Nautilus – Review

Auteur Brigitte en Wolfgang Ditt
Uitgever 999 Games
Aantal spelers 2 tot 4
Spelduur 90 minuten
Jaar van uitgave 2002
Prijs 44.95€
Recensie door Vandenbogaerde Fabrice
Score 6.9/10
Links 999 Games

SPELMATERIAAL

De doos, die aan alle voorwaarden van een goede speldoos voldoet, bevat 60 schatten, 60 onderzoekers in 4 kleuren, 12 onderzeeërs in 4 kleuren, 80 basisfiches in 4 kleuren, 41 bases, 15 Atlantis-vondsten, 4 speciale opdrachten, 80 biljetten, 30 vierkante markeerfiches, 4 overzichtskaarten, 1 startspelerfiche, 1 groot spelbord en 1 bord ruïnes van Atlantis.

SPELBESPREKING

Inleiding

De spelers proberen aan de hand van duikbootjes de immense schatten van de verdronken stad te bemachtigen Daarvoor leggen ze een onderwater basis aan, die hen voldoende mogelijkheden moet bieden om optimaal te kunnen ontdekken.

Voorbereiding

Het spelbord wordt op tafel gelegd en de startbasis wordt op het spelbord gelegd. De schatten worden op de daarvoor bestemde velden op het spelbord gelegd, de bases worden gesorteerd en open naast het spelbord gelegd. Het bord ‘Ruïnes van Atlantis wordt naast het spelbord gelegd, daarnaast komen markeerfiches.
Elke speler ontvangt alle speelstukken in 1 kleur, speelgeld, 1 overzichtkaart met 5 gekleurde markeerfiches en 1 speciale opdrachtkaart.
De speler die het langst onder water kan blijven, begint.

Spelverloop

Het spel verloopt in ronden. Elke ronde bestaat uit 3 fasen. Eerst spelen alle spelers fase 1, daarna fase 2 en tenslotte fase 3. Daarna wisselt de startspeler.

Fase 1: bouwen aan de onderwaterstad

In deze fase kan men een basis kopen en/of een basis bouwen. Hij mag maximum 1 basis kopen, deze legt hij dan open voor zich op tafel to hij ze wil bouwen.

  • Kopen: voor een onderzoeksbasis betaalt de speler 1 Nemo, een woonbasis kost evenveel geld als het aantal onderzoekers die op die basis gezet wordt.
  • Bouwen: de speler mag een basis ook laten liggen, maar als hij kiest voor het bouwen moet hij alle bases op het spelbord plaatsen en van een fiche in zijn kleur voorzien. Ze moeten aan elkaar grenzen en met gelijkgekleurde sluizen aan elkaar grenzen. Het bouwen kost geld. Hoe dieper men in de zee bouwt hoe meer geld het bouwen kost. Bouwt men meerdere bases in één keer, dan moet alleen de duurste base betaald worden.

Het spelbord met enkele basissen.

Fase 2: inzetten van onderzoekers.

  • De speler laat een wetenschapper zijn onderzoek beginnen vanuit een woonbasis. Per beurt mogen twee wetenschappers in totaal drie tot 5 stappen lopen, afhankelijk van het aantal trainingsbases.
  • De onderzoeksbasis waar een wetenschapper eindigt, moet door de speler in bedrijf genomen worden als de speler in deze basis nog geen wetenschapper heeft staan. Ligt daar een markeringsfiche van een medespeler, dan moet 1 Nemo betaald worden om de basis in gebruik te nemen.
  • Heeft de speler een basis in bedrijf genomen, dan verplaatst hij de bijbehorende fiche een stap naar voren op zijn overzicht. Zodra de fiche de rode lijn passeert, mag het worden omgedraaid zodat het cijfer 1 boven ligt. De onderzoeker blijft in de basis staan tot het eind van het spel.
  • De speler met de meeste onderzoekbases van één soort krijgt de bonusfiche van deze bases, zij levert 3 punten op in plaats van 1.
  • Er zijn 5 bases die elk hun eigen voordeel bieden: de trainingsbasis, de technische basis, de echobasis, de experimenteerbasis en de analysebasis.

