Auteur | Marcel-André Casasola Merkle |
Uitgever | 999 Games |
Aantal spelers | 2 tot 4 |
Spelduur | 60 minuten |
Jaar van uitgave | 2003 |
Prijs | 33.00€ |
Recensie door | Vandenbogaerde Fabrice |
Score | 8.3/10 |
Links | 999 Games Marcel-André Casasola Merkle Online spelen |
Bijzonderheden | Winnaar Meeples’ Choice Award 2003 |
SPELMATERIAAL
De doos, die aan alle eisen van de goede speldoos voldoet, bevat 22 landtegels, 4 tempels, 15 amfora’s, 4 bouwkaarten, 120 gebouwenfiches, 60 landschapskaarten en de spelregels. Het materiaal is degelijk.
SPELBESPREKING
Inleiding
De spelers bouwen het eiland Attika vol met imposante gebouwen en havens. Aangezien er veel meer gebouwen zijn dan er ruimte is, is het vechten voor een stuk grond. Voor het bouwen dienen ook grondstoffen geoogst. Hoe langer men met bouwen wacht, hoe goedkoper de bouw maar hoe beperkter de ruimte!
Voorbereiding
Afhankelijk van het aantal spelers worden een aantal landtegels in het midden geplaatst. Per speler wordt één tempel aan het spel toegevoegd. Zij worden in de uiterste hoeken geplaatst.
Elke speler neemt 30 gebouwen in zijn kleur en zijn bouwkaart. De 6 oorspronkelijke gebouwen met een zwarte achtergrond legt hij als gedekte stapel voor zich. De overige 24 gebouwen worden in 3 stapels van 8 gedekt voor de speler geplaatst. De bovenste 4 gebouwkaarten worden nu gedraaid en op de bouwkaart gelegd.
De landschapskaarten worden geschud, de startspeler trekt er 4, de volgende 5, de derde 6 en de vierde 7.
Spelverloop
De speler die aan zet is, heeft 2 mogelijkheden: omdraaien of bouwen. Een speler mag ook volledig of gedeeltelijk afzien van een actie. Hij mag dan landschapskaarten trekken.
Omdraaien.
De speler draait één van de bovenste gebouwen van zijn stapels open. Hij beslist nu of hij wil bouwen of niet. Bouwt hij niet, dan legt hij het gebouw op zijn bouwkaart.
Een speler mag deze actie 2 x na elkaar uitvoeren.
Bouwen.
De speler neemt 1 gebouw, betaalt de bouwkosten en plaatst het gebouw op het spelbord. Deze actie mag 3 x na elkaar uitgevoerd worden.
Spelbord: detail.
- Op elke onbezet gebied mag gebouwd worden.
- De bouwkosten worden betaald met landschapskaarten.
- Alle grondstoffen die op de bouwplaats en de aangrenzende velden voorkomen worden van de bouwkosten getrokken.
- Indien met gebouwen bouwt in de volgorde van de bouwkaart, vervallen de bouwkosten volledig! De gebouwen moeten wel naast elkaar gebouwd kunnen worden.
- Gebouwen die aan elkaar grenzen vormen een dorp. Bij het stichten van nieuwe dorpen moet per dorp een extra landschapskaart afgegeven worden.
- Op de bouwkaart staan 7 categorieën. Deze categorieën hebben elk hun logische bouwvolgorde. Als een speler een volledige categorie heeft afgebouwd, krijgt hij een Amfora.
- Een Amfora geeft de speler 1 extra actie, 1 x extra bouwen, omdraaien of een kaart trekken.
- Als een speler het laatste gebouw van één van zijn stapels omdraait, moet hij een landschapstegel aanpassen.
De winnaar
De speler die als eerste twee tempels door zijn gebouwen met elkaar verbindt of als eerste 30 gebouwen plaatst, wint het spel.
SPELBEOORDELING
Attika is een leuk en vlot spel met voldoende diepgang. Voor je het weet is je beurt voorbij en eer je het beseft, ben je terug aan de beurt. Dat wil niet zeggen dat je speelt zonder activatie van die massa zenuwcellen in de bovenkamer. Telkens is het kiezen tussen bouwen en omdraaien. Als je lang wacht, heb je de kans de logische bouwvolgorde te kunnen volgen. Dan plant je gratis het ene gebouw na het andere op het spelbord. Op voorwaarde dat er plaats is natuurlijk. Aangezien je langer hebt gewacht is die kans natuurlijk al sterk verminderd. Daarbij komt dat de beste plaatsen al lang verkocht zijn als je te lang wacht. Op het juiste moment toeslaan is de boodschap.
Normaal gezien zal niemand erin slagen 2 tempels te verbinden, tenzij er iemand een kwakkel begaat. Het spel eindigt dus bij het bouwen van je laatste gebouw. Meestal blijft Attika boeiend en spannend tot het eind.
September 2006