Auteur | Emanuelle Ornella |
Uitgever | Mind the Move |
Aantal spelers | 2 tot 5 |
Spelduur | 60 minuten |
Jaar van uitgave | 2004 |
Prijs | 17.95€ |
Recensie door | Vandenbogaerde Fabrice |
Score | 8.4/10 |
Links | Mind the Move |
SPELMATERIAAL
110 kaarten, 10 houten blokjes in 5 kleuren en 1 klein spelbord zitten in een doosje. De 32 havenfiches zitten in een apart zakje in het doosje. De doos is super onhandig en veel te klein om het materiaal deftig te kunnen opbergen. Voor de rest is het materiaal van een degelijke kwaliteit.
SPELBESPREKING
Inleiding
Een aantal personen drijven handel met elkaar. Ze ruilen en verkopen goederen. Daarnaast proberen ze ook in de verschillende havens aan te meren en zaken te doen aan voordelige tarieven. Aan het einde van het spel worden de goederen verkocht. Wie haalt de meeste ducati.
Voorbereiding
Elke speler krijgt 2 houten blokjes, een samenvattingskaart en een koopmankaart in zijn kleur. De samenvattingkaart bedekt de koopmankaart. Eén blokje wordt op de starthaven geplaatst en één blokje wordt op vakje 11 van de ducati schaal geplaatst.
De goederenkaarten worden geschud en vormen de goederenstapel. Er worden kaarten omgedraaid tot elke speler een kaart met een naam van een haven heeft gekregen. Dit is zijn starthaven. Daarna trekt elke speler 4 kaarten van de goederenstapel. De rest van de goederenkaarten wordt terug geschud.
Op elke haven wordt een havenfiche gelegd.
Spelverloop
Wie aan de beurt is overloopt een aantal fasen. Afhankelijk van de bovenste kaart op zijn ladingstapel kan hij bepaalde acties uitvoeren. De kaart met de starthaven van een speler is zijn eerste kaart van de ladingstapel.
Fase 1 : maritieme macht fase.
Bovenaan op elke goederen kaart staan een aantal maritieme macht symbolen. De speler mag nu slechts evenveel kaarten op handen hebben als het aantal symbolen op de bovenste kaart van zijn ladingstapel. Het teveel aan kaarten moet op de piraatstapel gelegd worden.
Fase 2: handelfase.
De actieve speler mag kaarten en/of Ducati – punten ruilen met medespelers. Elke speler die ruilt met de actieve speler krijgt 1 prestigepunt. Deze punten worden door middel van de samenvattingskaart op de koopmankaart aangeduid. De actieve speler kan ook kaarten van de goederenstapel kopen. Die kosten 3 Ducati – punten.
Fase 3: hoofdfase.
Op de kaarten staan ook ladingsymbolen. De speler moet exact evenveel kaarten spelen als ladingsymbolen op de bovenste kaart van zijn ladingstapel. Op elke kaart staan ook 2 van de 4 volgende acties:
- Ducati: de speler ontvangt Ducati – punten. 1, 3 of 6 punten voor 1, 2 of 3 symbolen.
- Piraat: de speler moet kaarten van de goederen stapel gedekt voor zich neerleggen. 1, 3 of 6 kaarten voor 1, 2 of 3 symbolen. Deze kaarten vormen de piraatstapel en mogen ook voor 3 Ducati gekocht worden tijdens de handelfase.
- Markt: de speler ontvangt kaarten van de goederenstapel. 1, 3 of 6 kaarten voor 1, 2 of 3 symbolen.
- Zeilen: De speler moet zijn schip verplaatsen langs de routes op de kaart. Het aantal symbolen heeft het aantal havens aan dat het schip moet verplaatst worden. Als in de haven waar het schip stopt een havenfiche ligt, moet de speler die fiche nemen. De fiche wordt zijn actieve havenfiche en vervangt eventueel eerder gewonnen fiches. Havenfiches leveren verschillende voordelen op.
- Wie een kompas heeft mag direct doorvaren naar een haven naar keuze.
- Een piraat zorgt ervoor dat je de piraatsymbolen op je gespeelde kaarten mag negeren.
- Betere voorwaarden zorgt voor voordeliger kopen van kaarten.
- Lokale autoriteit zorgt voor punten afhankelijk van de maritieme macht symbolen op de bovenste kaart van de ladingstapel.
- Goede deal levert 1 ducati – symbool op tijdens de Ducati actie.
- Snelle tocht levert één punt op voor elk schip symbool op je gespeelde kaarten.
Fase 4: ladingfase.
Nadat alle acties die op de gespeelde kaarten voorkomen zijn uitgevoerd, moet de actieve speler de kaarten op zijn ladingstapel leggen. Deze kaarten liggen open op elkaar zodat slechts één kaart zichtbaar is. Deze zichtbare kaart bepaalt hoeveel kaarten de speler op handen mag hebben aan het begin van zijn volgende beurt en hoeveel kaarten er gespeeld moeten worden.
De winnaar
Er zijn twee tellingen, één keer wanneer de Venetië – kaart getrokken wordt en één keer als de goederenstapel op is. Als de Venetië – kaart getrokken wordt, krijgen de eerste drie spelers met de meeste prestige punten 6, 3 en 1 ducati – punt(en). De rest krijgt niks. Daarna verliezen alle spelers hun prestigepunten. Op het einde van het spel krijgen de spelers op dezelfde manier punten voor de prestigepunten en het aantal havenfiches. Daarna worden de goederenkaarten verkocht in de volgorde van de ladingstapel. Hoe meer goederen van dezelfde soort na elkaar komen, hoe meer punten de goederen opleveren. Als laatste wordt per kaart in de piraatstapel één punt afgetrokken. De speler met de meeste punten wint het spel.
SPELBEOORDELING
Oltre Mare is een spel dat moeilijk uitlegt en daardoor in het begin ook moeilijk lijkt om te spelen. Wie echter een beetje op de tanden bijt, is na enkele ronden volledig op het spelmechanisme ingesteld. Eenmaal het zover is, is Oltre Mare een zeer geslaagd spel waarin handelen centraal staat. De kaarten hebben meerder functies waardoor je goed moet opletten welke kaart je op welk moment speelt. Ruilen levert prestigepunten op, maar kan voor je tegenspeler misschien meerder Ducati – punten opleveren. Geef dus niet zomaar kaarten weg.
Wat me wel al mateloos geërgerd heeft is het onbenullig doosje. Hoe steek je in godsnaam al dat materiaal deftig weg in zo’n mini doosje. Het is ook een doosje zonder deksel maar met twee insteekflappen. Als je de onderkant niet vastkleeft, gebeurt het regelmatig dat de volledige inboedel uit de doos valt. Het doosje is trouwen ook verre van stevig.
Gelukkig bestaat het spel ook in een iets grotere variant. Deze variant steekt wel in een stevige doos en je moet er een 7 tal Eurootjes meer voor betalen.
September 2006