Auteur
|
Serge Laget |
Uitgever | Days of Wonder |
Aantal spelers | 2 tot 5 |
Spelduur |
60 minuten
|
Jaar van uitgave | 2011 |
Prijs | 40.95€ |
Recensie door |
Vandenbogaerde Fabrice
|
Score | 7.0/10 |
Links | Days of Wonder Serge Laget |
SPELMATERIAAL
In de speldoos vind je:
- Een spelbord waarop Macao en een casino te zien zijn,
- 8 verschillende havens,
- 131 cargofiches,
- 54 overwinningskaarten,
- 25 schepen (5 per speler),
- 60 goudstukken,
- 1 rondeteller,
- 1 startspelerfiche,
- Casa Nostra, Al Kabash, Ti Pot Tong, Tres Sombreros, Kali Pakora ofwel de 5 families die het tegen elkaar opnemen,
- 1 zwarte buidel en
- de spelregels in het Engels.
SPELBESPREKING
Inleiding
Spelers verzamelen overwinningspunten door ladingen uit havens te smokkelen.
Voorbereiding
Leg het spelbord van Macao in het midden met daarrond de 9 havens. Gebruik daarbij de zijde die bij het aantal spelers past.
Doe alle cargofiches in de buidel. Leg op elke lege plaats van het spelbord een cargofiche.
Sorteer de kaarten naar soort en leg ze open naast het spelbord.
Elke speler kiest een kleur en ontvangt 3 schepen, een familieblad en 7 goudstukken.
Kies een startspeler en geef hem de startspelerfiche, zet de rondeteller op veld 1 van het rondespoor.
Spelbord voor 4 spelers.
Spelverloop
Intro!
De spelers verzamelen cargofiches door met hun schepen naar de verschillende havens te varen. De speler die het meest smeergeld betaalt, zal uiteindelijk de cargofiches binnenrijven. Gewonnen fiches komen op het familiebord (eigenlijk blad, maar dat klinkt minder leuk) te liggen. Daar is plaats voor 6 fiches. Fiches kunnen geruild worden voor puntenkaarten. 2 wiskundige rijtjes tonen hoeveel een combinatie van fiches waard is.
Voor – en achterkant van de familiebordjes.
Spelbeurt?
Vanaf de tweede ronde bezitten de spelers enkele schepen op het spelbord. Bij de start van een beurt moet je beslissen wat je met die schepen doet. Een schip in het casino levert altijd twee goudstukken op, je mag fiches ruilen met de markt of een fiche uit de zak trekken als jouw schip in de haven van Macao voor anker ligt. Als jouw schip zich in een andere haven bevindt, heb je twee keuzes. Ofwel heb je het meeste smeergeld aangeboden en mag je de lading verschepen ofwel ben je wat te gierig geweest en moet je jouw bod verhogen of jouw schip terugtrekken. Alle eigen schepen worden tijdens die fase dus één voor één van het spelbord genomen. Daarna mag je verworven fiches eventueel ruilen voor kaarten. Als je dat niet doet, moet je er rekening mee houden dat je maximum 6 fiches kan bewaren. Als je fiches ruilt, bereken je de waarde van jouw combinatie. 3 gelijke fiches leveren bijvoorbeeld 9 punten op, 3 verschillende 6. Met deze 15 punten kan je dan een kaart met waarde 15 kopen (Cargo Schip of Villa). Je sluit je beurt af door jouw schepen terug op het spelbord te plaatsen. In het casino en op Macao gelden geen speciale regels, er mogen meerdere schepen staan. Als je een andere haven bezoekt, moet je het aantal goudstukken dat je als smeergeld wilt betalen onder jouw schip plaatsen. Als er al een schip aanwezig is, moet je hoger bieden dan dit schip.
De verschillende puntenkaarten.
De verschillende fiches.
Het spel bevat ook 3 speciale kaarten. Ze bezitten een extra eigenschap, maar leveren minder punten op aan het einde van het spel. Het warenhuis is goed voor 2 extra opslagplaatsen, cargo ship bezorgt de speler een extra schip en spelers die het syndicate bezitten, verdienen 2 goudstukken als ze een schip terugtrekken.
De winnaar
Na 10 (4 spelers) of 11 rondes eindigt het spel. In een laatste ronde mogen de spelers goudstukken inzetten om de puntenwaarde van hun fiches te verhogen. 4 gelijke fiches en 4 goudstukken is 20 punten bijvoorbeeld. De speler met het meeste punten wint natuurlijk.
SPELBEOORDELING
Days of Wonder staat bekend om zijn prachtige vormgeving en eenvoudige familiespellen. Cargo Noir doet deze beschrijving in eerste instantie alle eer aan. De spelregels zijn eenvoudig, het spel speelt makkelijk en de vormgeving is prima. Alleen lijken de meeste spelers na een eerste ervaring weinig enthousiast. De twee meest voorkomende klachten zijn de lange wachttijden en een wat onhandig spelsysteem. Twee klachten waar ik begrip voor heb. Het is inderdaad niet altijd makkelijk om in te schatten hoeveel je voor een lading moet bieden en welke ladingen het meest interessant zijn. Je moet dus goed nadenken waar je jouw duur verdiende centen op inzet. Onervaren spelers doen er wat langer over om de verschillende ladingen te vergelijken waardoor langere wachttijden ontstaan. Als je biedt op een lading en een andere speler biedt hoger, dan verlies je niet alleen een lading, je verliest ook een actie. Dit kan na een tijdje wat vervelend overkomen. Zelf denk ik dat deze opmerkingen vooral met ervaring te maken hebben. Spelers die Cargo Noir goed kennen, zullen sneller beslissen. Het is ook een kunst om zeker te zijn van jouw bod. Bied hoog genoeg zodat andere spelers niet overbieden of bekijk eerst de mogelijkheden (= kapitaal én fiches) van de andere spelers. Het is onwaarschijnlijk dat een speler met vooral gouden fiches jouw auto’s zal overbieden als er nog goud voor handen is. Een gebrek aan ervaring zou er misschien voor zorgen dat je toch voor de auto’s kiest, al is het maar om tegenspelers punten te ontnemen. Helaas halen alleen niet betrokken spelers voordeel uit die zet. De kans dat je terug overboden wordt is groot en je verliest zelf het goud en een actie. De speler die de auto’s wilt, verliest ofwel een actie ofwel zijn auto’s. Die manier van spelen wekt frustratie en een gevoel van machteloosheid op. Het komt er dus op neer om positief te bieden. Biedt op de ladingen waarmee je iets kan aanvangen en biedt voldoende hoog (tenzij je van het syndicaat wilt profiteren). Je zult zien dat er een leuk mechanisme in Cargo Noir schuilt.
De link tussen het thema en het spel is eerder vaag en ik vind het jammer dat de inhoud niet echt in de doos past. Je moet de ladingfiches onder de inlay stoppen of de doos gaat niet volledig dicht, dit ben ik van Days of Wonder niet gewoon.
Samengevat: geen liefde op het eerste gezicht. Je moet wat tijd nemen om het innerlijk te appreciëren. Het uiterlijk is mooi maar er zijn onvolmaaktheden.
April 2011