Charlemagne – Review

Aantal spelers 2-4
Spelduur 60 – 90 minuten
Jaar van uitgave 1999
Prijs 30.95€
Score 7.2/10
Links 999 Games

Het prachtige spelmateriaal huist in een stevige speldoos. Je vindt er een rond spelbord, 6 houten delen, 24 hoeven in 4 kleuren, 68 machtkaarten en 16 lotkaarten, 32 keizerlijke zegels, 8 privileges, 4 informatiekaarten.

De spelers zijn vorsten die strijden voor de positie van raadgever van de keizer. Dit is trouwens de enige persoon die mag bouwen aan de kathedraal. Wie aan de kathedraal bouwt, ontvangt koninklijke privileges en extra macht. De vorsten laten dan ook geen enkele mogelijkheid onbenut om elkaar te dwarsbomen. Terwijl de eigen verdediging wordt opgezet, sturen ze legers uit die boerderijen platbranden en militairen omkopen. Wie steunt de keizer het meest, zonder ten prooi te vallen aan de wraakacties van de andere vorsten?

Het spelbord wordt in het midden van de tafel gelegd. Elke speler krijgt 8 machtkaarten, elke speler ontvangt evenveel lotkaarten. Iedere speler krijgt 6 hoeven in 1 kleur en een informatiekaart. De delen van de kathedraal, de privileges en de keizerlijke zegels liggen naast het spelbord.

Het spel wordt in jaren gespeeld. Elk jaar start met een zet van de keizerlijke raadgever. Een jaar bestaat uit 4 jaargetijden.

De winter

De keizerlijke raadgever speelt een lotkaart. In speelvolgorde mogen de andere spelers deze lotkaart omruilen. Dit kost een privilege. De lotkaart bepaalt welke machten sterk of zwak zijn en of de keizerlijke raadgever al dan niet een privilege zal ontvangen.

Voorjaar

De spelers bieden met hun machtkaarten voor de rol als keizerlijke raadgever. Elk symbool op de machtkaarten is evenveel punten waard als op de informatiekaart staat. (afhankelijk van de gekozen lotkaart) Spelers mogen elkaar blijven overbieden tot uiteindelijk 1 winnaar overblijft. Wie past, mag alleen de kaarten van zijn laatste bod terug op handen nemen, de rest vliegt op de aflegstapel. De nieuwe keizerlijke raadgever ontvangt afhankelijk van de lotkaart ofwel een keizerlijk zegel en een privilege ofwel mag hij bouwen aan de kathedraal. Bouwen aan de kathedraal levert keizerlijke zegels op, afhankelijk van het segment dat gebouwd wordt en het aantal werkplaatsen dat de bouwheer bezit.

Zomer

Te beginnen met de keizerlijke raadgever kunnen de spelers acties uitvoeren. De acties mogen in willekeurige volgorde worden uitgevoerd.

• Hoeven bouwen: de speler legt 1 machtkaart graan af en zet een hoeve op één van de gebieden aan de rand van het spelbord in zijn vorstendom.
  • Werkplaatsen bouwen: de speler legt 1 machtkaart hamer af en zet een hoeve op één van de gebieden in het midden van het spelbord in zijn vorstendom. Je mag niet meer werkplaatsen dan hoeven bezitten.
  • Ridders omkopen: de speler speelt 1 machtkaart kelk, de getroffen speler moet een machtkaart schild spelen. Kan hij niet dan moet hij al zijn kaarten tonen.
  • Ridders uitdagen: de aanvaller speelt 1 machtkaart schild, de verdediger kan reageren door eveneens een schild te spelen, doet hij dat niet dan moet de verdediger een hoeve of werkplaats vernietigen. De aanvaller wint 2 machtkaarten.

Herfst

De spelers krijgen elk 1 machtkaart, privileges en boerderijen leveren extra machtkaarten op. Indien een speler maar 1 machtkaart gekregen heeft en minder dan 5 machtkaarten bezit, mag hij een speler aanduiden die de helft van zijn kaarten moet afgeven. Die speler moet minstens evenveel keizerlijke zegels bezitten. De schenker ontvangt een privilege. Wie meer dan 10 machtkaarten bezit moet er afgeven tot hij er maar 10 meer heeft.

Het spel eindigt na het voorjaar waarin de kathedraal werd afgewerkt. De speler met de meeste keizerlijke zegels wint het spel. Bij gelijkstand zijn de machtkaarten doorslaggevend.

Charlemagne oogt prachtig en dit alleen heeft me tot de aankoop aangezet. Het spel zelf speelt na een paar rondes vlot, maar ik zou het zeker geen topper noemen. Het is nogal moeilijk om veel machtkaarten te verkrijgen en als je ridders omgekocht werden, ben je een vogel voor de kat. Je boerderijen worden platgebrand waardoor je weer minder machtkaarten ontvangt.
Daarbij worden de machtkaarten ook tijdens het bieden gebruikt. Het trekken van machtkaarten kan ook ferm tegenslaan maar dat heb je wel meer in spellen met trekstapels. Uiteindelijk speelt het spel alleen goed als de spelers aan elkaar gewaagd zijn. Wie te veel macht opbouwt, kan door een coalitie van de andere spelers snel terug met beide voetjes op de grond geplaatst worden. De ene speler koopt om, de andere valt aan. In elk geval doe je er best aan je slag te slaan in de laatste rondes want daar zijn de meeste punten te verdienen. Ik heb er zeker geen spijt van dat het in mijn spellenkast ligt, maar het iemand echt aanbevelen zou ik ook niet doen.

September 2006