Auteur | Christophe Boelinger |
Uitgever | Z-Man Games |
Aantal spelers | 2 tot 4 |
Spelduur | 60 – 240 minuten |
Jaar van uitgave | 2010 |
Prijs | 54.95€ |
Recensie door | Vandenbogaerde Fabrice |
Score | 9.0/10 |
Links | Z-Man Games Christophe Boelinger |
SPELMATERIAAL
Het duurt wat voor je begrijpt waarvoor alle vakken van de speldoos dienen. Maar als de puzzelstukjes in elkaar vallen, biedt de doos ruim voldoende plaats aan:
- een kader bestaande uit 10 delen. Het spelbord wordt binnen dit kader gemaakt,
- 91 dubbelzijdige tegels van verschillende groottes waarmee het spelbord gemaakt kan worden,
- 12 figuren,
- 12 dubbelzijdige kaarten waarop de eigenschappen van de figuren staan,
- 31 dubbelzijdige voorwerpkaarten,
- 36 opdrachtkaarten,
- 12 karakterfiches,
- 8 decoyfiches,
- 69 dubbelzijdige fiches voor het bijhouden van wonden en command points,
- 8 brede – en 16 smalle deuren,
- 6 brede – en 8 korte muren,
- 48 ordertegels,
- 6 gevechtsdobbelstenen,
- 6 zoekdobbelstenen,
- 1 rondeteller,
- 44 fiches die verschillende gebeurtenissen voorstellen zoals geplaatste explosieven, het aanleggen van een radio of machine,…
- 4 scorefiches,
- 1 startspelerfiche,
- 2 fiches voor het controleren van de gezichtsvelden,
- 4 spelerschermen,
- 1 boek waarin de spelregels beschreven staan in het Engels
- en 1 boek met de beschrijving van de scenario’s en de verhaallijn.
SPELBESPREKING
Inleiding
We bevinden ons in de toekomst. China, Amerika en Greenpeace gelden als absolute wereldmachten. Greenpeace strijdt voor een milieuvriendelijke planeet terwijl de andere twee vooral economische vooruitgang willen boeken. Wetenschappers voorspellen het einde van de wereld. Daarop starten de 3 tenoren met het bouwen van ondergrondse steden. Door een samenloop van toevalligheden verklaren de grootmachten elkaar de oorlog en wat volgt is nooit geziene nucleaire vernietiging. In een mum van tijd wordt alle leven van de planeet geveegd. Nauwelijks twee groeperingen slagen erin veilig in een ondergrondse stad onder te duiken: Norad en Salamite. De twee weten niet van elkaars bestaan af en ontwikkelen zich elk op hun eigen manier. Norad streeft naar harmonie en vreedzaam bestaan, hun populatie stijgt gestaag. De eendracht binnen de Salamite groepering is wat zoek. Een aantal geleerden houden zich in het geheim bezig met experimenten op doden. Omdat er weinig doden voor handen zijn, ontwikkelen ze zelf een dodelijk virus. De bom ontploft als de waarheid aan het licht komt en in de burgeroorlog die volgt, trekken de opstandelingen aan het kortste eind. Het bevolkingsaantal vermindert drastisch, maar er zijn nu wel voldoende lijken om experimenten op uit te voeren. Uiteindelijk slagen de geleerden erin leven te scheppen. Als de kadavers tijdig het zombieserum toegediend krijgen, blijven ze in leven.
De tijd vliegt voorbij en in beide steden groeit het verlangen om de aarde opnieuw te ontdekken. Er volgen heel wat mislukte pogingen maar uiteindelijk scoren beide organisaties enkele succesvolle verkenningmissies.
Het is een kwestie van tijd vooraleer ze elkaar tegen het lijf zullen lopen…
Voorbereiding
Kies een scenario. Bekijk de foto van de platte grond en bouw dit exact na. Zorg ervoor dat je de juiste tegels en deuren gebruikt.
Selecteer de aangegeven figuren, hun kaarten en voorwerpkaarten.
Neem de gevraagde fiches uit de doos.
Elke speler kiest een zijde en plaatst de figuren zoals aangegeven op het spelbord.
Stop de ordertegels in de buidel en leg de fiches binnen handbereik.
