Auteur | Oliver Lamontagne |
Uitgever | White Goblin Games |
Aantal spelers | 2 tot 4 |
Spelduur | 60 minuten |
Jaar van uitgave | 2012 |
Prijs | 35.95€ |
Recensie door | Vandenbogaerde Fabrice |
Score | 5.9/10 |
Links | White Goblin Games |
SPELMATERIAAL
De speldoos bevat:
- 1 spelbord,
- 26 intrigetegels (13 x Richelieu en 13 x oppositie),
- 40 agentfiches,
- 4 zichtschermen,
- 12 markeerschijfjes (3 per kleur),
- 4 ‘30+’-tegels,
- 3 houten pionnen (Richelieu, Koningin en Eminence Grise),
- 10 juweelfiches,
- Geld (zilver en goud) en de spelregels in het Duits, Frans, Engels en Nederlands.
SPELBESPREKING
Inleiding
De spelers steunen met hun agenten verschillende facties. De winnende factie beloont hun aanhang met prestige en bonussen.
Voorbereiding
Leg het spelbord in het midden van de tafel.
Sorteer de intrigetegels naar kleur, schud beide stapels apart en leg ze op het juiste vak van het spelbord. Trek van elke stapel 3 tegels en leg ze open op de velden van de intrigeblokken zodat elk blok één tegel van beide stapels bevat.
Zet de pionnen op de aangegeven plaatsen op het spelbord.
Leg 2 juwelenfiches op het spelbord.
Geef elke speler het materiaal in de kleur van zijn keuze, 7 zilver en 2 juwelen. Elke speler plaatst een schijfje op veld 1 van het inkomstenspoor, veld 0 van het prestigespoor en veld 0 van het militaire spoor.
De rest van het spelmateriaal wordt naast het spelbord gelegd.
Spelverloop
Acties
Als een speler aan de beurt is, voert hij 1 of 2 acties uit. Een speler mag alleen 2 acties uitvoeren als zijn schijfje achter de Kardinaal op het prestigespoor ligt. Er zijn 4 verschillende acties.
- Ontvang evenveel zilver uit de voorraad als jouw schijfje op het inkomstenspoor aangeeft.
- Plaats een agent op een intrigetegel. Betaal de kosten aan de bank. Dit is de enige actie die twee keer per beurt uitgevoerd mag worden. Het plaatsen van een tweede agent tijdens dezelfde beurt kost 2 zilver extra. Als je een agent op veld 0 plaatst, moet je vanzelfsprekend niet betalen. Je moet die agent dan wel open op de tegel leggen.
- Plaats je markeersteen een veld verder op het militaire spoor, betaal de kosten aan de bank. Dit kan alleen als je achter de Kardinaal staat op het prestigespoor.
- Koop of verkoop één juweelfiche. Je ontvangt 5 zilver voor jouw fiche. Een fiche kopen, kan voor 8 zilver.
Intrige
- Vanaf het ogenblik dat één intrigetegel volledig bezet is door agenten of pionnen wordt het intrigeblok afgehandeld. De factie met de hoogste waarde aan agenten/pionnen wint. Een pion heeft daarbij een waarde van 3.
- De spelers die het meest hebben bijgedragen aan de overwinning ontvangen daarvoor een beloning. De speler met de hoogste bijdrage krijgt eveneens de tegel. De tegel van de verliezende factie wordt afgelegd. Bij gelijkstand wint de speler waarvan één van de agenten het meest links op de tegel ligt.
- Alle agenten van het intrigeblok worden in de stad op het spelbord gelegd. (Een speler krijgt de agenten terug als hij zijn laatste agent van achter zijn scherm inzet.)
Voorbeeld van een intrigeblok.
De winnaar
Het spel eindigt na het afhandelen van de laatste intrigetegels.
- De punten van het inkomsten – en het militaire spoor worden aan het prestigespoor toegevoegd.
- Elke speler ontvangt bonuspunten voor het bezit van intrigetegels volgens de tabel op het spelbord.
- Elke juweelfiche levert 4 punten op.
SPELBEOORDELING
Richelieu is een vrij eenvoudig bordspel. Het blind inzetten van puntenfiches is een vrij bekend mechanisme waar niet alle spelers even gek op zijn. Zelf sta ik positief tegenover het mechanisme en na het lezen van de (vrij belabberd geschreven) spelregels zag ik het helemaal zitten. Intussen ben ik al heel wat minder enthousiast. Mijn positieve en negatieve bemerkingen lees je hieronder.
Positief
- Richelieu speelt heel vlot en dat is belangrijk bij dit soort spellen.
- De spelers die Richelieu bijbenen worden een actie ontnomen waardoor de achterkomers terug kunnen aansluiten. Dit zorgt voor een spannende strijd tot het eind.
- Er zijn verschillende mogelijkheden om punten te verzamelen.
Negatief
- De vormgeving van het spel is niet je dat. De zichtschermen zijn vrij dun, de kleuren te donker. De gezichten op de intrigetegels zijn te klein.
- Als je dit spel met drie speelt, is er niks aan. De intrigeblokken bestaan telkens uit 2 tegels. Als je als enige inzet op een bepaalde tegel kan je het wel schudden. Je kan onmogelijk winnen tegen de gecombineerde kracht van de andere twee spelers.
- De agenten hebben een waarde vanaf -2 tot en met 3. Na het evalueren van een intrigeblok maken de agenten een ommetje in de stad. Je krijgt ze pas terug als je je laatste agent inzet. Je moet dus ook agenten inzetten die je helemaal niet wenst te gebruiken of waarvan je op voorhand weet dat ze helemaal niks gaan opleveren. Als je dan maar 1 actie hebt, baal je als een stekker. Dit heb ik vooral met de -2 agenten. Ik had het beter gevonden indien je de agenten kon terugkopen met een ring bijvoorbeeld.
Richelieu is een spel dat ik zelf niet meer op tafel zet. Als ik gevraagd wordt, schuif ik aan op voorwaarde dat we niet met 3 spelen.
Oktober 2012