar het maximum aan punten uit te halen of je hebt een duidelijk doel voor ogen en probeert daarvoor de nodige goederen te verzamelen. Je kan dus moeilijk van een innovatief spelmechanisme spreken. Het is natuurlijk zo dat het steeds moeilijker wordt om vernieuwend uit de hoek te komen. De verschillen zitten hem vaak in de details en wat dat betreft kan Florenza zich wel onderscheiden. De onderdelen zijn van hoge kwaliteit en het geheel oogt fris en modern. De artiesten en priesters zijn een leuke toevoeging en de kapitein zorgt samen met de bisschop voor extra tactische mogelijkheden. De interactie verhoogt door het hoog aantal verschillende ateliers en de mogelijkheid tot gebruik van ateliers van tegenspelers. Elke speler heeft een eigen spelbordje, maar ook het gemeenschappelijk bord (de stad) is onmiskenbaar belangrijk. Er zijn heel wat kunstwerken en goederen voor handen, goed plannen is uiters belangrijk. Spelers die een geplande constructie niet kunnen afwerken omdat ze niet voldoende grondstoffen verzameld hebben, zijn zeldzaam. Als je toch met zo iemand de degens kruist, dan zal de spanning waarschijnlijk ver te zoeken zijn. Goed plannen vereist ook een degelijk overzicht. Daar schiet Florenza in alle opzichten tekort. Er is te veel spelmateriaal en je moet van alles in het oog houden. Welke ateliers zijn voor handen, welke zijn verkocht? Wie bezit welke ateliers? Voor welke kunstwerken zal gevochten worden? Wie zal het meeste punten scoren? enz…. Het overzicht helpt wel, maar alleen de speler(s) die dicht bij de ateliers zitten, weten hoe de vork in de steel zit. De ateliers van de speler die aan de overkant van de tafel zit, kan je helemaal niet zien. Het is dikwijls een zaak van vraag en antwoord. Wie heeft nog een atelier met groene blokjes?
Het gebrek aan overzicht zorgt ook voor een overdreven lange spelduur. Heel wat tijd gaat verloren in het bekijken van mogelijkheden en beschikbare ateliers. 3 spelers zitten makkelijk 3 uur aan tafel. Dit is wat veel voor een spel dat in 8 rondes beslist wordt. De integratie van de artiesten gooit vooral hoge ogen wat thema betreft. Speltechnisch kan dit voor wat wrevel zorgen. Als je het spel met twee punten verschil verliest, zal je snel de verklaring bij de dobbelsteenworpen zoeken. Ik kan niet met zekerheid zeggen of die echt zo doorslaggevend zijn. Mijn ervaring leer me dat de schuld in de meeste gevallen niet in de schoenen van de dobbelstenen te schuiven valt. Ik schat dat dit in ongeveer 1 op 5 gevallen wel zo kan zijn.
Florenza heeft me 69€ gekost. De overvloed aan spelmateriaal zorgt ervoor dat ik me niet bekocht voel. De lange spelduur zou dit gevoel kunnen versterken ware het niet dat heel wat tijd verloren gaat in het zoeken naar overzicht (wie heeft welke mogelijkeden). Tijd en een grote tafel zijn noodzakelijk om dit avontuur tot een goed einde te brengen. Zelf kan ik genieten van dit soort spellen, vooral omdat ik vrij makkelijk het overzicht bewaar. Heel wat clubgenoten haken daar wat op af. Omdat ik het hier voor het zeggen heb, geef ik toch een 8.
Het overzicht.
April 2011