Auteur | Hans Van Tol, Gertjan Oomis | |
Uitgever | The Game Master | |
Aantal spelers | 1-6 | |
Spelduur | 30 minuten | |
Jaar van uitgave | 2013 | |
Prijs | 24.90€ | |
Recensie door | Vandenbogaerde Fabrice | |
Score | 4.0/10 | |
Links | The Game Master | |
SPELVERLOOP
Als lid van een Special Ops team probeer je verschillende missies tot een goed einde te brengen. Op verschillende locaties probeer je bommen te ontmantelen, gijzelaars te bevrijden of terroristen uit te schakelen. Gelukkig sta je er niet alleen voor, een team bestaat uit minstens 4 goed getrainde Special Ops die elk een eigen unieke vaardigheid hebben.
Gustav “the Butcher” Schneider alias Shooter is het handigst met de revolver.
Matt “Dead Eye” Nakamura alias Sniper kan het best overweg met een sluipschuttersgeweer.
Vooraleer je ten strijde trekt, wordt je gebriefd. Daarbij bepalen een handvol kaarten het actieterrein en het doel van de missie. Van elke locatie bestaat een blueprint die aangeeft waar de doelen zich bevinden en hoe groot de bedreiging is.
Het ‘CRUISE SHIP’ bestaat uit 10 verschillende gebieden. De rood gemarkeerde gebieden bevatten doelkaarten. De grijs gemarkeerde gebieden bevatten het aangegeven aantal bedreigingskaarten. Je start de missie op de gele pijlen en moet, voor de tijd voorbij is, vluchten via de groene pijl.
Het voorbereiden van een missie is niks anders dan het klaarleggen van kaarten zoals aangegeven op de locatiekaart. Daarna moeten de spelers hun team samenstellen. Dit is afhankelijk van de missie. Als je bommen moet ontmantelen, neem je best Steve “Wires” Andersen (ontmijner) mee bijvoorbeeld.
Vervolgens kiezen de spelers waar (gele pijl) ze hun Special Op laten starten. Na het verplichte “peptalkje” kan de missie starten.
Elke missie moet in een bepaald aantal ronden afgewerkt worden. Dit is afhankelijk van het aantal spelers en de missie zelf. De tijd die rest wordt aangegeven op een tijdsspoor. Je kan ook in real time (35′) spelen.
Bij de start van een ronde kan je Jill om informatie vragen. Deze agente heeft namelijk de vaardigheid om kennis op te doen. Je mag dan de bovenste kaart in één van de aangrenzende gebieden zichtbaar draaien. Dit kost één actiepunt wat veel is aangezien elke Special Op start met slechts 2 actiepunten.
Na het verwerken van deze informatie, moeten de Special Ops bewegen. Bij het binnenkomen van een nieuw gebied, wordt duidelijk welk gevaar overwonnen moet worden (de aanwezige kaarten worden zichtbaar gedraaid).
In een gebied kan je een mengelmoes van burgers, boopy traps, terroristen, bommen en gijzelaars aantreffen. Bommen en boopy traps moet je ontmantelen, terroristen moet je uitschakelen zonder gijzelaars en burgers in gevaar te brengen. Dit klinkt ongelooflijk spannend maar in principe komt het neer op een aantal worpen met een dobbelsteen.
De Special Ops schieten eerst. Terroristen die de eerste aanval overleven vuren natuurlijk terug.
Booswicht 67 (level 1) wordt uitgeschakeld bij een resultaat van 6 of meer (wat met een 6-zijdige dobbelsteen niet zo vanzelfsprekend is). Hij schiet zelf raak bij een worp van 4 of minder. Als je hem uitschakelt, krijg je één ervaringspunt. Dit gebruik je om de vaardigheden van jouw Special Ops te verbeteren.
Na de eerste aanvalsronde, kan je nogmaals aanvallen. Als je dat niet ziet zitten, kan je terugtrekken naar een beveiligd gebied of snel doorlopen naar een aangrenzend gebied. Je moet de confrontatie daar dan wel aangaan.
Daarbij moet je in gedachten houden dat elk schot één actiepunt kost (je het er slechts 2). Pittig détail, als je tijdens een missie twee keer geraakt wordt, mag je jouw verhaal doen aan de hemelpoort. Alleen Rita “Haertbeat” Garcia kan daar eventueel een stokje voor steken.
