Auteur
|
Ludovic Maublanc |
Uitgever | Repos Production |
Aantal spelers | 8 tot 20 |
Spelduur |
45 – 60 minuten
|
Jaar van uitgave | 2007 |
Prijs | 17.95€ |
Recensie door |
Vandenbogaerde Fabrice
|
Score | 7.0/10 |
Links | Repos Production Ludovic Maublanc |
SPELMATERIAAL
Het langwerpige doosje bevat 1fluitje, 116 speelkaarten en 3 hulpkaarten (1 per taal). Als extra zit in de doos ook 1 uitbreidingskaart voor het gewone Cash’n Guns. Gelukkig zijn de kaarten vrij stevig, ze zien tijdens het spel geregeld af.
SPELBESPREKING
Inleiding
Enkele beruchte dievenbendes hebben de handen in elkaar geslagen en een aantal banken van hun geld beroofd. Helaas is deze samenwerking maar van korte duur. Nu de buit verdeeld moet worden, is het terug ieder voor zich.
Voorbereiding
De groep wordt verdeeld in teams van 3, 4 of 5. Elk team kiest een leider.
Er wordt een speelterrein gekozen en twee gebieden worden vastgelegd: de hoek van de lafaards en het ziekenhuis.
Eén speler is Peetvader en leidt het spel. Deze speler kan ook aan het spel deelnemen.
Zijn er minder dan 13 spelers, dan worden alle kaarten met een rode rand uit het spel gehaald.
Afhankelijk van het aantal spelers worden 5 stapels van 16 kaarten (minder dan 13 spelers) of 5 stapels van 21 kaarten (vanaf 13 spelers) gemaakt.
Spelverloop
Voorbereidingen.
De Peetvader neemt één stapel kaarten, telt de waardes ervan op en deelt dit mee aan de gangsters. Daarna schudt hij de kaarten. De leiders krijgen voor elk deelnemend lid van hun team een kaart van de Peetvader. Daarna gaan de leiders terug naar hun team en worden de kaarten in het geheim verdeeld.
Bewegen, richten en terugtrekken.
Als de kaarten verdeeld zijn, mogen de dieven zich vrij op het afgesproken terrein bewegen. Daarbij telt de Peetvader af van 10 tot 0. Op nul heeft hij een fluitsignaal en richten alle gangsters hun wapen op een andere speler. Dit doen ze door te wijzen in de richting van die speler.
De Peetvader telt daarna af van 3 tot 0. Op nul volgt terug een fluitsignaal. Spelers die zich willen terugtrekken, laten hun wapens zaken en gaan naar de hoek van de lafaards. Spelers die richten op een speler die zich terugtrekt, laten eveneens hun wapen zakken.
Schieten, verwondingen en geld verdelen.
Nu worden de wapens afgevuurd. Eerst de pistolen, daarna de double guns en als laatste de shotguns. Spelers die geraakt worden, kunnen niet meer schieten. Eventueel activeert een geraakte speler een mes of een granaat. Wie tweemaal geraakt wordt, of geraakt wordt door een granaat of shotgun moet naar het hospitaal.
Na deze heksenketel wordt de buit verdeeld onder de overblijvende spelers. Alle spelers geven hun kaart af en de Peetvader verdeeld het geld. Wat niet verdeeld kan worden, wordt bij de volgende stapel kaarten gevoegd.
Een nieuwe ronde.
Spelers die in de hoek van de lafaards staan, kunnen nooit geld winnen maar doen de volgende ronde gewoon terug mee.
Spelers die in het hospitaal staan, kunnen nooit geld winnen en moeten de volgende ronde in de hoek van de lafaards doorbrengen.
De Peetvader neemt de volgende stapel met kaarten en een nieuwe ronde begint.
De 6 kaarten.
In het spel zitten 6 verschillende kaarten. 3 ervan zijn wapens en 3 ervan zijn klick-kaarten. Klick-kaarten worden geactiveerd als de speler die de kaart bezit geraakt wordt.
Granaat, Bang, kevlar
Double guns, shotgun, backstab
WAPENS
Wie een wapen heeft, moet een doelwit kiezen en daarop richten. De manier van richten verklapt welk wapen je bezit. Gelijke wapens vuren gelijktijdig. Richten twee spelers op elkaar met hetzelfde wapen, dan worden ze allebei geraakt.
- Bang! Bang! Bang!: als je deze kaart bezit, wijs je met één arm in de richting van je doelwit. Je schiet als eerste tijdens de ronde.
- Double Guns: als je deze kaart bezit, mag je twee doelwitten kiezen. Wijs met beide armen, je schiet als tweede tijdens de ronde.
- Shotgun: als je deze kaart bezit, wijs je met twee armen op hetzelfde doelwit. Je schiet als laatste. Door de impact van het schot zet je doelwit één stap achteruit terwijl hij zijn armen strekt. Alle spelers die het doelwit daarbij raakt, krijgen één verwonding. Daarna moet je doelwit naar het ziekenhuis.
KLICK
Wie een klick bezit, kiest eveneens een doelwit en bootst een wapen na. Daarbij mag hij kiezen welk wapen hij nabootst. Op deze manier kunnen de spelers niet weten wie echt een wapen bezit en wie bluft. De klick-kaarten hebben elk een speciale eigenschap die geactiveerd wordt als de speler die de kaart bezit, geraakt wordt.
- Kevlar: met deze kaart annuleer je jouw eerste verwonding.
- Boom: als je deze kaart bezit en je geraakt wordt, laat je een granaat vallen. Spring vooruit en draai in het rond. Elke speler die geraakt wordt, moet naar het ziekenhuis, hun klick-kaart wordt niet geactiveerd.
- Backstab: je bezit een mes, als je zonder te vergaan een andere speler kan raken nadat je geraakt werd, dan dien je die speler een verwonding toe.
De winnaar
Na de verdeling van de buit, geeft elk teamlid zijn gewonnen geld aan de leider van het team. Na de 5de ronde wint het team die het meeste geld bezit, op voorwaarde dat tenminste 1 lid van dit team de ronde overleeft.
SPELBEOORDELING
Er zijn weinig spellen die met zo’n grote groepen gespeeld kunnen worden en als die er wel zijn, dan gebeurt het weinig dat er voldoende deelnemers zijn om het spel te spelen. Cash’n Guns Live is dus zeker geen spel dat dagelijks de speltafel haalt. Als dit wel het geval is, dan kan dit spel heel goed meevallen op voorwaarde dat er een correcte Peetvader is en dat de andere spelers wat inlevingsvermogen bezitten. Een ideaal spel voor een thema avond of om mee te nemen op weekend. Ook op school zijn de meeste leerlingen enthousiast over Cash’n Guns. Mijn ervaring leert me dat dit spel in het begin nogal stroef verloopt. Eénmaal de spelers vertrouwd zijn met de verschillende kaarten en het spelprincipe verloopt alles veel soepeler. Nog leuker wordt het als je wat aan het terrein sleutelt zodat de gangsters ook kunnen schuilen en elk team een eigen stekje bezit. Gepaste outfit en inkleding zorgen dan voor de kers op de taart. Toch ben ik van mening dat het geen spel is waarmee je uren kunt vullen, na een spel of twee is de fun er wel een beetje af. Ben je op weekend met wat vrienden of zoek je een sociale activiteit voor in de klas of op het werk dan kan Cash’n Guns Live een schot in de roos zijn. Het hangt vooral van de groep af of dit spelletje al dan niet geslaagd kan worden genoemd.
Januari 2008