Auteur
|
Uwe Rosenberg |
Uitgever | 999 Games |
Aantal spelers | 1 tot 4 |
Spelduur |
120 – 180 minuten
|
Jaar van uitgave | 2009 |
Prijs | 45.95€ |
Recensie door |
Vandenbogaerde Fabrice
|
Score | 4.0/10 |
Links | Uwe Rosenberg 999 Games |
Bijzonderheden | De derde, na Agricola en Le Havre, in de oogsttrilogie van Uwe Rosenberg. |
SPELMATERIAAL
De speldoos bevat naast een groot aantal plastiekzakjes ook:
- 48 graan,
- 46 pompoenen,
- 44 bieten,
- 36 kolen,
- 32 bonen,
- 25 preien,
- 4 scorepionnen,
- 2 startspelerschijven,
- 4 spelborden,
- 14 tevredenheidsfiches,
- 24 kleine munten,
- 14 grote munten
- en 120 kaarten waaronder:
- 36 akkers (9, 6, 5, 4, 3 velden),
- 70 actiekaarten,
- 4 voorraadkaarten,
- 4 overzichtskaarten,
- 6 leningkaarten,
- de spelregels in het Nederlands.
SPELBESPREKING
Inleiding
Produceer, verkoop en verhandel groenten. Profiteer van de diensten van verschillende vaklieden en geef tegenspelers lik op stuk.
Voorbereiding
Geef elke speler 1 spelbord, 10 yan, 1 beschermde akker, 1 scorepion, 1 pakhuis, 1 overzichtskaart en telkens 2 eigen akkers van 3, 4, 5 en 6 velden.
Elke speler neemt groenten uit de voorraad tot de winkel (donkere vakken) van zijn spelbord gevuld is.
Leg de beschermde akker en het pakhuis boven jouw spelbord.
Verdeel de eigen akkers in 2 glijke sets. Schud de twee sets en leg ze daarna op elkaar.
Zet de scorepion op veld 1 van jouw spelbord.
Geef de grote startspelerschijf aan de startspeler. Deze koopt als eerste 1 groente uit zijn eigen winkel en plant deze op zijn beschermde akker. Hij mag deze akker dan vullen met dezelfde groente uit de voorraad. De andere spelers volgen met de klok mee. Er mogen niet meer dan twee spelers met dezelde groente beginnen.
Schud de actiekaarten en leg ze gedekt in het midden van de tafel.
Spelverloop
Elke speler start het spel dus met 1 punt, een winkel vol groenten en een akker waarop 9 dezelfde groenten liggen. Elke ronde oogsten de spelers hun akkers. Daarna proberen ze zo gunstig mogelijke kaarten te verkrijgen. Tijdens de actiefase worden groenten verhandeld. Spelers kopen aan het einde van hun beurt punten. Als de beschermde akkers leeg zijn (na 9 ronden), eindigt het spel.
Oogsten.
Draai de bovenste eigen akker om en leg deze naast je beschermde akker. Neem van elke akker waarop groenten liggen 1 groente en leg deze op je pakhuis. Als je de laatste groente van een akker neemt, moet je deze akker inleveren.
Deze reeks akkers bezitten alle spelers 2 keer. (Per ronde wordt 1 akker open gedraaid.)
Kaarten verkrijgen.
Kaarten zijn heel belangrijk omdat ze de actiemogelijkheden van de spelers bepalen. Tijdens deze ronde zal elke speler juist 2 kaarten aan zijn spelbord moeten leggen. Elke speler neemt vier actiekaarten op handen. De speler met de grote startspelerschijf start, de andere spelers volgen met de klok mee. Als je aan de beurt bent, kies je één van onderstaande mogelijkheden:
- Leg 1 handkaart open in het midden van de tafel of
- Kies één kaart vanuit het midden van de tafel en één handkaart. Leg ze aan je spelbord. Leg overgebleven handkaarten in het midden van de tafel.