Spelverloop
Het spelregelboek van Earth Reborn bevat 44 bladzijden. Ik zou zot zijn mocht ik die allemaal uit de doeken doen. Hieronder volgt een beknopt overzicht van hoe Earth Reborn gespeeld wordt.
De basis
Elk scenario bestaat uit een aantal spelrondes. Elke spelronde bestaat uit 3 fasen.
- Initiatief: elke speler trekt ordertegels tot hij er 5 bezit. Deze tegels worden achter de schermen bijgehouden. Vervolgens ontvangen de spelers command points. Het aantal is afhankelijk van het scenario en de gebruikte figuren. Eindig deze fase met het bepalen van de startspeler. Dit is afhankelijk van het gespeelde scenario.
- Acties: deze fase bestaat uit een aantal rondes. Om beurt kiezen de spelers één van onderstaande mogelijkheden:
- Een karakter activeren.
- Een ordertegel uit de buidel trekken voor 1 command point.
- Een ordertegel uit de aflegstapel kiezen voor 2 command points.
- Passen
- De laatste fase start als beide spelers na elkaar passen. Controleer of er een winnaar is. Als dit niet het geval is, moet je de volgende spelronde voorbereiden. Deactiveer alle karakters, verwijder alle command points en alle gebruikte ordertegels. Spelers mogen ook ordertegels van achter hun scherm afleggen.
Om een karakter te activeren moet je de bijhorende kaart een kwartslag draaien. Je mag er per ronde juist één ordertegel onderleggen. Vervolgens mag je command points aan de orders toekennen om die uit te voeren. Eens je alle karakters geactiveerd hebt, mag je vorige karakters nieuwe orders geven. Daarbij is het belangrijk dat je rekening houdt met het maximum aantal command points dat een karakter per ronde kan verwerken (staat op de kaart) en met het maximum aantal command points op de ordertegel.
Enkele ordertegels: verschillende symbolen staan voor verschillende orders. De cijfers bepalen hoeveel command points (en dus hoe krachtig) je maximaal aan de actie kan besteden. De kleur is belangrijk voor het moment waarop je het order mag geven.
Minimale vereisten voor het eerste scenario.
Starten met het eerste scenario kan als je begrijpt hoe je figuren beweegt en hoe lijf aan lijf gevechten verlopen.
Bewegen doe je door command points aan een ‘move’ order toe te kennen. Voor elk gespendeerde command point kan jouw figuur evenveel vakken bewegen als aangegeven op zijn kaart. Tijdens het bewegen kan je voor 1 bewegingspunt deuren openen en sluiten. Op het einde van de beweging moet je de richting waarnaar jouw figuur kijkt kiezen. Het spreekt voor zich dat je niet door muren, gesloten deuren of vijandige karakters kan lopen.
Als je een robbertje wilt vechten, moet je tegen een vijandig karakter staan. De kracht van jouw aanval is afhankelijk van de richting waarin je kijkt, hetzelfde geldt voor de kracht van de verdediging. Het is laf maar zeker niet onverstandig om iemand in de rug aan te vallen. De kracht van een aanval wordt weergegeven door het aantal dobbelstenen waarmee je mag werpen. Dit staat duidelijk op de kaarten van de figuren. Voor elke dodelijke verwonding verliezen de karakters direct één levenspunt. Gewone kloppen en motten worden opgeteld. De verdediger telt zijn rake meppen op bij zijn verdedigende waarde. Hij verliest alleen levenspunten als de aanvaller die waarde overstijgt.
verdere mogelijkheden?
Zoals ik hierboven aangeef, is het niet mijn bedoeling om alle spelregels uitvoerig te beschrijven. Wel wil ik een tipje van de sluier lichten. Ik geef je een opsomming van de vele mogelijkheden die het spel biedt.
- Opwarmertje: samenvatting van de belangrijkste spelregels en symbolen op de achterkant van de spelerschermen.
- Elk karakter staat op een basis waarvan de buitencirkel ingekleurd is. Deze kleuren geven het gezichtsveld van de karakters aan. Dit is belangrijk voor het afvuren van afstandswapens.
