Keyflower The Farmers – Review

Spelduur 90 minuten
Jaar van uitgave 2013
Prijs 20.00€
Score 9.0/10
Links Quined Games

kort gesteld

Zoals de titel doet vermoeden geeft deze uitbreiding Keyflower een extra ‘agrarische’ dimensie. Spelers kunnen graan verbouwen en schapen, varkens en koeien kweken. Je kiest zelf hoeveel tegels uit deze uitbreiding je aan het basisspel toevoegt.
De uitbreiding bevat 21 extra tegels (3 volgordetegels en 18 dorpstegels), 30 graanfiches, 32 schapen, 24 varkens en 12 koeien.
spelmateriaal
De voorbereiding en het spelmechanisme blijven ongewijzigd ten opzichte van het basisspel. Dit zijn de nieuwigheden:

• In deze uitbreiding worden wegen gebruikt om weilanden af te bakenen. Tijdens het spel kunnen dieren in weilanden geplaatst worden.
  • Drie soorten dieren doen hun intrede: schapen vanaf de lente, varkens vanaf de zomer en koeien in de herfst. Dieren die op een eigen tegel geproduceerd worden, moeten in een weiland op die tegel geplaatst worden. Dieren die niet op een eigen tegel geproduceerd worden, moeten op een weiland van de thuistegel geplaatst worden.  Het weiland moet leeg zijn of al dieren van dezelfde soort bevatten.
  • Dieren kunnen net als goederen verplaatst worden. Dieren lopen naar aangrenzende weilanden, goederen worden naar aangrenzende tegels verplaatst.
  • De transportcapaciteit kan verhoogd worden door graan in te leveren.
  • Op het einde van een seizoen (niet in de winter) planten dieren zich voort. Als er twee of meer dieren van dezelfde soort in één weiland staan, dan plaats je een extra dier van dezelfde soort in datzelfde weiland.
  • Op het eind van het spel krijg je voor elk weiland met tenminste 1 koe, 3 punten. Varkens en schapen leveren respectievelijk 2 en 1 punt op. De uitbreiding bevat tegels die deze score verhogen.
  • De volgordetegels leveren extra grondstoffen op.

MIJN GEDACHT

Het basisspel

Vooraf nog even wat ik over het basisspel te vertellen had:

Keyflower, Masterprint 12, is een heruitgave van Keyflower uit 2012. Arno, de drijvende kracht achter Quined, doet elke spellenliefhebber een groot plezier door deze titel aan de Masterprint serie toe te voegen. Keyflower is werkelijk een fantastisch spel, geheel mijn ding. De spelregels zijn vrij eenvoudig en toch biedt dit spel heel veel stof om over na te denken. Je kan ook vanaf de start een plan opmaken omdat je een deel van de scoretegels in handen hebt, een ander deel ligt open op tafel (schepen en rondetegels). Leuk is dat je net niet alles kunt voorzien omdat ook de andere spelers één of meerdere scoretegels aan het spel toevoegen. Tijdens het spelen, moet je verschillende zaken overwegen. Bieden levert extra tegels op, maar je verliest er kostbare arbeiders door. Bovendien moet je bij het bieden telkens overwegen welke kleur je gebruikt en hoeveel arbeiders je bij de start biedt. Het lijkt logisch om initieel 1 arbeider te plaatsen maar dat is het zeker niet altijd. Als je overboden wordt, is de kans immers groot dat je met die ene arbeider niks meer kunt aanvangen. Een groep van 2 of 3 arbeiders biedt veel meer mogelijkheden als je die moet verplaatsen. Arbeiders in je eigen dorp plaatsen is voordelig omdat die arbeiders terug in de eigen voorraad worden gelegd maar het stopt de ontwikkeling van je dorp.
Keyflower speelt vlot en daagt de spelers elke beurt opnieuw uit om keuzes te maken. Dat begint reeds bij de eerste actie. Probeer je eerst grondstoffen te verzamelen of biedt je direct op een interessante tegel om zo zelf de kleur van de arbeiders te bepalen? Leg je direct je kaarten op tafel door hoog te bieden of wacht je toch maar af en speel je voorzichtig? Ontwikkel je een tegel in je dorp om die zo interessanter te maken voor medespelers in de hoop dat ze arbeiders in jouw dorp plaatsen? Offer je een arbeider op om groene arbeiders te bemachtigen want die bieden wel wat mogelijkheden? Hoe leg je de verworven tegels in jouw dorp. Tegels die je wilt opwaarderen leg je misschien best dicht bij de thuistegel om transportkosten te verminderen maar passen de volgorde-tegels op het eind van het spel daar dan wel nog tussen? Enz…enz…
Keyflower is naar mijn mening een prachtig spel dat niet mag ontbreken in de spellenkast van elke zichzelf respecterende spellenliefhebber. Net geen 10 omdat de achtergrond van het spelregelboekje zo druk is dat de tekst moeilijk leest. Perfect is perfect!

De uitbreiding

De uitbreiding voelt zo natuurlijk aan dat ik vermoed dat het idee reeds aanwezig was bij het ontwikkelen van de basis. Hoewel de basisversie zeker voldoende uitdaging biedt, verhoogt de uitbreiding de mogelijkheden aanzienlijk. De plaatsing van de tegels is (vanwege de weides) nog belangrijker en de scoremogelijkheden nog groter. Positief is ook het feit dat het transporteren van goederen en/of dieren wat makkelijker is door de toevoeging van het graan.
Het feit dat je dieren kunt kopen en kweken vind ik fantastisch. Vooral omdat de houten figuurtjes prachtig zijn.
In principe kies je zelf hoeveel tegels van de uitbreiding je aan de basis toevoegt. Daarbij moet je wel opletten dat het evenwicht blijft. Welke van onderstaande tegels zou je bijvoorbeeld in een spel met drie wel of niet toevoegen?
enkele tegels
Wie van Keyflower houdt, zal ook van deze uitbreiding genieten. De uitbreiding verbetert waarin de basis reeds uitblinkt. Herspeelbaarheid, keuzemogelijkheden, interactie, verschillende strategieën,… noem maar op. Bovendien oogt het spelmateriaal heerlijk. Ik vermoed dat bepaalde combinaties het evenwicht wat kunnen verstoren maar een geoefend speler weet daar wel raad mee. Tenslotte zijn zij ook de doelgroep van deze uitbreiding.

November 2014