Auteur | Steve Jackson |
Uitgever | PS Games |
Aantal spelers | 3 tot 6 |
Spelduur | 60 – 120 minuten |
Jaar van uitgave | 2002 |
Prijs | 12.95€ |
Recensie door | Vandenbogaerde Fabrice |
Score | 4.0/10 |
Links | PS Games Steve Jackson |
SPELMATERIAAL
De speldoos bevat 112 nieuwe knotsgekke kaarten. De kaarten vormen een uitbreidingsset voor het gewone munchkin spel.
SPELBESPREKING
Inleiding
Trap de deuren van de kerkers in, versla de vogelbekdraak of het kwijlend slijm en plunder vervolgens de kamer. Is er geen monster, zoek dan problemen of naai een medespeler een oor aan. Gebruik je een vurig harnas of heb je een kip op je kop, maakt niet uit. De eerste die 10 levels heeft, wint het spel. Idem dito, alleen heb je nu een extra ras, de orcs. Je kan je ook bewapenen met de spitsvondige peniskoker, een erg heilig boek, een graswals, een hoedje van zilverpapier, of met een zwaard dat alles slacht behalve octopus. Je kan vechten tegen de almachtige amoebe, de weerschildpad, het lustmonster, de gigantische kakkerlak of een flabberjak. Nog meer zottigheid op eenzelfde stokje.
Voorbereiding
Neem pen en papier of genoeg fiches en een dobbelsteen. De kaarten worden gesplitst in kerkerkaarten en schatkaarten, schud de kaarten, ze vormen 2 gedekte stapels. Elke speler mag van elke stapel 2 kaarten trekken.
Spelverloop
De spelers beginnen als een level 1 mens zonder klasse. Door het plunderen van kamers kunnen ze schatten verdienen. Deze schatten leveren wapens en toverdranken, rassen en klassen of vervloekingen. Door monsters te verslaan of door sommige kaarten kan je levels stijgen. Wie het eerst level 10 bereikt heeft gewonnen.
Een speler die aan de beurt is overloopt 4 fasen. De andere spelers kunnen daartussen eventueel ook kaarten spelen.
Vooraf.
- Er zijn verschillende rassen en klassen, elk met hun eigen voor- en nadelen. Spelers mogen wisselen van ras en klasse zoveel ze willen. De kaart die open voor de spelers liggen bepalen hun ras en klasse.
- Wapens en beschermende kledij worden ook voor de spelers gelegd. Een speler kan natuurlijk maar 1 hoed, 1 paar schoenen, 1 harnas, enz… dragen. Voorwerpen die niet gedragen worden, worden horizontaal gedraaid, ze zitten dan in je rugzak.
- Als je vecht moet je jouw level optellen met de bonussen van jouw voorwerpen. Je totaal moet groter zijn dan het level van het monster. Je kan ook vluchten door een dobbelsteenworp van 5 of 6 te gooien. Wordt je verslagen door het monster dan onderga je een portie ellende afhankelijk van het monster.
- Maximum 1 speler mag je helpen tijdens het gevecht, je moet dan wel eerst overeenkomen waarvoor hij jou zou willen helpen. Dit zou bijvoorbeeld de verdeling van de schatten kunnen zijn of een voorwerp dat je bezit.
- Andere spelers mogen natuurlijk ook het monster helpen of jou wat tegenwerken.
- Je mag ook voorwerpen verkopen, de waarde ervan staat op de kaart. Verkoop je voor 1000 punten dan stijg je een level.
Fase 1 : een deur intrappen.
De bovenste kaart van de kerkerstapel wordt opengedraaid. Als het een monster is, moet je het bevechten. Als het een vervloeking is, treedt ze direct in werking. Andere kaarten mag je op handen nemen.
Fase 2: problemen zoeken.
Als je geen monster hebt ontdekt, mag je nu een monster uit je hand spelen.
Fase 3: kamer plunderen.
Na het doden van een monster, neem je evenveel schatten als de monsterkaart aangeeft. Als je hulp hebt gehad moet je ze open leggen en verdelen zoals afgesproken.
Ben je nog altijd geen monster tegengekomen, dan mag je een tweede kaart van de kerkerstapel trekken en op handen nemen.
Fase 4: Liefdadigheid.
Je mag maximum 5 kaarten op handen hebben. Heb je er meer, dan moet je je kaarten zo eerlijk mogelijk verdelen tussen de spelers met het laagste level. Ben je dat zelf, leg dan de kaarten af.
De winnaar
De eerste speler die level 10 bereikt wint het spel. Je moet dit level wel bereiken door een monster te verslaan of door goddelijke interventie.
SPELBEOORDELING
Steve Jackson is een Amerikaanse auteur die uitblinkt in komische spellen. Andere titels van zijn hand zoals ‘Ninja Burger’, ‘Burn in Hell’ en ‘Car Wars’ zijn veelzeggend. Dat het spelmechanisme een beetje gebukt gaat onder die enorme dosis humor, moet je er dan maar bijpakken.
Een snel en hilarisch spel staat op de achterkant van de doos te lezen. Je zou het ook in 45 minuten kunnen spelen. Bij ons duurt het gemiddeld toch gemakkelijk 2 uur vooraleer iemand het 10de level bereikt. Dit komt omdat de andere spelers gemakkelijk tussenbeide kunnen komen zodat je al vlug wat leveltjes zal zakken. Spelers helpen elkaar of zitten elkaar dwars tot alle levels ongeveer even hoog zijn. De speler die dan het geluk heeft een monster met een laag level te draaien of te trekken zal winnen. Geluk is dus de alles overheersende factor. Een speler die ook tactiek erkent, mag mij deze komen uitleggen.
Speel je het spel met de bedoeling te winnen door goed doordacht te spelen, dan zal het jou mateloos frustreren. Zie je er de humor van in, dan kan een avondje munchkin best enkele hilarische momenten opleveren. Na een tijdje heb ik het met die humor wel gehad en dan blijft het spel voor mij niet meer overeind.
Ook de spelregels ondergaan de wet van de humor. Alles staat wat door elkaar en de regels zijn, zeker in het begin, tamelijk verwarrend. Dat de makers zelf geen dobbelsteen hebben voorzien vind ik een minder geslaagde grap.
De uitbreiding voegt eigenlijk niks extra toe aan het spel. Er is wel de orc, maar zo speciaal is die kaart nu ook weer niet. De nieuwe kaarten zijn wederom grappig, maar bieden het basisspel niet echt veel meerwaarde. De grappen zijn na 2 keer uitgegrapt en dan blijft dat gewone – ik heb niet veel om het lijf spelletje – verweesd achter. Je bent er voor of er tegen. Verwacht in ieder geval geen bespreking meer van de andere uitbreidingen. Ik heb genoeg centen in Munchkin geïnvesteerd.
Oktober 2006