Na elke aanvalsronde vermindert de resterende tijd en krijgt elke Special Op er een actieblokje bij.
Je slaagt in de missie als tenminste één teamlid de uitgang bereikt voor de tijd verstreken is. De missie mislukt als alle Special Ops uitgeschakeld zijn of als je zelfs met de maximum toegelaten extra tijd (3 ronden) de missie niet hebt afgerond of als je minder dan 0 punten hebt verzameld op het einde van een missie. Punten verdien je door gijzelaars te redden, terroristen uit te schakelen, voldoende gebieden te beveiligen en door de missie af te ronden voor de tijd verstreken is.
Je verliest punten als gijzelaars, burgers en Special Ops gedood worden, als je meer tijd nodig hebt om de missie af te ronden of als terroristen kunnen vluchten.
Countdown Special Ops biedt ook de mogelijkheid om campagnes of scenario’s te spelen. Daarbij moet je 3 missies na elkaar met hetzelfde team afronden. Tijdens de missies doe je ervaring op waardoor de vaardigheden van je team verbeteren. Helaas geldt hetzelfde voor de terroristen die je aantreft.
level 2 en level 3 bedreigingen.
MIJN GEDACHT
De vormgeving van Special Ops vind ik zeer geslaagd. Ook het thema trekt mijn aandacht, wie wil niet eens de held zijn? Een bordspel die me deze kans biedt, kan ik niet links laten liggen!
De inhoud van de doos lost alle verwachtingen in en doet verlangen naar een eerste confrontatie met de ‘bad guys’. Daarvoor moet je echter eerst de spelregels doorgronden en dat blijkt een missie op zich. Intussen heb ik de 20 A4’tjes 3 keer doorgenomen en nog durf ik niet beweren dat ik Special Ops foutloos speel. De spelregels missen structuur en volledigheid.
Het instructie filmpje van Hans Van Tol vind ik vooral grappig, helaas biedt het geen sluitende antwoorden.
Dit obstakel mag vanzelfsprekend de pret niet bederven. Special Ops zijn getrainde machines en zijn wel wat meer gewoon dan gebrekkige info.
Bij de start van een missie moeten de spelers een zo geschikt mogelijk team samenstellen. Een team bestaat uit minstens 4 Special Ops. De keuze is ogenschijnlijk vrij maar je tekent je doodvonnis als je de ontmijner niet meeneemt. Hij is de enige die vallen en bommen onschadelijk kan maken. (Buster kan dat eigenlijk ook. Maar zijn granaat kost meestal vooral het leven aan onschuldige burgers en dat is nefast voor de score van de missie.) De voorwaarde om een bom te ontmantelen is dat hij vooraf gevonden wordt, iets wat alleen Jill kan. Het is ook altijd fijn als je terroristen vanop afstand kunt uitschakelen. Matt de Sniper is de enige die dat kan zonder burgers te doden. Maar hé, de vierde Special Op kies je lekker zelf! Tip: alleen Gustav kan de sterkste terroristen uitschakelen.
Vervolgens kies je hoe je de locatie binnenvalt. Starten alle Ops op dezelfde plaats of splits je de groep in twee? Een makkelijke keuze als je weet dat bij 4 spelers of minder de tweede optie garant staat voor een snelle dood.
Je moet eveneens nadenken over de weg die je wilt volgen. Loop je rustig van gebied naar gebied en zorg je er voor dat alle terroristen uitgeschakeld worden of kies je de kortste weg naar succes? Wederom helpt het spelmechanisme jouw een handje. Je hebt zo weinig tijd dat zelfs de kortste optie vaak niet binnen de opgegeven tijd af te werken valt.
Voor de rest vat Special Ops zich als volgt samen: Special Ops verplaatsen, bedreigingen zichtbaar maken, dobbelen, tijd naar beneden, energie bijnemen, verplaatsen, bedreiging zichtbaar maken, dobbelen, …
Zo spannend het thema, zo droog het spelmechanisme. Alles komt neer op dobbelen, dobbelen en nog eens dobbelen. Als je daarbij geen geluk hebt (en dat heb je echt wel nodig), kan je onmogelijk een missie succesvol beëindigen. Volgens de makers van het spel moet je voldoende oefenen??? Daar ben ik het absoluut niet mee eens, je moet gewoon goed dobbelen en dat kan je niet oefenen.
Als je het na een eerste missie nog ziet zitten, kan je een scenario spelen. Daarbij doen de Special Ops ervaring op en worden ze steeds beter in vuurgevechten. Ook de booswichten houden blijkbaar intensieve oefensessies want die worden (succesvol of niet) vanzelf een pak sterker. Als je niet genoeg ervaring opdoet, ontstaan er situaties waarbij je een terrorist niet kan uitschakelen, ook al gooi je een 6. En ervaring opdoen kost tijd! Gustav bijvoorbeeld moet 40 keer vuren om op zijn sterkst (+6 bij het dobbelresultaat) te zijn. In een scenario kom je terroristen tegen met een verdedigende kracht van 11. Als alle Special Ops maximaal ontwikkeld zijn, kan je die alleen uitschakelen als je een 6 (5 of 6 met Gustav) gooit! De maximale vuurkracht van Jill en Steve is 9, die laat je best gewoon toekijken hoe hun vrienden worden afgeslacht.
De 3 soorten missies: dood terroristen, bevrijd gegijzelden, ontmantel bommen.
Ervaringspunten gebruik je om de speciale eigenschappen van jouw Special Ops te verbeteren. Jill kan dan bijvoorbeeld tot 3 kaarten zichtbaar maken in plaats van 1. De sluipschutter mag 3 keer vuren, enz…
De meest grappige vaardigheid is die van Bob “helfire” Jones. Hij gooit granaten in aangrenzende gebieden. Werp een dobbelsteen en voeg één bij het aantal gegooide ogen toe om de kracht van de granaat te bepalen. Vervolgens draai je de bovenste kaart van een aangrenzend gebied open. De terrorist is uitgeschakeld als zijn verdedigende kracht lager is dan de kracht van de granaat. In dat geval draai je een tweede kaart open. Jouw granaat is nu wel gedaald in kracht (-1). De maximale kracht van een granaat is dus 7. De verdedigende waarde van terroristen in level 3 (en zelfs 2) is vaak hoger dan 7. Dat betekent dat de terroristen onderweg een manier gevonden hebben om zich tegen een granaataanval te beschermen? Alle geïnvesteerde ervaring blijkt plots nutteloos.
Tijdens een scenario krijg je 4 ondersteuningskaarten cadeau. Die worden willekeurig uit een stapel van 12 getrokken. Als je Helikopter Dropping speelt, kies je waar je de missie start. Leuk als je op die manier in een kamer vol booby traps terecht komt!
O ja, je krijgt bij de start van elke missie 3 speciale kogelkaarten. Daarmee kan je de waarde van een worp verhogen ten koste van 2 missiepunten.
Special Ops had ik zo graag leuk gevonden. Het thema en de setting vind ik fantastisch. Het modulaire speelveld staat garant voor steeds veranderende omgevingen. Helaas biedt het spelmechanisme zoveel tegenwicht. Special Ops is schuiven met blokjes (en dat vergeet je nu en dan) en dobbelen. Dobbel je goed, dan slaagt de missie. Dobbel je zwak, dan kan je het schudden. Bovendien is het niet evident om positief te scoren. Ik vind het bijvoorbeeld onnodig dat het gebruik van een kogelkaart 2 missiepunten kost. Het is zo al moeilijk genoeg om te overleven.
Op de website van The Game Master scoort Special Ops 4/5 voor strategie, 5/5 voor tactiek en 2/5 voor geluk. Deze cijfers zijn (vind ik) ronduit misleidend. Ik neem het Hans niet kwalijk. Reeds uit de spelregels blijkt dat kansberekening niet zijn ding is. (17% kans om een 5 of een 6 te gooien en 50% kans om een 3, 4, 5 of 6 te gooien).
De auteurs raden spelers met hartproblemen Special Ops af. Ik doe dat ook voor degene met een sterk hart.
Spelers die op zoek zijn naar een sterk thematisch spel en zich niet storen aan hoge dosis geluk, zullen genieten van Special Ops.
Maart 2014