De speler die als laatste actiekaarten kiest, krijgt de grote startspelerschijf, de voorlaatste speler krijgt de kleine startspelerschijf.
Er zijn 5 soorten actiekaarten die elk hun eigen plaatsje hebben naast het spelbord. Akkers worden, als je twee yuan betaalt tenminste, boven het spelbord gelegd. De andere kaarten zijn van een symbool voorzien en worden afhankelijk daarvan links of rechts naast het spelbord gelegd.
Het spelbord: bovenaan de winkel met aankoop – en verkoopprijs. 1 prei kost bijvoorbeeld 6 yuan, je kan prei verkopen aan de winkel voor 2 yuan. Onderaan de symbolen waarnaast overeenkomstige kaarten gelegd moeten worden. Van onder naar boven loopt het scorespoor.
Acties.
In een spel met 4 spelers kiest de speler met de grote startspelerschijf een partner. Zij voeren gelijktijdig hun acties uit. Daarna komen de overige 2 spelers aan de beurt. Bij 3 spelers is de volgorde van spelen: grote startspelerschijf – kleine startspelerschijf – geen schijf. Als je aan de beurt bent, voer je zoveel acties uit als je wil of kan. Er zijn 8 mogelijkheden.
- Planten: leg één groente vanuit je pakhuis op een lege akker. Vul de overige velden van deze akker met groenten uit de voorraad. De rij bovenaan de akker geeft aan welke groenten erop geplant kunnen worden.
De verschillende eigen akkers: prei kan bijvoorbeeld alleen op de akker met 3 velden geplant worden.
De beschermde akker en een actiekaart akker (kost 2 yuan).
- Kopen: koop een groente uit je eigen winkel en leg ze in je pakhuis.
- Verkopen: leg een groente vanuit je pakhuis in je winkel en ontvang het aangegeven aantal yuan.
- Ruilen: ruil groenten vanuit je pakhuis met groenten van eigen marktkramen.
Als je een marktkraam kiest tijdens de kaartfase, leg er dan direct de afgebeelde groenten op. De schaaltjes onder de groente geven aan hoeveel eigen groenten je in de voorraad moet leggen als je wilt ruilen.
De marktkramen: 2 eigen groenten kan je hier ruilen voor 1 prei bijvoorbeeld.
- Dienaren spelen: gebruik een dienaar (= gele actiekaart) en leg ze af.
- Leveren aan vaste klanten: leg de gevraagde groenten op de vaste klant en ontvang het aangegeven aantal yuan. Vaste klanten moeten 1 maal per ronde geleverd worden. Vanaf de tweede keer dat je niet kan leveren, betaal je 2 yuan boete.
- Leveren aan eenmalige klanten: leg de gevraagde groenten in de voorraad en ontvang het aangegeven aantal yuan. Je ontvangt 2 yuan minder als je meer eenmalige dan vaste klanten bezit en 2 yuan meer als je minder eenmalige dan vaste klanten bezit.
- Dubbelkaart kopen: deze actie mag je maximaal 1 keer per beurt uitvoeren. Neem 2 kaarten van de gedekte stapel actiekaarten. Je mag 0, 1 of 2 kaarten houden. Als je beide kaarten houdt, moet je ze op elkaar leggen. De onderste kaart wordt dan geactiveerd als de bovenste afgelegd wordt. De prijs die je voor een dubbelkaart moet betalen is gelijk aan het aantal marktkramen of dienaren dat je bezit.
- Spelers mogen op elk moment tijdens het spel een leningkaart samen met 5 yuan uit de voorraad nemen. Leningkaarten blijven bij de spelers liggen.
Voor – en achterkant van een leningkaart.
In je pakhuis kan je 1 groente bewaren voor de volgende ronde. Je kan je pakhuis opwaarderen voor 2 yuan zodat je tot 4 groenten kan bewaren.
Voor – en achterkant van het pakhuis.