- Tijdens de actiefase van een andere speler kan je in sommige omstandigheden een duel eisen. Je moet dan bieden met command points. Als de uitdager meer fiches biedt, krijgt hij even het initiatief. Hij mag dan orders aan zijn figuren toekennen op voorwaarde dat de kleur van die orders rood of geel is.
- Je kan ook duelleren om het initiatief te bekomen.
- Elke figuur kan een bepaald gewicht aan voorwerpen dragen. Er zijn vier soorten voorwerpen: vuurwapens, explosieven, gevechtswapens en speciale voorwerpen zoals laptops, gasmaskers, kogelvrije vesten, enz….
Enkele voorwerpen: op de kaart staat onder andere het gewicht, waar je de voorwerpen kan vinden en hun effect. - Sommige vuurwapens moeten herladen worden. Dit kost dan één command point.
- Elke karakter heeft eigen vaardigheden die aan de hand van een reeks symbolen op hun kaart beschreven staat. Dit wordt het ‘iconographic phrasing system’ genoemd. Je vindt het ook terug in sommige kamers en op sommige voorwerpkaarten. Het komt er telkens op neer dat je onder bepaalde omstandigheden en afhankelijk van je vaardigheden een aantal dobbelstenen mag werpen. Als je de vereiste score behaalt, voer je de speciale eigenschap uit. Enkele voorbeelden zijn: een radio aanzetten, een tijdbom plaatsen, een lijk tot leven wekken, een vijandige figuur verleiden, de elektriciteit afleggen,…
Voorbeelden van speciale voorwerpen. - Om machines, computers of andere toestellen uit een kamer te gebruiken moet je een ‘interactie’ order geven.
In deze kamer kan je een karakter genezen. Je moet 1 command point besteden aan een interactief order en daarna 2 keer raak gooien met de dobbelstenen. De wetenschappelijke waarde van je karakter bepaalt hoeveel dobbelstenen je mag gooien. - Een aantal voorwerpen kunnen maar een beperkt aantal keer gebruikt worden of worden aan de hand van een timer geactiveerd. Dit staat aangegeven op hun kaart. Er zijn ook machines die alleen werken als er elektriciteit is. Je kan deze dus niet activeren als de elektriciteit uitgeschakeld is.
De ziekenboeg kan alleen gebruikt worden als de elektriciteit ingeschakeld is. - Tijdens het spel kunnen missiepunten gewonnen worden. Dit gebeurt wanneer bepaalde opdrachten uitgevoerd worden. Deze missiepunten kun je dan terug inzetten om de moraal van jouw troepen te verhogen.
- Aan de hand van een ‘zoek’ order kunnen karakters kamers onderzoeken. Dit levert in de beste gevallen waardevolle voorwerpen op. tijdens het zoeken kan je op belangrijke informatie stuiten. Dit wordt aan de hand van spionagepunten aangegeven. Die punten kan je omzetten in missiepunten of je kan er enkele voorwerpen mee bekijken.
- Aan de hand van stoorzenders kan je de communicatie van je tegenstanders belemmeren. Een ingewikkelde spelregel die ervoor kan zorgen dat je spionnagepunten verzamelt of de acties van een vijandige figuur reduceert.
- De Norad ontwikkelden tijdens de ondergrondse jaren een ware gevechtsmachine ‘Mammoth Mk II’ genoemd. Deze robot is een stuk groter dan de gewone figuren (hij bezet 4 vakjes) en er gelden speciale regels voor.
- Vijandige figuren kunnen ook gevangen genomen en gefolterd worden.
- Aan de hand van gouden orders kunnen gecombineerde orders gegeven worden. Je geeft dan op hetzelfde moment gelijkaardige orders aan verschillende figuren.
- Er gelden extra regels in scenario’s waarbij verschillende verdiepen gebruikt worden.
- Spelers kunnen ook zelf scenario’s bouwen. Dit gebeurt aan de hand van wel doordachte regels waarmee ik jullie nu niet wil overvallen.
De winnaar
Afhankelijk van het scenario: ofwel moet je geheime documenten stelen ofwel moet je een karakter ontvoeren, folteren of doden ofwel moet je wapens of kamers vernietigen ofwel moet je ontsnappen of overleven, enz…
Enkele missies.
