El Grande – Review

Auteur Wolfgang Kramer, Richard Ulrich
Uitgever 999 Games
Aantal spelers 2 tot 5
Spelduur 90 minuten
Jaar van uitgave 1995
Prijs 37.95€
Recensie door Vandenbogaerde Fabrice
Score 9.8/10
Links 999 Games
Wolfgang Kramer
Richard Ulrich
Bijzonderheden Winnaar Meeples’ Choise Award 1995
Winnaar Deutscher Spiele Preiss 1996
Winnaar Spiel des Jahres 1996

SPELMATERIAAL

De speldoos bevat 5 grandes in 5 kleuren, 155 Caballero’s in 5 kleuren, 1 koning, 1 rondeteller, 65 machtkaarten in 5 kleuren, 45 actiekaarten, 9 regiokaarten, 5 draaischijven, 1 Castillo, 2 waardetabellen, 1 overzicht en een spelbord. Al het spelmateriaal zit in één opbergvak, wat wat weinig is.

SPELBESPREKING

Inleiding

De spelers proberen zoveel mogelijk invloed te krijgen in Spanje. Daartoe sturen ze Caballero’s uit. Die proberen in alle regio’s meerderheden te halen.

Voorbereiding

Het spelbord wordt in het midden van de tafel gelegd. El Castillo wordt op het spelbord geplaatst. De spelers trekken gedekt een regiokaart en plaatsen hun Grande in die regio. Voor de koning wordt ook een regio getrokken. De machtkaarten worden per soort geschud en naast het spelbord gelegd.
Elke speler krijgt een draaischijf, machtkaarten, en 10 caballero’s in zijn kleur. De spelers plaatsen 2 Caballero’s bij hun Grande en 1 Caballero op het scorespoor.

Spelverloop

Elke ronde wordt de rondeteller een plaatst veschoven, daarna worden de actiekaarten omgedraaid. Vervolgens spelen de spelers één machtkaart uit. De machtkaarten bepalen de spelersvolgorde.

Machtkaarten uitspelen.

  • De jongste speler mag eerst een machtkaart uitspelen.
  • Daarna volgen de spelers in wijzerzin. Zij moeten ook een machtkaart uitspelen. Deze machtkaart moet een ander cijfer hebben.
  • De speler met de hoogste machtkaart komt als eerste aan de beurt. Een interessant mechanisme is de dubbele functie van deze kaarten. Ze bepalen namelijk ook hoeveel caballero’s je van de algemene voorraad naar je “hof” mag halen. Het is belangrijk om voldoende caballero’s in jouw hof te hebben, want in principe kun je alleen deze speelstukken op het spelbord plaatsen. Hoe hoger de machtkaart, hoe minder caballero’s je krijgt.

Actiekaarten kiezen en uitvoeren.

  • Vervolgens kiezen de spelers in volgorde één actiekaart. Per spelronde zijn er vijf actiekaarten in aanbieding. Deze actiekaarten zijn onderverdeeld in vijf klassen. Ze hebben ook een dubbele functie: ten eerste bepaalt de gekozen actiekaart hoeveel caballero’s je deze beurt vanuit jouw “hof” op het bord mag plaatsen, ten tweede mag je een speciale actie uitvoeren.
  • Deze acties zijn een belangrijk onderdeel van dit spel. Hiermee kun je jezelf bevoordelen of de tegenstanders hinderen. Het is belangrijk om op het juiste moment in zoveel mogelijk regio’s over de meeste caballero’s te beschikken.
  • Caballero’s mogen alleen in regio’s aangrenzend aan de koningsregio geplaatst worden. De koningsregio zelf is taboe.
  • Caballero’s mag je ook in El Castillo plaatsen. Deze caballero’s zijn veilig voor de snode plannen van andere spelers en worden vlak voor de puntentelling in een regio van geheime keuze geplaatst. Hiermee kun je onverwachts toeslaan en de punten van een regio alsnog inpikken. Daarbovenop worden de eerste drie plaatsen in het Castillo ook met punten beloond.

De winnaar

Na de derde de zesde en de negende ronde vinden er tellingen plaats.

  • Eerst wordt El Castillo geteld.
  • Daarna verhuizen de Caballero’s uit El Castillo naar een andere regio. Deze regio kiezen de spelers in het geheim via hun draaischijf. De koningsregio is taboe.
  • Vervolgens wordt per regio gekeken wie er de meeste Caballero’s heeft, die speler krijgt het volle aantal punten van de regio. De tweede spelers krijgt het tweede aantal punten.
  • De laatste speler krijgt nooit iets.
  • Bij gelijkstand krijgen beide spelers de punten van de lagere rang.
  • Wie in de koningsregio of in zijn eigen thuisregio wint krijgt 2 punten extra.
  • Soms zijn er ook tellingen van bepaalde regio’s door het inzetten van actiekaarten.

De punten worden bijgehouden op het scorespoor. Wie het verst staat op het scorespoor na de 9de ronde wint het spel.

 

SPELBEOORDELING

El Grande is een al iets ouder spel uit 1996. Overal waar het spel werd uitgegeven, kreeg het niets dan goede kritiek. Het won de Duitse en de Oostenrijkse spellenprijs en wordt zelfs nu nog altijd als een topper beschouwd. Eigenlijk niet te verwonderen want wie 5 minuutjes aandachtig is, begrijpt de spelregels en is daarna voor een dik anderhalf uur zoet. Om het spel goed te spelen moet je 3 zaken in het oog houden:
Ten eerste moet je goed de toevoer van je caballero’s plannen. Dit zowel in je hof als op het spelbord. Deze toevoer zou juist voor de tellingen optimaal moeten zijn.
Ten tweede moet je elke ronde opnieuw zoveel mogelijk voordeel proberen te halen uit de actiekaarten. Een eerste keer bij het kiezen van een actiekaart en een tweede keer bij het uitvoeren ervan.
Als laatste houd je best ook de evolutie van je tegenstrevers in het oog. Vooral het aantal caballero’s in El Castillo zijn belangrijk. Nu en dan je tegenstanders goed frustreren is de boodschap. De koning onverwacht verplaatsen blijkt dikwijls een schot in de roos.
Wie El Grande aanschaft, haalt zich ontegensprekelijk een topper in huis!

September 2006

About Fabrice

Oprichter van Spellenclub13.be en heeft heel wat recensies en reviews op zijn naam staan.

View all posts by Fabrice →

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *