Recensie door Vandenbogaerde Claude

• Plastiek schijfjes in zilver & goud, deze stellen 1£ en 5£ voor
  • 30 zwarte houten blokjes en 10 schijfjes, deze stellen 1 en 5 armoedepunten voor
  • 56 fiches voor overwinningspunten (waarden: 1, 5, 10 & 20)
  • 16 fiches om leningen bij te houden
  • 10 fiches om de metro te bouwen
  • 44 gebouwenfiches (11 per speler)

Het spel begint na de grote brand in Londen. De spelers proberen op hun eigen manier bij te dragen tot de heropbouw. Om goed te spelen zoek je een evenwicht tussen geld & glorie, zonder de armoede uit het oog te verliezen. De waarde van je inspanningen wordt gemeten in overwinningspunten, wie er op het einde van het spel het meeste heeft, mag zich de winnaar noemen.

Het spelbord wordt midden op de tafel gelegd. De stapel kaarten wordt opgedeeld in een a, b en c stapel die apart geschud worden. De b stapel komt boven op de c stapel en daar bovenop de a stapel om zo één stapel te vormen. Alle fiches en markers komen als reserve naast het bord te liggen. Voor elke speler dient er nog voldoende ruimte te zijn om zijn kaarten te spelen in verschillende stapels, deze ruimte noemen we de bouwruimte. Naast de kaartenstapel komt de aflegstapel, kaarten die daar terecht komen zijn uit het spel.
Elke speler ontvangt de gebouwenfiches in zijn kleur, 5£, 5 armoedepunten en zes kaarten.

Vooraf

Het spelbord.

Het spelbord is opgedeeld in twee gebieden. Boven vind je een map van Londen verdeeld in twintig boroughs (deelgemeenten). In elke deelgemeente kan je zien hoeveel ze kost, hoeveel kaarten je krijgt als je de deelgemeente koopt en hoeveel punten ze oplevert aan het einde van het spel.

Onderaan is er de “card display”. Bij 2 spelers worden enkel de lichte velden gebruikt, bij 3 spelers de lichte en de middelbruine, bij 4 spelers alle velden. Kaarten die in de display komen moeten op het eerste vrije vak geplaatst worden. Indien er geen vrij vak is, wordt de bovenste rij verwijderd en de onderste naar boven geschoven.
spelbord

De kaarten.

Linksboven: eventuele geldkost om de kaart te bouwen.
Boven: kaartnaam
Tekst onder de kaartnaam: deze tekst wordt uitgevoerd zodra je de kaart speelt en eventueel zolang ze in je bouwruimte ligt.
Zeshoek linksonder in de tekening: heeft aan hoeveel punten deze kaart oplevert op het einde van het spel.
Letter rechtsonder in tekening: kaart voor a, b of c stapel.
Tekst onder tekening: deze tekst wordt uitgevoerd bij het activeren van de kaart.
Balk onder op de kaart: enkel kaarten met een balk kunnen gebouwd worden.
Linkerkant balk: kost om te activeren.
Midden balk: opbrengst bij activeren.
Rechterkant balk: wat je moet doen na activatie van de kaart.

kaartkaart

Een spelronde

De spelers komen in wijzerzin om de beurt in actie. Tijdens zijn beurt moet een speler 3 dingen doen:

• Eén kaart nemen: de speler moet een kaart nemen van de stapel of van de card display indien mogelijk.
  • Eén actie uitvoeren: er zijn vier mogelijkheden die later worden uitgelegd.
  • Hand reduceren: je mag negen kaarten in je hand houden, het teveel wordt op de card display gelegd.