SPELBEOORDELING
Opmerking vooraf
Gezelschapsspellen en thema. Er zijn al boeken over geschreven. Mij kan het gepalaver over goede en slechte integratie van een thema niet echt boeien. Een spel moet leuk zijn en als het thema er goed bij past, is dat meegenomen. Ik ben er wel van overtuigd dat een goed thema het spelplezier verhoogt. Maar een spel goed vinden alleen omdat het thema fantastisch is, neen, dat kan ik niet geloven.
Logisch dat fervente liefhebbers van thematische spellen mij een bekrompen visie verwijten. “Noem mij twee spellen die mijn visie kunnen aanpassen”, zeg ik dan, waarna ik mijn ervaring met Battlestar Galactica uit de doeken doe. Ik herinner mij de testavond van Battlestar Galactica nog alsof het gisteren was. Sterk thema, maar zo’n saai spel dat spontane slaapneigingen nauwelijks onderdrukt konden worden.
Om een lang verhaal kort te maken, op aanraden van, kwam ik bij Earth Reborn en Dreadfleet terecht. Twee spellen waarvan het thema zo belangrijk is dat de helft van het spelregelboek eraan gewijd is. Earth Reborn is gebaseerd op het Dungeons en Dragons systeem, Dreadfleet wordt gespeeld volgens het Warhammer principe.
Hieronder volgt de recensie van Earth Reborn. Volg de link om die van Dreadfleet te lezen.
Mijn gedacht
Wat onmiddellijk bij Earth Reborn opvalt is de grote hoeveelheid spelmateriaal en de afwerking ervan. De uitstraling ervan is donker, mysterieus, futuristisch en dreigend wat perfect de juiste sfeer schept. Er zijn twee boekjes waarvan het ene boek de spelregels bevat en het andere het verhaal en de scenario’s.
Het verhaal is boeiend en prima geschreven. Je leert de verschillende organisaties en hun leiders kennen. Er wordt verteld hoe de ondergrondse steden verder ontwikkelen en hoe het verlangen naar de buitenwereld groeit. Het boekje bevat ook een verslag over de eerste ontmoetingen van de twee groeperingen. Daaruit leer je dat twee personnages van Salamite als spion kunnen fungeren. De ene omdat hij nogal open staat voor de charmes van Vasques (een hot chick van de Norad factie), de andere omdat hij door zijn eigen mensen gefolterd wordt. Dit gegeven verhoogt natuurlijk de spanning en inleving.
De spelregels zijn vrij duidelijk maar er zijn er veel te veel om in één keer te onthouden. Gelukkig worden ze één voor één aangeleerd. Eerst leer je hoe je beweegt en vecht waarna je het eerste scenario kan spelen. Vervolgens leer je hoe je moet vuren en volgt het tweede scenario. Dit gaat zo door tot scenario 10 waarin alle spelregels van toepassing zijn.
Het spel opzetten en uitleggen aan anderen neemt heel wat tijd in beslag. Eerst moet je de juiste tegels selecteren en plaatsen, daarna moet je passende deuren op de tegels plaatsen. Vervolgens selecteer je de juiste figuren en kaarten, je eindigt met het uitzoeken van wapens, voorwerpen en passende fiches. De speluitleg moet dan nog beginnen! Om u een idee te geven, scenario 5 opbouwen en uitleggen, nam ongeveer 1uur in beslag en dan gebruik je nog een groot deel van de spelregels niet.
Gelukkig creëert het opbouwen van het scenario op zich ook een zekere spanning.
Soit, na een uur kon het spel echt beginnen. In tegenstelling tot wat ik eerst dacht, viel het volgen en onthouden van de spelregels heel goed mee. Hoogst waarschijnlijk omdat de kaarten en het spelbord vrij veel informatie bevatten en omdat alles heel logisch in elkaar steekt. Al gauw amuseerden zowel mijn broer als ik ons te pletter. Daar zijn verschillende redenen voor:
- Je kan je figuren verbergen achter muren, bomen, deuren en obstakels.
- Vanaf een aantal schadepunten raken karakters gewond, ze komen dan iets minder goed voor de dag. Om dit aan te geven wordt de bijhorende kaart gedraaid.
