![]() |
Auteur | Alexander Pfister |
Uitgever | Pegasus Spiele, 999 Games | |
Aantal spelers | 2 tot 5 | |
Spelduur | 30 minuten | |
Jaar van uitgave | 2014 | |
Prijs | 12.50€ | |
Recensie door | Vandenbogaerde Fabrice | |
Score | 6.5/10 | |
Links | 999 Games | |
IMPRESSIE
Spelmateriaal
Start bij 4 spelers
Aanbod bevat tot 3 verschillende schepen = 1 kaart trekken
Aanbod bevat 4 verschillende schepen = 2 kaarten trekken
Aanbod bevat 5 verschillende schepen = 3 kaarten trekken
Aanbod bevat 2 gelijkgekleurde schepen = beurtverlies
OORDEEL
Port Royal is een kaartspel waar bij de spelers hun geluk wat op de proef stellen. Bovendien is het zo eenvoudig dat er nauwelijks uitleg nodig is.
Ook de voorbereiding (kaarten schudden, elke speler 3 kaarten geven, stapel binnen bereik leggen) neemt zo goed als geen tijd in beslag.
In je beurt leg je kaarten van de trekstapel één voor één open in het aanbod (centraal op tafel). Je beslist zelf wanneer je daarmee stopt maar als je twee schepen in dezelfde kleur draait, eindigt jouw beurt direct. Dit is het spelmechanisme waarop Port Royal draait. Het doet me wat denken aan Can’t Stop. Hoe meer kaarten je draait, hoe beter het aanbod en hoe groter de kans dat jouw ontdekkingstocht (zo heet het in de spelregels) op een sisser eindigt.
Als je stopt, mag je als eerste een kaart uit het aanbod kiezen/kopen. Daarna krijgen de andere spelers de kans om exact 1 kaart te kopen/kiezen. Ze moeten daarvoor wel een extra goudstuk ophoesten (gaat naar de actieve speler). Het spreekt vanzelf dat je het aanbod niet vergroot als daar geen reden voor is. Gelukkig is die reden er wel. Als het aanbod schepen in 4 verschillende kleuren bevat, mag de actieve speler 2 kaarten uit het aanbod kiezen/kopen. Bij 5 schepen zelfs 3.
Aangezien er slechts 5 verschillende soorten schepen zijn, moet je wel van het heel gelukkige type zijn om die ook daadwerkelijk uit de trekstapel te toveren zonder eerst een dubbelganger (= zelfde kleur) te draaien. Je kan dit wat beïnvloeden door piraten te kopen. Zij zijn in staat schepen aan te vallen zodat ze niet in de haven (het aanbod) aankomen. Een aantal schepen echter, zijn weinig onder de indruk van jouw piratenleger en meren toch aan. De kaarten die je kiest, gebruik je om punten (12) te verzamelen. Dit gaat een stuk sneller dan je zou vermoeden waardoor je best niet te lang speculeert op kaarten die geen punten opleveren.
Port Royal biedt een aantal tactische mogelijkheden maar de geluksfactor blijft doorslaggevend. Soms levert jouw eerste kaart direct 5 goudstukken op, een andere keer zijn jouw eerste twee kaarten gelijk gekleurde schepen. Je bepaalt wel zelf hoeveel kaarten je draait, maar als je wilt strijden voor de overwinning moet je zorgen dat je de boot niet mist wat dikwijls het draaien van extra kaarten betekent. De geluksfactor stoort mij weinig omdat ik Port Royal speel om te ontspannen. Dit is het soort spelletje dat je speelt terwijl je gezellig wat bijpraat of iets drinkt. Geen breinbreker maar luchtige kost. Niet iets wat keer na keer maar wel af en toe uit de kast gehaald wordt.
Maart 2015
Niet eens met deze analyse van het spel. De geluksfactor mag dan duidelijk aanwezig zijn, maar de manieren waarop je met pech om kan gaan zijn groot. De speler die de strategie het beste kan aanpassen op de geluksfactor zal regelmatig winnend zijn.
De overwegingen die je hebt bij je keuzes zijn groter en moeilijker dan bij andere spellen met een dergelijke geluksfactor.
Een echte aanrader wat mij betreft. Dit spel verdiend meer credits!