Aan het einde van je actiefase mag je punten kopen. Deze worden bijgehouden met een scorepion op je eigen bord. Elke ronde kost een eerste punt 1 yuan. Elke volgende stap kost evenveel als het getal van het veld waarop je scorepion gezet wordt.
De winnaar
Het spel eindigt na de 9de ronde. Per leningkaart dat je bezit, moet je jouw scorepion 1 veld achteruit zetten. De speler die daarna het meeste punten bezit, wint. Bij gelijkstand wint de speler die het meeste yuan overhoudt.
SPELBEOORDELING
Goede ideeën en leuk spelmateriaal staan niet altijd garant voor een goed spel. Dit omschrijft zowat mijn gevoel bij ‘Aan de poorten van Loyang’.
Het spel begint veel belovend maar al even snel wordt dit enthousiasme in de kiem gesmoord. Loyang is vrij repetitief en de wachttijden zijn veel te lang. Je kan niet echt vooruit denken en je moet wat geluk hebben bij het draaien van akkers en het kopen van dubbelkaarten. Zelf zijn we er ook nog niet in geslaagd meer dan 18 punten te behalen. Ik denk dat daarvoor echt alles moet meevallen. Aan de andere kant zal je met minder dan 18 punten hoogst waarschijnlijk niet winnen. Dit zijn ongeveer 2 punten per ronde (maar die berekening had je natuurlijk zelf al lang gemaakt).
Met die 2 punten als streefdoel in het achterhoofd probeer ik met enkele voorbeelden een aantal gebreken te illustreren:
- Om na de eerste ronde 2 punten te kopen, heb je 4 yuan nodig. 1 yuan voor van vak 1 naar 2 te lopen en 3 yuan om op vak 3 te eindigen. Als je tijdens de oogstfase de akker met 3 velden draait, zit je al met de gebakken peren. Dit is namelijk de enige akker waarop je prei kan planten. Dit kost echter 6 yuan en je bent al wat geld kwijt omdat je voor het spel begint 1 groente uit de winkel moet kopen. Als je de prei koopt, mag je de 2 punten vergeten. Als je de akker niet met prei beplant, moet je tenminste 4 ronden wachten op de volgende akker met 3 velden. Je kan natuurlijk groenten ruilen, maar dit is een bezigheid waarvoor je andere kaarten (en dus acties) moet opgeven. De akker die je als eerste draait, is dus vrij bepalend.
- Als je een vaste klant kiest, weet je voor vier ronden lang welke groenten je daar moet leveren. Niet echt uitdagend als je het mij vraagt.
- Leningen kunnen tijdelijke geldnood oplossen. Helaas staan ze ook gelijk met een moeilijk op te halen achterstand.
- Andere spelers kunnen met 1 actie heel wat roet in het eten gooien. Interactie moet natuurlijk bejubeld worden, maar hier vind ik die wat geforceerd. Vooral omdat een achterstand heel moeilijk in te halen is. Zelfs al is die achterstand slechts 1 punt. Je spaart bijvoorbeeld voldoende groenten om 2 vaste klanten en een eenmalige klant te leveren. Daardoor zou je 3 punten kunnen kopen. Als de speler voor jou één van jouw groenten steelt of ruilt, kan heel dat plan in het water vallen. In mijn geval kon ik 2 yuan betalen in plaats van 8 ontvangen.
- Dubbelkaarten verhogen de geluksfactor. Ik vind de actie ook wat kunstmatig. Het voelt alsof ze vlug werd toegevoegd voor spelers die het even niet meer weten.
Aan de poorten van Loyang kan me dus helemaal niet overtuigen. Ik vind dit spel trouwens ook te duur, uiteindelijk is dit slechts een veredeld kaartspel. Ik moet er wel aan toevoegen dat het solitaire spel stukken beter meevalt. Dit heeft echter geen invloed op de score omdat het hier om gezelschapsspelen gaat!
September 2010