Norad: James Woo en Vasguez gezond en gekwetst.
Salamite: Pr. John Kendall en Jack Saw gezond en gekwetst. - Je kan deuren gewoon openen, maar als je daar zin in hebt, kun je ze ook aan diggelen slaan of schieten.
- Bijna alle obstakels kun je vernietigen.
Achter deze tank kan je schuilen of je kan hem aan flarden schieten (12 schadepunten). - Je moet wat geluk hebben met de dobbelstenen maar het komt zelden tot nooit voor dat een duidelijk sterker karakter verliest van een zwak karakter.
- Er zijn heel wat tactische mogelijkheden en je moet telkens inspelen op de acties van de tegenpartij.
- De ordertegels zorgen ervoor dat je telkens voldoende opties overhoudt. Bovendien verhogen die opties door de verschillende waarden en kleuren van de ordertegels. Gebruik je actiepunten om twee verschillende orders te geven of gebruik je ze om extra hard toe te slaan, misschien wacht je liever af tot je kan reageren op een zet van vijandige figuren?
- Bewegen kost ook energie en dat voel je heel goed tijdens het spel. Bij heel wat spellen kost bewegen geen extra moeite, het is gewoon een onderdeel van een actie. Hier verlies je actiepunten als je beweegt. Het nadeel is dat je dan minder kracht overhoudt om aan te vallen of te onderzoeken. Het voordeel is dat je op die manier grote afstanden kunt afleggen.
- De scenario’s van Earth Reborn zijn heel evenwichtig. Winst en verlies liggen dikwijls dicht bij elkaar en de kansen wisselen voortdurend. Hoewel ik na 4 uur finaal in de pan gehakt werd, genoot ik van elke minuut.
Het draaien en schuiven met kaarten – vooral personenkaarten en hun uitrusting – kan wat vervelen maar Earth Reborn is een steengoed en super realistisch spel. De eerste scenario’s heb ik intussen gespeeld en ik verlang naar meer. Dit verlangen zal wel nog even aanhouden want intussen liggen nog 20 andere spellen op een eerste kennismaking te wachten. Bovendien is Earth Reborn niet het type spel dat je vlug eens op tafel gooit. Het zal iets voor tijdens het groot verlof zijn. Bij de beoordelingsmaatstaf van spellenclub13 staat bij 10: waauw, fantastisch, origineel…kom we spelen dit nog een keer. Hoe komen ze er toch op! Helemaal het gevoel wat ik bij Earth Reborn heb, ook al duurt een partijtje soms 4 uur. Toch geef ik dit spel geen 10 omdat:
- Het echt wel te lang duurt om een scenario op te zetten.
- Het groot aantal spelregels je verplicht telkens met dezelfde speler te testen.
- De donkere tegels (positief voor de sfeer) er voor zorgen dat de plaats van muren en deuren niet altijd even duidelijk is.
- Een aantal spelregels en statistieken het spel onnodig ingewikkeld maken.
Besluit: Earth Reborn en/of Dreadfleet.
Zowel Earth Reborn als Dreadfleet steunen op een fantastisch verhaal. Je zou er zo een spannende Hollywood film van kunnen maken. Dreadfleet is misschien net wat indrukwekkender maar gezien de kostprijs van de twee spellen vind ik dat meer dan normaal. Van beide spellen heb ik de indruk dat alle middelen werden ingezet om het thema te integreren. Geen enkele seconde heb je de indruk dat het thema er maar wat opgeplakt is. Integendeel thema en spel vormen een niet te ontwrichten geheel en dat vind ik werkelijk fantastisch. Je wordt als het ware meegezogen in het avontuur.
Beide spellen creëren tijdens het lezen van het thema hoge verwachtingen. Earth Reborn lost die verwachtingen met sprekend gemak in. Dreadfleet ontgoocheld en dat is ontzettend jammer. Ik had dit spel graag een hogere score gegeven maar spelplezier vind ik nog altijd veel belangrijker dan thema. Earth Reborn geef ik met plezier een hoge score. Dit pareltje zit zo goed en zo realistisch in elkaar dat mijn bewondering voor de ontwerper onmeetbaar groot is.
November 2011