Auteur
|
Günter Burkhardt |
Uitgever | Quined Games |
Aantal spelers | 3 tot 5 |
Spelduur |
45 – 60 minuten
|
Jaar van uitgave | 2010 |
Prijs | 29.95€ |
Recensie door |
Vandenbogaerde Fabrice
|
Score | 7.0/10 |
Links | Günter Burkhardt Quined Games |
SPELMATERIAAL
De speldoos bevat:
- 45 markeerstenen (9 per kleur),
- 7 hutten,
- 1 rondesteen,
- 1 figuur ‘oude man’ en één Chocolatl-figuur,
- 12 zwarte verbeteringskaarten,
- 65 cacaokaarten (13 per kleur),
- 3 witte en 7 zwarte dobbelstenen,
- 5 spelerschijven,
- 6 overzichten,
- de spelregels in het Duits, Engels, Nederlands en Frans.
SPELBESPREKING
Inleiding
Blind bieden gedoopt in een verhaaltje over Quetzalquatl, de god van de cacao.
Voorbereiding
Geef elke speler 1 overzicht, 13 cacaokaarten, 1 spelerschijf en 9 markeerstenen in één kleur.
Leg het spelbord op tafel.
- Zet de ‘oude man’ – en de Chocolatl-figuur op locatie 1.
- Gooi de drie witte dobbelstenen en leg ze op locatie 2.
- Leg 1 zwarte dobbelsteen op locatie 3.
- Plaats de rondesteen op locatie 5.
- Sorteer de verbeteringskaarten naar soort, schud de stapels en leg ze op locatie 6.
- Het overig spelmateriaal wordt binnen handbereik gelegd.
Het spelbord: rechts onderaan locatie 1, daarna volgens de wijzers van de klok locatie 2, 3, 4, 5 en 6.
Elke speler kiest 1 cacaokaart en legt deze gedekt op de offerplaats. Deze kaart kan niet meer ingezet worden maar levert op het einde van het spel punten op.
Spelverloop
Bieden.
In het begin van een ronde zetten de spelers hun kaarten gelijktijdig in. Per locatie moeten telkens 2 kaarten ingezet worden. De som van die kaarten bepaalt het bod van een speler. De kleur van het veld van het scorespoor waarop het voorste schijfje staat, bepaalt de manier van bieden.
- Goud
Eerst gedekt bieden op locatie 1. Daarna locatie 1 direct waarderen. Vervolgens bieden op locatie 2, enz… - Rood
Eerst gedekt bieden op alle locaties. Daarna worden de locaties één voor één gewaardeerd. - Groen
Eerst 1 kaart gedekt op alle locaties leggen, daarna deze kaarten opendraaien. Vervolgens een tweede kaart gedekt aan alle locaties toevoegen. De locaties worden daarna één voor één gewaardeerd.
Voor – en achterkant van de verschillende kaarten.
Waarderen.
Locatie 1: de tempel van Chocolatl.
De hoogste bieder krijgt de Chocolatl-figuur en 1 punt. De speler met deze figuur wint alle gelijkstanden.
De laagste bieder krijgt de ‘oude man’ – figuur. Hij moet 1 aftrekken van zijn volgende biedingen. De waarde van zijn bod bij De tempel van Chocolatl wordt echter met één verhoogd.
Locatie 2: plantages.
De hoogste bieder krijgt evenveel punten als de waarde van de hoogste dobbelsteen…
Locatie 3: het dorp.
Kies ofwel een hut ofwel de zwarte dobbelsteen. Een hut verhoogt elk bod met 1 bij de andere locaties, een hut verlaagt het bod met 1 in het dorp. Een zwarte dobbelsteen kan éénmalig ingezet worden om een bod te verhogen. De op één na hoogste bieder neemt de overgebleven keuze.
Locatie 4: de piramide.
De hoogste bieder plaatst 2 stenen in de piramide als zijn bod minstens 3 hoger is dan de op één na hoogste bieder. Is dat niet het geval dan plaatsen beide spelers elk één steen in de piramide. De stenen moeten altijd op de onderste vrije rij gezet worden. Als een rij vol is, krijgt de speler met het meeste stenen in die rij punten.
Locatie 5: kookplaats voor chocolatldrank.
Ontvang direct het aangegeven aantal punten. De speler met het laagste bod verliest 2 punten.
Locatie 6: Tachli-veld.
De hoogste bieder ontvangt de hoogste cacaokaart, de op één na hoogste bieder de overige cacaokaart. Beide spelers leggen daarna hun laagste cacaokaart af. In de laatste ronde kunnen hier 6 en 3 punten verdiend worden.
Een huttegel, de oude man en Chocolatl.
De winnaar
Het spel eindigt na de ronde waarin alle velden van de piramide bezet zijn ofwel na de ronde waarin een speler meer dan 40 punten behaalt ofwel na de ronde waarin een speler zijn laatste markeersteen heeft geplaatst.
Tijdens de eindtelling ontvangen de spelers nog extra punten:
- 1 punt voor elke steen in de piramide.
- 3 punten voor de speler met het meeste stenen in de piramide.
- 3 punten voor de speler met de Chocolatl-figuur.
- -3 punten voor de speler met de ‘oude man’ – figuur.
- evenveel punten als de waarde van de kaart bij de offerplaats.
- 3 punten voor de speler(s) met de hoogste kaart bij de offerplaats.
- de worp van één zwarte dobbelsteen als je die nog bezit.
SPELBEOORDELING
Chocolatl is prachtig uitgevoerd, het thema is er misschien wat opgeplakt, maar de kwaliteit van de uitvoering maakt veel goed. Alleen de spelerborden zijn wat aan de smalle kant waardoor de biedkaarten er juist niet op of onder passen. Niet onoverkomelijk, maar toch.
Blind bieden, je bent voor of tegen. Als je op een locatie hoog bied en dan met 1 puntje geklopt wordt, kan dat wat lastig zijn. Als je op een volgende locatie alweer met 1 puntje in het zand bijt, wordt je misschien wat ongemakkelijk. Als je daarna weer net naast de prijzen grijpt, heb je waarschijnlijk zin om het spel door de kamer te keilen. (Je kan ook nog een 1 gooien met de zwarte dobbelsteen en helemaal door het dak gaan bijvoorbeeld.) Als dit je herkenbaar in de oren klinkt, laat je Chocolatl misschien best voor wat het is.
Ben je minder snel uit je lood te slaan, dan is Chocolatl het proberen waard. Elke locatie heeft zijn eigen voordelen en kan de ene keer wel, een andere keer niet interessant zijn zodat je niet altijd op hetzelfde paard moet wedden. Dit zorgt ook voor het nodige evenwicht. Onthoud wel dat je zonder zwarte verbeteringskaarten een vogel voor de kat bent. Je moet er tenminste een stuk of twee kunnen bemachtigen als je aanspraak op de overwinning wilt maken. Hoe vroeger je dit doet, hoe beter natuurlijk.
Variatie in de manier van bieden en de vrij korte spelduur zorgen ervoor dat het spel interessant blijft. (Wat mij betreft mochten ook de eerste velden van het scorespoor verschillende kleuren hebben.)
Als blind bieden je ding is, moet Chocolatl in je kast te vinden zijn. krijg je de krul van dit systeem, laat Chocolatl dan voor wat het is. Het is een kwestie van ingesteldheid. Als je op voorhand weet dat je wel eens met één of twee puntjes kunt verliezen en dat je niet alles onder controle hebt, dan valt het met de frustraties best wel mee.
Augustus 2010