De acties

• Kaarten nemen: je neemt drie kaarten, deze kaarten mogen gecombineerd van de stapel en de card display komen. Indien zowel de card display als de stapel uitgeput zijn mag je deze actie kiezen om te passen.
  • Land kopen: Als je deze actie kiest moet je één deelgemeente kopen. De eerste speler die dit doet kiest één van de drie centrale deelgemeenten (Hun naam staat in het rood op het spelbord), vervolgens kunnen alle deelgemeenten gekozen worden die grenzen aan reeds gekochte deelgemeenten. Na het betalen van de kosten, leg je één van je gebouwfiches op die locatie en neem je het aantal kaarten dat die deelgemeente vermeldt. Wederom kan voor het nemen van de kaarten gekozen worden tussen de stapel en de card display.
  • Kaarten spelen: je mag zoveel kaarten in je bouwruimte spelen als je wilt, maar minstens één. Elke kaart die je speelt, moet op een stapel komen waar je deze beurt nog geen kaart gelegd hebt. Je mag onbeperkt nieuwe stapels maken. Voor elke kaart die je in je bouwruimte speelt, moet je een kaart met dezelfde kleur in de card display plaatsen (uit je hand). Eventuele extra kosten moeten natuurlijk ook betaald worden. Kaarten met tekst maar zonder balk worden op de aflegstapel gespeeld, na het spelen voer je de tekst uit. Kaarten zonder tekst en zonder balk (pauper) kunnen niet op deze manier gespeeld worden. Buiten deze actie kunnen geen kaarten gespeeld worden.
  • Kaarten activeren: je moet minstens één kaart uit je bouwruimte activeren, je mag er meerdere tot allemaal activeren. Je kiest zelf de volgorde. Bij het activeren van een kaart betaal je eerst de kost uit het linkerdeel van de balk, dan neem je wat in het midden staat en voer je eventueel de tekst uit onder de illustratie, het rechterdeel van de balk bepaalt dan of je de kaart al dan niet moet omdraaien. Omgedraaide kaarten kunnen niet meer gebruikt worden. Op het einde van deze actie moet je nog armoedepunten nemen volgens de volgende formule: (aantal stapels in je bouwruimte) + (aantal kaarten in je hand) – (aantal deelgemeenten in je bezit). Indien het resultaat van deze formule negatief is mag je armoedepunten afgeven.

Leningen

• Je mag op elk moment in het spel een lening nemen, als je iets moet betalen en je hebt onvoldoende geld moet je zelfs een lening nemen.
  • Bij elke lening krijg je 10£ en een bewijs van die lening.
  • Leningen worden op het einde van het spel terugbetaald aan 15£ per lening.

Als een speler de laatste kaart van de stapel neemt, begint hij aan zijn laatste beurt, de andere spelers komen nu nog eenmaal in actie. Nadat de laatste speler zijn beurt beëindigd heeft, moeten volgende acties doorlopen worden:

• De spelers betalen zoveel mogelijk hun leningen terug (15£).
  • De spelers nemen 1 armoedepunt per kaart die ze nog in hun hand hebben.
  • De speler met het minste armoedepunten doet deze weg, de andere spelers mogen er evenveel wegdoen.
  • Elke speler telt zijn punten:
    • +aantal punten in de zeshoekjes op de kaarten in zijn bouwruimte. Hiervoor tellen alle kaarten.
    • +punten op het spelbord voor deelgemeenten en metro
    • +1 punt per 3£
    • -7 punten per onbetaalde lening
    • –punten volgens de tabel voor resterende armoedepunten

De speler met het meeste punten wint.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, M is geen spel dat je moet kopen om één of twee keer te spelen. Die eerste twee keer leer je vooral het spel en de kaarten kennen. Laat je het spel een jaar in de doos, dan mag je opnieuw beginnen. Hoewel het spel complex lijkt, verloopt het behoorlijk vlot. Het enige dat soms vergeten wordt, zijn de armoede punten.
Het hart van het spel is een kaartspel en de kaarten die je krijgt hebben dus een invloed op het spelverloop (geluk???). Kennis van de kaarten leert je de juiste combinaties maken en deze te verhinderen bij je tegenstanders. Geld verzamelen doe je in het begin van het spel. Lukt dit niet, dan wordt het moeilijk, lukt het wel, dan maak je een kans. Na het activeren van je kaarten zorg je er best voor om niet te veel kaarten in je hand te hebben tenzij het niet de bedoeling is om te winnen. Door het kopen van deelgemeenten kan je snel weer een volledige hand kaarten krijgen en je armoede punten onder controle houden. Hoewel geld in het spel belangrijk is, is de waardering op het einde eerder pover. Zorg dus dat je geld zo goed mogelijk geïnvesteerd is. Met 4, 5 of 6 stapels in je bouwruimte is het mogelijk om geen armoede punten te hebben op het einde. Hoe het spel best gespeeld wordt, is afhankelijk van de speelwijze van je tegenstanders, je mag op het einde niet veel meer leningen hebben dan de minste (7 punten verlies per lening). Ook de armoede punten van je tegenstanders houd je het best in het oog, enkele meer dan de minste is aanvaardbaar, veel meer is een ramp. Je kan natuurlijk ook spelen om juist minder leningen en armoede punten te hebben dan je tegenstanders, maar ook dan zal je punten op het spelbord en in je bouwruimte nodig hebben om te winnen. Omdat er zo veel factoren invloed hebben op het eindresultaat, is elk spel anders en dat is ook nodig als je de eerste zin van deze spelbeoordeling leest.
London is dus een leuk kaartspel – dat je best regelmatig speelt – waarbij je het beste haalt uit de kaarten die je krijgt en degene die je tegenstanders weggooien. Zonder uit het oog te verliezen wat je tegenstanders doen!

Januari 2012