Onderzoekers in een lab.

Fase 3: De inzet van duikboten

  • Als de speler op een onderzoeksbasis met een open sluis naar zee 2 of meer wetenschappers heeft staan, dan mag hij een wetenschapper terug op voorraad nemen en een duikboot aan de sluis plaatsen. Een duikboot vaart horizontaal of verticaal. Elke boot vaart 4 tot 6 vakken, afhankelijk van het aantal technische bases. Stuit hij op een zeeschat dan moet hij deze bergen.
  • Een schatkist levert Nemo op. De hoeveelheid is afhankelijk van het aantal analysebases, een goudklomp of zeedier wordt op de overzichtkaart gelegd, daarvoor moet betaald worden. Een Atlantisfiche wordt op het Atlantisbord geplaatst en de speler legt een markeringsfiche ernaast. Daarnaast mag de speler een van zijn wetenschappers maximaal 2 velden verplaatsen.
  • Voor 1 Nemo mag een speler naar schatten peilen. Afhankelijk van het aantal echobases kan 4 tot 6 vakken ver gepeild worden. De speler mag dan alle schatten binnen het bereik van zijn duikboot bekijken.

Duikbootje vaart uit.

De winnaar

Het spel kan op 3 manieren eindigen.

  • De Atlantisfiches 13, 14 en 15 worden geborgen in dezelfde ronde. Deze ronde en de volgende ronde worden nog uitgespeeld.
  • De laatste Atlantisfiche wordt geborgen. De lopende ronde wordt nog uitgespeeld.
  • Het spel eindigt ook als in een ronde geen enkele speler bouwt of koopt en geen schatten zijn geborgen.

Nu worden de punten geteld. De spelers ontvangen punten voor gevonden Atlantisfiches: de speler met de meeste Atlantisfiches of anders de hoogste, ontvangt de meeste punten, afhankelijk van het aantal spelers.
De spelers kunnen de op hun extra-opdrachtkaart afgebeelde zeevondsten opwaarderen. Dit kost 1 Nemo per zeeschat. De som van deze waarden wordt nu vermenigvuldigd met de waarde van de onderzoeksbases (Deze punten staan op de samenvatting). Hierbij wordt 1 punt voor elke overgebleven Nemo opgeteld. De speler met de meeste punten is de winnaar van het spel.

 

SPELBEOORDELING

Nautilus is een spel waarin de spelregels je om de oren slaan. Gelukkig zorgt de samenvattingkaart voor een degelijk overzicht. Het spel wordt best gespeeld op een grote tafel want er komt heel wat materiaal bij kijken. Dit materiaal is overigens sfeerrijk en van goede kwaliteit.
In het spel gaat het erom de weinig Nemo’s die je hebt zo goed mogelijk te besteden. Het is dus onverstandig na het kopen van een basis, deze direct te bouwen. Het is veel interessanter een aantal bases in één keer te bouwen. Dit zorgt ervoor dat het spel wat traag op gang komt.
Bij het bergen van schatten moet je wat geluk hebben, je zou natuurlijk eerst naar schatten kunnen peilen, maar dat kost dan weer geld. Geld dat je ook moet overhouden om op het einde je schatten te kunnen opwaarderen, bases te kopen, te bouwen en in gebruik te nemen (als jij hem niet bezit). Wie te kwistig met het geld omspringt zal aan het speleinde niet veel mogelijkheden over hebben. Als je wilt winnen, moet je proberen een paar 3 punten fiches te bezitten, je moet ook wat geluk hebben met het bergen van schatten. Misschien zit je geen 90 minuten te wachten om dan te horen dat je tegenstander alleen waardevolle schatten heeft geborgen en je met 40 punten verslaat.
Nautilus heeft de allures van een topper maar is dat niet, daarvoor duurt het te lang en is de geluksfactor net iets te sterk aanwezig.

Oktober 2006

About Fabrice

Oprichter van Spellenclub13.be en heeft heel wat recensies en reviews op zijn naam staan.

View all posts by Fabrice →

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *