Auteur | Kris Burm |
Uitgever | Smart Games Don & Co |
Aantal spelers | 2 |
Spelduur | 30 minuten |
Jaar van uitgave | 2001 |
Prijs | 24.95€ |
Recensie door | Vandenbogaerde Fabrice |
Score | 8.5/10 |
Links | Don & Co Kris Burm Smart Online spelen (gamerznet) Online spelen (boit à jeux) Online spelen (brettspielwelt) Online spelen (biskai) Online spelen (little golem) |
Bijzonderheden | Aanbevolen Spiel des Jahres 2002 Winnaar International Gamers Award 2002 Winnaar Mensa Select 2002 Genomineerd Nederlandse Spellenprijs 2002 Spel van het jaar Games Magazine 2003 |
SPELMATERIAAL
De speldoos bevat 1 spelbord, 23 witte stukken, 23 zwarte stukken en 3 rode Dvonn stukken.
SPELBESPREKING
Inleiding
Maak stapels, spring zoveel mogelijk op de stukken van je tegenstander en blijf in contact met de Dvonn stukken!
Voorbereiding
De startspeler neemt 2 Dvonn-stukken en de 23 witte stukken, de andere speler neemt 1 Dvonn-stuk en de zwarte stukken.
Spelverloop
Stukken plaatsen.
Om beurt plaatsen de spelers een stuk op het spelbord, daarbij moeten de Dvonn-stukken eerst op het spelbord geplaatst worden. Dit doe je tot alle vakken op het spelbord bezet zijn.
Een mogelijke startopstelling.
Stukken stapelen.
Elke beurt moeten de spelers een eigen stuk verplaatsen. (Wit begint!) Daarbij gelden volgende regels:
- Een stuk mag alleen naar een bezet veld gezet worden.
- Staan 2 of meer stukken op elkaar dan bepaalt het bovenste stuk wie de eigenaar van de stapel is.
- Een stuk mag in alle richtingen verplaats worden.
- Een stapel moet in zijn geheel verplaats worden en wel evenveel velden als het aantal stukken waaruit hij bestaat.
- Je mag met stapels over vrije en bezette velden bewegen maar ze moeten op een bezet veld eindigen.
- Dvonn-stukken mogen niet apart bewogen worden, wel als je er eerst op springt.
- Stukken die volledig omringd zijn, mogen niet bewogen worden.
De winnaar
Stukken of stapels die niet in contact zijn met een Dvonn-stuk, worden onmiddellijk uit het spel genomen. Het spel eindigt als geen enkele speler nog een zet kan uitvoeren. Beide spelers zetten nu hun stapels op elkaar, de speler met de hoogste stapel is gewonnen.
SPELBEOORDELING
Ook de vierde telg uit de GIPF familie kan mij enorm bekoren. Weer slaagt Kris Burm erin simpele spelregels te combineren met verscheidene mogelijkheden. Dit soort spellen werkt wat mij betreft enorm verslavend. Ook het materiaal waaruit de ringen bestaan is van super kwaliteit, alleen de ringen op het spelbord zijn misschien wat minder duidelijk. Een topper in het genre abstracte 2 persoonsspellen en samen met Gipf één van de favorieten van mijn vrouw.
December 2008